شناسه خبر : 47121

بزرگترین گره ترافیکی در محور شمالی کشور بازگشایی می‌شود

بزرگترین گره ترافیکی در محور شمالی کشور بازگشایی می‌شود

معاون ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل ونقل کشور گفت: همزمان با بهره‌برداری از آزادراه منجیل-رودبار، بزرگترین گره ترافیکی در محور شمالی کشور بازگشایی می‌شود.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران، محمود ملازینل معاون شرکت ساخت وتوسعه زیربناهای حمل ونقل کشور با بیان اینکه فردا با حضور رئیس جمهور، آزاد راه منجیل - رودبار که در ادامه آزاد راه رشت- قزوین قرار دارد به بهره برداری می‌رسد گفت:  بهره برداری از آخرین بخش این آزادراه، موجب رفع گلوگاه ترافیکی بین پایتخت و استان گیلان می شودو با افتتاح آن مسافران  در نوروز می‌توانند به راحتی از این مسیر عبور کنند.

او با بیان اینکه ساخت این آزادراه علیرغم کوتاه بودن طول مسیر به دلیل عبور از مناطق صعب العبور البرز و دهلیز تنگ رودخانه سفید رود یکی از سخت‌ترین و چالش برانگیزترین محور‌های آزادراهی کشور محسوب می‌شود گفت: در طول مسیر ۸.۲ کیلومتری آزادراه دو تونل به طول ۹۲۷ متر و ۸  پل به طول ۱۲۱۶ متر احداث شده است که با در نظر گرفتن سختی‌های عملیات اجرایی در محدوده شهری و دسترسی به محل پروژه به ویژه در تونل‌ها از نمونه‌های قابل ذکر در پروژه‌های راهسازی است.

معاون توسعه و ساخت زیربنا‌های حمل ونقل کشور با بیان اینکه  عملیات اجرایی پل‌های محور کاملا با همت مهندسان ایرانی ساخته شده است، گفت: در ساخت بعضی از پل‌های مسیر از تیر‌های پیش تنیده با دهانه ۴۰ متر و در ساخت پل‌های روی رودخانه سفید رود از ۳۰۰ دستگاه شمع استفاده شده است.

ملازینل با اشاره به اینکه ساخت پل شماره ۶ این آزادراه به طول ۳۳۰ متر را یکی از موارد خاص در ساخت ابنیه این مسیر آزادراهی  است گفت:این پل که ارتفاع دهانه میانی آن به ۱۳۵ متر می‌رسد، با توجه به توپوگرافی منطقه به منظور کاهش اثرات زلزله‌های احتمالی با استفاده از تکیه گاه غلطکی برای اولین بار در کشور احداث شده است.

وی با تاکید بر اهمیت آزادراه منجیل-رودبار در تکمیل کریدور آزادراهی شمال-جنوب کشور بیان داشت: این آزادراه یکی از چهار مسیر عبوری از رشته کوه البرز است که دسترسی مناطق مرکزی و پایتخت را به استان گیلان و غرب دریای خزر فراهم می‌کند و نقش موثری در حمل و نقل کالا و مسافر، کاهش زمان سفر و صرفه جویی در مصرف سوخت دارد.

وی با بیان اینکه برای این قطعه عوارض در نظر گرفته شده است گفت: با توجه به آنکه این پروژه کاملا با اعتبارات دولتی ساخته شده است بنابراین برای آنکه سرمایه مورد نیاز برای ساخت باند برگشت آن تامین شود باید بازگشت هزینه‌ها را در نظر بگیریم.

ارسال نظر