شناسه خبر : 45973

اختصاصی چابک آنلاین؛

بانک‌ها از صنف انبوه سازحمایتی نکرده‌اند

بانک‌ها از صنف انبوه سازحمایتی نکرده‌اند

یک عضو هیات مدیره انجمن صنفی کارفرمایی انبوه سازان مسکن و ساختمان استان تهران،خبرداد که تعداد پروانه های صادره ساختمانی تهران کاهش یافته و اعلام کردکه تسهیلات بانکی ویژه ای به صنف انبوه سازان تهران داده نشده و تاکنون حمایتی از صنف انبوه سازان توسط بانک ها صورت نگرفته است.

چابک آنلاین، لیلی اسماعیل زاده، حجت الله عزیزی در گفتگو با چابک آنلاین، با بیان این که دولت باید زمین های که دارد را در اختیار انبوه سازان قرار دهد، افزود: انبوه ساز باید سرمایه گذاری کرده و با دولت قرارداد ببندد و از محل این مشارکت، بخشی از واحدها را با هدف تامین مسکن اقشار مختلف به دولت بدهد.

وی، اظهار داشت: انبوه ساز برای  سرمایه گذاری و مشارکت تمایل نشان نمی دهد به این دلیل که همیشه آن را در بحران قرار داده اند، در نتیجه انبوه ساز با یک پروژه که وقت، انرژی و نیرو انسانی وی  را درگیر کرده می ماند و سود چندانی  هم نمی برد.

عزیزی، تاکید کرد که نرخ تسهیلات بانکی باید  به تناسب قیمت ساخت واقعی  محاسبه شود، درحالیکه  عددی که  برای هر واحد در نظر گرفته شده ۱۵۰ میلیون تومان است که پاسخگوی نیاز ساخت و ساز نیست.

وی، با بیان اینکه تسهیلات بانکی پرداخت شده درسال های گذشته تاثیری بررونق ساخت و ساز نداشته است، گفت: تسهیلات وقتی وارد بازار مسکن می شود باید باعث رونق شود در حالیکه بازار مسکن دچار تورم شده ولی رونق پیدا نکرده است.

عضو هیات مدیره انجمن صنفی کارفرمایی انبوه سازان مسکن و ساختمان استان تهران، اظهار کرد: تغییرات اقتصادی در رابطه ای  مستقیم با رشد نقدینگی، ارزش پایه پولی و تورم بوده اما  دولت ها  نتوانسته اند ۳ فاکتور اصلی که بر اقتصاد تاثیرگذار هستند را مدیریت کنند، این فاکتورها درست کار نکنند تاثیر خود را در بازارهای مهمی چون مسکن  نشان می دهند و بازار را به رکود می رسانند.

وی، با بیان این که تغییرات اقتصادی باعث رکود در بازار مسکن شده است، گفت: تعداد پروانه های ساختمانی تهران از لحاظ تعداد و متراژکاهش یافته و  شهرداری نیز هزینه پروانه های ساختمانی را در دو سال دو برابر کرده است.

ارسال نظر