شناسه خبر : 36608

روش های انتخاب کارکنان موفق چیست؟

روش های انتخاب کارکنان موفق چیست؟

یکی از مباحث مطرح در فرآیندهای منابع انسانی مصاحبه استخدامی بوده که به سنجش خصوصیات گوناگون شخصیتی، توانایی‌ها و مهارت‌های حرفه‌ای می‌پردازد.

مصاحبه استخدامی برای شخص متقاضی شغل بسیار مهم بوده و فرد باید بتواند در مصاحبه استرس خود را کنترل و به سوالات مصاحبه‌کننده بهترین پاسخ را ارائه کند.

به عبارتی در زمان مصاحبه کاری، متقاضی شغل باید نشان دهد که دارای مهارت و تخصص لازم بوده و انگیزه بالایی در این خصوص دارد.

معمولاً صاحبان مشاغل در مصاحبه‌های استخدامی به دنبال آگاهی یافتن از مدل رفتاری متقاضی شغل، یافتن فردی با بیشترین تطبیق با شغل مورد نظر، انتخاب گزینه درست و نه بهترین رزومه و در نهایت افزایش عملکرد از طریق انتخاب درست هستند.

ارکان فرآیند مصاحبه می‌تواند شامل ارزیاب‌ها، محتوای مذاکره و مصاحبه، شایستگی‌ها و قابلیت‌های مورد بررسی درخصوص داوطلب مورد ارزیابی باشد.

یک مصاحبه‌کننده حرفه‌ای شغل ‌باید از ویژگی‌های هوش و درایت حرفه‌ای، توانایی جلب اعتماد داوطلبان، برخورداری از توان شنیداری مطلوب، برخورداری ازتجارب و سوابق حرفه‌ای در مشاغل سازمانی، برخورداری از گستره اطلاعات و دانش لازم و مرتبط با شغل مورد مصاحبه، توانایی ثبت مناسب و تجزیه و تحلیل رفتار متقاضیان بر اساس مشاهدات رفتاری ثبت شده و از رعایت حریم و حفظ اسرار برخوردار باشد.

به طور کلی مصاحبه‌کننده در فرآیند مصاحبه 4 نقش اساسی داشته که عبارتند از: 

•  مشاهده (گوش دادن و نگاه کردن به تمامی اتفاقات)

•  ثبت (یادداشت رفتارها)

•  طبقه‌بندی (تخصیص رفتارها به شایستگی‌ها)

•  ارزیابی (امتیاز دادن به شایستگی)

اهم اقدامات قبل و بعد از مصاحبه استخدامی شامل بررسی رزومه و مطالعه اولیه آن، تهیه چک‌لیستی از سوالات مورد نیاز برای پرسش، فراهم آوردن لوازم مورد نیاز، توجه به زبان بدن و اهمیت آن، خلاقیت و تنوع‌بخشی در طراحی سوالات عمومی و تخصصی، تکمیل تست‌های روان‌شناسی مرتبط مانند شخصیت، هوش و پاسخ به سوالات احتمالی مصاحبه‌شونده در مورد شرایط کاری شرکت و قدردانی از حضور انها است.

چنانچه در جذب نیروی مورد نیاز اشتباه  کنیم هزینه‌های ملموس و ناملموس شامل حقوق و مزایا، دوباره‌کاری، افزایش هزینه‌ها و خطا، هزینه ترک کارکنان، هزینه‌های آموزشی بدو استخدام، هزینه استخدام مجدد، کاهش بهره‌وری، زمان اتلاف شده در دوره یادگیری، کاهش همدلی و بهره‌وری در سیستم‌های کاری، بی‌انگیزه شدن کارکنان ارزشمند، زمان‌های صرف شده توسط کارکنان منابع انسانی،مدیران و سایر کارکنان در سازمان را در پی خواهد داشت.

"دکتری مدیریت کسب و کار، مشاور عالی منابع انسانی و فرآیندها"

 

ارسال نظر