شناسه خبر : 43860

نقش حاکمیت شرکتی در مبارزه با پولشویی در صنعت بیمه

نویسنده: سعید ابراهیم زاده
نقش حاکمیت شرکتی در مبارزه با پولشویی در صنعت بیمه

از آنجایی که پولشویی به عنوان رگ حیاتی جرم توصیف شده، خود، تهدیدی بزرگ برای رفاه اقتصادی و اجتماعی جوامع است.

قانون مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم نه تنها پولشویی را جرم انگاری می‌کند، بلکه بر حاکمیت شرکتی خوب و مسئولیت پذیری مدیریت ارشد نیز تاکید دارد. 

حاکمیت شرکتی یعنی "شفاف‌سازی" و "پاسخگویی". این دو عنصر چارچوب مشخص و منحصر به فردی ندارد، بلکه تمامی ارکان، افراد، فعالیت‌ها و طبقات تصمیم‌گیرنده و مجریان یک مؤسسه مالی – بیمه ای را در بر می‌گیرد. 

بدون شک، اقدامات موثر مبارزه با پولشویی به طور قابل توجهی بر کارایی حاکمیت شرکتی مؤسسات مالی و بیمه‌ای تأثیر دارد که عنصری کلیدی در حصول اطمینان از اینکه این مؤسسات به شیوه‌ای امن و سالم اداره می‌شوند، تلقی می‌شود.

مهمتر از آن، یکی از اثرات کارآمد مبتنی بر پیاده سازی استانداردهای مبارزه با پولشویی در یک حکمرانی خوب، فراگیر شدن قطع یا کاهش فعالیت‌های پولشویی است و این وظیفه‌ای است که مدیر عامل و هیئت مدیره مؤسسات در قبال ذینفعان خود دارند.

بنابراین، هیأت مدیره باید از خطرات پولشویی مرتبط با استراتژی‌های تجاری، کانال‌های تحویل و پوشش جغرافیایی محصولات و خدمات تجاری خود آگاه باشد.

 به بیان دیگر، مدیران ارشد مؤسسات مالی و بیمه ای باید ریسک‌های پولشویی را شناسایی و پاسخ‌های مناسب در مواجهه با آنها را در اختیار داشته باشند.

مطابق آیین نامه اجرایی الحاقی ماده 14 قانون مبارزه با پولشویی، ریسک های شناسایی شده در تحقق جرم پولشویی عبارتند از: "ریسک ارباب رجوع"، "ریسک منطقه"، "ریسک خدمت" و "ریسک تعامل کاری" که اشخاص مشمول، موظف به شناسایی آنها و اقدام لازم مطابق با قانون و آیین نامه مذکور هستند.

اینکه هیأت مدیره تصمیمات خود را با استانداردهای مبارزه با پولشویی منطبق کند شرط کافی نیست، بلکه الزام به رعایت استانداردهای مذکور باید به عنوان "بخشی جدایی ناپذیر از مسئولیت کلی آنها مورد توجه قرار گیرد" و آنها باید مسئولیت نقص یا عدم اقدامات خود را بپذیرند.

مهمتر از آن، پیروی از قوانین مبارزه با پولشویی  مستلزم دقت نظر است. 

بنابراین، هیأت مدیره و مدیریت ارشد هر سازمان بدواً باید از قوانین مبارزه با پولشویی و استانداردهای مربوط به آن آگاه باشند.

از طرفی خطر پولشویی موسسه را درک کنند و بر مشتریان و معاملات موسسه نظارت کامل داشته باشند.

مهمتر از آن، عدم هرگونه اقدام، ممکن است به منزله نقض وظیفه مدیریتی در حاکمیت شرکتی خوب تلقی شده و می‌تواند هیأت مدیره و مدیریت ارشد سازمان را در معرض مسئولیت کیفری قرار دهد. 

در واقع، اقدامات موثر در مبارزه با پولشویی از جمله؛ آموزش مفاهیم مبارزه با پولشویی برای کارکنان خود درتمامی سطوح، تخصیص منابع کافی برای اجرای مؤثر ومدیریت برنامه‌های انطباق با مبارزه با پولشویی، تدوین خط‌مشی‌های مبارزه با پولشویی با توجه به ریسک های شناسایی شده در این حیطه، ایجاد مکانیسم‌های مناسب برای اجرای مؤثر سیاست‌های مبارزه با پولشویی و کنترل‌های داخل سازمان و ... به طور قابل توجهی بر کارایی حاکمیت شرکتی مؤسسات مالی و بیمه ای تأثیر گذاشته و گام مؤثری در شفاف سازی تصمیمات و معاملات شرکت و از طرفی پاسخگویی به واحدهای نظارتی و حتی ارباب رجوع و سهامداران به همراه دارد.

 

ارسال نظر