شناسه خبر : 47447

تیک‌تاک در تعداد کاربر فعال ماهانه از اینستاگرام و یوتیوب جلوتر است

تیک‌تاک در تعداد کاربر فعال ماهانه از اینستاگرام و یوتیوب جلوتر است

مجلس نمایندگان ایالات متحده لایحه‌ای جنجالی را تصویب کرد که تیک‌تاک را در یک‌قدمی فیلترشدن قرار می‌دهد.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، در آستانه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا که از اهمیت بالایی برای سیاستمداران این کشور برخوردار است، اخبار جنجالی و قابل توجهی از ممنوعیت استفاده از تیک تاک در ایالات متحده منتشر شد.

براساس لایحه‌ای که در مجلس نمایندگان ایالات متحده تصویب شد، تیک‌تاک برای ادامه‌ فعالیت در آمریکا باید از بایت‌دنس (شرکت مادرش) جدا شود.

این تصمیم، که مصداق بارز دوگانگی سیاست آمریکا در آزادی رسانه است، تبدیل به موضوع مورد بحث در گفت‌وگوی ویژه خبری هم شد.

سینا تفنگچی، کارشناس فضای مجازی با حضور در این برنامه ضمن اشاره به اینکه پیش‌تر در حدود بیست و پنج ایالت آمریکا تیک تاک را برای دانش آموزان و دانشجویان ممنوع کرده بودند، به دلیل آن اشاره کرد و گفت: بحثی که داشتند این بوده که این اپلیکیشن محتواهای مبتزل و ناهنجار خیلی زیاد داشته و نتوانسته بوده خودش را مدیریت بکند و بارها به آن تذکر داده شده بود. البته این اپلیکیشن فقط توسط آمریکا فیلتر نشده بود. 

او با اشاره به بحث آزادی سیاسی که توسط کاربران آمریکایی مطرح شده، گفت: در حال حاضر انتقادات زیادی نسبت به این تصمیم گرفته شده است و خیلی از کاربران گفته‌اند که این خلاف آزادی بیان در رسانه های اجتماعی و بهانه و پایه ریزی است برای اینکه که در ادامه هم سانسور بیشتری را در رسانه‌های اجتماعی شاهد باشیم.

محمد علمیه پژوهشگر فضای مجازی نیز با بیان اینکه تیک‌تاک قطعا یک سکوی کاملا چینی است مطرح کرد: این سکوی کاملا چینی که ما در مورد آن صحبت می کنیم موضوع داغ دنیا شده و تقریبا یک هشتم جمعیت دنیا از آن استفاده می‌کنند. 
 
او ادامه داد: تعداد کاربر فعال ماهیانه این پلتفرم چیزی حدود ۱۷۰ میلیون کاربر ماهانه است که ما مشابه آن را در پلتفرم‌های دیگر نداریم. اگر بخواهیم مقایسه کنیم با اینستاگرام و یوتیوب می‌بینیم که این عدد در آن‌ها خیلی پایین تر است. گرچه در یکی دو سال اخیر به این اعداد و ارقام رسیده و رشد خیلی جهشی داشته است.
 
این پژوهشگر فضای مجازی با اشاره به ویدیومحور بودن شبکه اجتماعی تیک‌تاک، که جنبه سرگرمی دارد، بیان کرد: مردم در این پلتفرم ویدیوهای کوتاه و نسبتا کوتاه را به اشتراک می‌گذارند و می بینند و بعد این یک درآمدزایی دارد و یک الگوریتمی پشت آن است که باعث می‌شود بیشتر دیده شود و کاربر را ترغیب می‌کند.
ارسال نظر