سهم سوخت یارانه‌ای از قیمت بلیت هواپیما چقدر است؟

سهم سوخت یارانه‌ای از قیمت بلیت هواپیما چقدر است؟

بیات گفت: در پرواز یک‌ساعته هواپیما ۲ تا ۲.۵ درصد قیمت تمام شده بلیت مربوط به سوخت است.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران، منظری، معاون اسبق هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری و بیات مشاور رئیس سابق هواپیمای کشوری به سوالاتی پاسخ دادند.

منظری گفت: سوخت هواپیما و هزینه آن یکی از موضوعات اقتصادی در بحث حمل و نقل هوایی است. برای حمل و نقل هوایی، زنجیره‌ای از فعالیت‌ها باید محقق شود که یک خدمت با کیفیت بالا در اختیار مردم قرار بگیرد. سوخت هواپیما بخش کوچکی از هزینه تمام شده صندلی پرواز را برای شرکت‌های هواپیمایی تشکیل می‌دهد. قیمت سوخت ۶۰۰ تومانی حدود یک درصد قیمت تمام شده بلیت صندلی پرواز را تشکیل می‌دهد. اگر این هزینه را آزاد کنیم اثرات مخربی به صورت کلان می‌تواند به صنعت هوایی وارد کنند.

او افزود: در حال حاضر سهم بخش خصوصی در بازار حمل و نقل هوایی بیش از ۵۰ درصد است. شرکت‌های خصوصی بدهکاری که بابت خرید سوخت دارند بسیار کمتر از بدهی بخش دولتی است و این به دلیل است که شرکت‌های دولتی هزینه سوخت را به صورت اعتباری پرداخت می‌کنند و این باعث تبعیض خواهد شد و کیفیت خدمات را پایین می‌آورد. در حالی که اگر یارانه سوخت برداشته شود و توزیع سوخت به صورت غیرانحصاری شود می‌تواند در بخش حمل و نقل هوایی تاثیر بگذارد.

بیات گفت: امروزه صنعت هوایی پیشران توسعه محسوب می‌شود و اثراتی بر صنایع مختلف می‌گذارد. راه تبلور صنعت هوایی از جهت کیفی و کمی از راه آزادسازی می‌گذرد، اما در شرایط فعلی یک سری اقدامات در حوزه زیرساختی و حکمرانی هوانوردی باید صورت بگیرد تا به سمت آزادسازی نرخ سوخت برویم. در یک هواپیمای یک ساعت پرواز تنها ۲ تا ۲.۵ درصد قیمت تمام شده بلیت مربوط به سوخت است.

او افزود: شروع حرکت ما به سمت آزادسازی باید با اصلاح نرخ گذاری باشد. در غیر این صورت هزینه حذف یارانه سوخت را مردم می‌دهند. سال گذشته در پرواز‌های داخلی ۲۱۷ هزار ساعت پرواز انجام شده است حدودا ۶۰۰ میلیون لیتر مصرف این میزان ساعت بوده که ارزش آن ۱۶هزار میلیارد تومان می‌شود.

منظری گفت: در حال حاضر قیمت گذاری در حمل و نقل هوایی به صورت تکلیفی انجام می‌شود و این باعث شده که سرمایه گذار واقعی به این عرصه ورود پیدا نمی‌کند و همچنین در مواردی مانند پیدا نشدن بلیت فساد ایجاد می‌کند. حذف یارانه سوخت، شرکت‌ها را به سمت کیفی سازی حرکت می‌کند. یارانه در سوخت نباید به همه تعلق بگیرد و باید برای موارد خاصی و استان‌های کم برخوردار استفاده شود.

او ادامه داد: در صورت آزادسازی نرخ سوخت، هزینه بلیت افزایش فراوانی نخواهد داشت و قیمت به سمت واقعی شدن پیش می‌رود.

ارسال نظر