شناسه خبر : 41420

اختصاصی چابک آنلاین؛

باغ صنعت بیمه مهیای پاشیدن بذرهای نوآورانه

نویسنده: ایمان ارسطو
باغ صنعت بیمه مهیای پاشیدن بذرهای نوآورانه

توجه به اینشورتک،فاصله گرفتن از مقاومت در برابر تغییر، ایجاد سازوکارهای ارتباطی جدید با اکوسیستم نوآوری و شرکت‌های دانش‌بنیان از جمله نتایج تحولات مهم مدیریتی بیمه مرکزی در دو سال اخیر است.

اقداماتی از قبیل سه‌شنبه‌های نوآوری، انتخاب موضوعات اکوسیستم بیمه و توسعه دانش‌بنیان بعنوان محورهای اصلی درهمایش بیمه و توسعه در دو سال متوالی، انتشار مصاحبه‌ها، اخبار و اطلاعات مختلفی که در رابطه با نوآوری، برقراری ارتباط‌ و برگزاری جلسات متعدد با استارتاپ‌ها، تلاش برای تاسیس پردیس نوآوری و فناوری صنعت بیمه، تلاش جهت تدوین چارچوب‌های قانونی برای اینشورتک‌ها و قانونمندکردن فعالیت‌هایشان و به رسمیت شناختن آن‌ها به عنوان بازیگران جدید صنعت بیمه از جمله اقدامات چشمگیر بیمه مرکزی است. 

دریکی از جدیدترین و البته مهم‌ترین اقدامات تحول‌گرایانه بیمه مرکزی، آیین‌نامه سرمایه‌گذاری موسسات بیمه با یک بازنگری اساسی، تدوین و ابلاغ شد.

آیین‌نامه‌ای که  فرصتی حیاتی برای اکوسیستم نوآوری صنعت بیمه به شمار میرود و خبر خوشی است  که علاقمندان به نوآوری و تحول و هم‌چنین بازیگران اکوسیستم نوآوری را شادمان کرد. 

دراین آیین‌نامه  برای اولین بار بازیگران مختلف اکوسیستم نوآوری مورد توجه قرار گرفته‌اند. 

حالا دیگر شرکت‌های بیمه ای می‌توانند سرمایه گذاری مستقیمی بر روی استارتاپ‌هاویا شرکت‌های فناور سرمایه‌گذاری داشته باشند. 

بعلاوه با مشارکت در صندوق های سرمایه گذاری خطرپذیر می توانند اکوسیستم تازه ای برای خود ایجاد کنند. 

در واقع آنها با یک برنامه ریزی درست، می توانند از یک سیستم سازمانی بیمه ای به یک اکوسیستم نوآورانه خدماتی تبدیل شوند.  

اکنون به واقع بستر قانونی ایران، فرصت هایی ایجاد کرده  تا شرکتهای بیمه ایرانی  بتوانند راهی که شرکتهای پیشرو بیمه در دنیا رفته اند، را دنبال کنند. 

همان راهبردهای کلانی که Ping An (بیمه گر چینی)، AXA (بیمه گر فرانسوی)، Allianz (بیمه گر آلمانی)، AVIVA (بیمه گر انگلیسی) و AIG (بیمه گر امریکایی) طلایه دار آن هستند و شرکت های بیمه در کشورهای مختلف از آنها الگو می گیرند. 

باابلاغ آیین نامه جدید سرمایه گذاری، صنعت بیمه می تواند مدل های جدید دنیا در کسب و کار بیمه را آزموده و حتی پیاده سازی کند. 

در ادامه نگاهی خواهیم داشت بر اثرگذارترین مفاد این آیین نامه بر توسعه اکوسیستمی بیمه: 

•  استفاده از جدیدترین مفاهیم اکوسیستم نوآوری: در اولین ماده از آیین نامه 104 شورایعالی بیمه، شاهد آن هستیم که از تعاریف تکراری که به‌طور سنتی در آیین‌نامه‌های سرمایه‌گذاری وجود دارند فاصله گرفته شده و از مفاهیم جدیدی مانند واحدهای فناور، صندوق‌های پژوهش و فناوری، گواهی شراکت تامین مالی جمعی، صندوق سرمایه‌گذاری پروژه، گواهی اعتبار مولد، اوراق نوآوری و صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه استفاده شده است. 

•  مجاز شدن سرمایه گذاری خطرپذیر یا جسورانه: در ماده سوم این آیین‌نامه، سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها و ابزارهای ساختاریافته دارای مجوز ازسازمان بورس و اوراق بهاداردرحوزه دانش‌بنیان فناور، واحدهای صندوق‌های سرمایه‌گذاری خصوصی یا جسورانه، یا گواهی شراکت تامین مالی جمعی تا پنج درصد از ذخایر ریاضی سهم نگهداری شرکت های بیمه، امکان پذیر شده است.

•  سرمایه گذاری جسورانه متنوع تر برای شرکت های دارای توانگری بالاتر: از سوی دیگر در ماده پنجم آن، سرمایه‌گذاری در صندوق‌های غیردولتی پژوهش و فناوری، صندوق‌های نوآورانه، صندوق‌های خطرپذیر و جسورانه و صندوق‌های سرمایه‌گذاری پروژه از 1 تا 20 درصد حقوق مالکانه، مجاز شناخته شده است. 

بدین ترتیب شرکت‌های بیمه ای می‌توانند جزو بازیگران اکوسیستم نوآوری شوند و یا اکوسیستم خدماتی خود را بسازند. 

با توجه به موارد یادشده، این آیین‌نامه، فرصتی قانونی برای نوآوری باز، سرمایه گذاری خطرپذیر، تامین مالی جمعی و اکوسیستم‌سازی در اختیار شرکت‌های بیمه گذاشته است. 

حتی فرصتی برای شراکت یا سرمایه گذاری در استارتاپی که امروز کوچک است اما می تواند تحول آفرین عنصردر بازار فردا باشد!

نمود چنین تحولاتی در رویکردها و رویه‌های جاری شرکت‌های بیمه ای، مستلزم مشورت گرفتن شرکت‌های بیمه از فعالان اکوسیستم نوآوری، درک درست مدیران شرکت‌ها از اثرات مثبت و سازو کارهای سرمایه‌گذاری جسورانه، همکاری یا شریک شدن با استارتاپ‌ها و مدل های کسب و کار جدید در صنعت بیمه است. 

کارهایی که شاید آسان به نظر نرسد اما اگر به تغییر الگوهای خرید نسل های جدید، تاثیر فناوری های نوظهور و تغییر درچگونگی استفاده از خدمات بیمه ای درکشورهای پیشرفته تر توجه کنیم، برخی مدل های کسب و کار فعلی در صنعت بیمه، چندان پایدار به نظر نمی رسد.

درهرحال ، بیمه مرکزی با ابلاغ آیین‌نامه 104، به خوبی باغ صنعت بیمه را مهیای پاشیدن بذرها و در عین حال رشد نهال‌های نوآورانه و خوش‌آتیه کرده است. 

باید فرصت داد تا ثمره این اقدامات مثبت را در سال‌های آتی شاهد باشیم.

مدیرعامل شبکه نوآفرینی پلنت

 

ارسال نظر