شناسه خبر : 48220

فرونشست زمین در حاشیه تهران به ۲۴ سانتی‌متر رسید

فرونشست زمین در حاشیه تهران به ۲۴ سانتی‌متر رسید

مدیر مرکز زلزله‌نگاری مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی گفت: میزان فرونشست زمین در جنوب شرقی ورامین در یک سال گذشته به ۲۴ سانتی متر رسیده است.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران، بیت الهی مدیر  بخش زلزله نگاری مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی با بیان اینکه در جنوب شرقی روستاهای قلعه بلند و حسن آباد ورامین-پیشوای استان تهران، حاشیه فرونشستی زمین قرار دارد گفت: وقوع این فرونشست  در این محدوده  های زمین  با فیشرهای فرونشستی درهم شده است.

وی افزود: این خطوط و شکاف های فرونشستی مجرایی برای فرورفت آب های سطحی و جریان آن در زیر سطح و در امتداد این شکاف ها و در عمق حدود ۵ متری رخ داده است.

بیت اللهی  اظهار کرد: با آب شستگی های زیرسطحی، تونل های زیر سطحی ایجاد شده که در برخی نواحی با توسعه فرسایش تونلی، فروریزش های خطی و طویلی را موجب شده اند. 

مدیر مرکز زلزله نگاری بیان کرد:  این ناحیه نیز در زمره نواحی کلاسیک فرونشستی در جهان است، چراکه  این منطقه در شمال غرب  زمین  طبق بررسی های که  انجام شده با نرخ ۲۴ سانتی متر در سال در حوالی روستاهای سلمان آباد، طاهرآباد، محمدآبادعرب، علی آباد فرونشست می‌کند.

وی افزود:  اتفاقی که در این ناحیه رخ داده وجود گرادیان قابل ملاحظه فرونشست زمین و به عبارتی رخداد فرونشست نامتقارن زمین است که در حاشیه پهنه فرونشستی از صفربه عدد ۲۴ سانتی متر در سال در فاصله ای ۲ تا ۳کیلومتری می رسد.

بیت الهی  بیان کرد: فرونشست تجمعی در بازه زمانی ۱۰ ساله اخیر در این ناحیه به بیش از ۲ متر برآورد می شود که عدد بسیار بزرگی است.

ارسال نظر