شناسه خبر : 46692

هوش مصنوعی و مشاغل؛ ادغام بین انسان و ماشین

هوش مصنوعی و مشاغل؛ ادغام بین انسان و ماشین

بسیاری از گزارش‌ها نشان داده‌اند که هوش مصنوعی بر مشاغل در آینده تأثیر خواهد گذاشت، به گونه‌ای که شرکت‌ها کارکنان کمتری را برای انجام وظایف استخدام خواهند کرد.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، هوش مصنوعی مولد ممکن است منجر به فرآیند‌های استخدام کمتر در سازمان‌ها در آینده شود، به ویژه پس از معرفی OpenAI به جهان با ChatGPT در سال ۲۰۲۲، زیرا علاقه به هوش مصنوعی مولد به اوج جدیدی رسید.

در حالی که برخی از مردم احساس می‌کنند که این فناوری نوظهور مفید خواهد بود و به آن‌ها در زندگی روزمره کمک می‌کند، بخش دیگری از مردم وجود دارند که می‌گویند این فناوری مشاغل انسانی را از بین می‌برد. هوش مصنوعی مولد منجر به کاهش تعداد کارکنان در سازمان‌ها می‌شود، به عبارت دیگر، شرکت‌ها به لطف هوش مصنوعی در آینده کارکنان کمتری را استخدام خواهند کرد و انتظار می‌رود این تغییر به تدریج در طول سه تا پنج سال آینده رخ دهد.

همان طور که شرکت‌ها شروع به استفاده از فناوری‌های پیشرفته مانند هوش مصنوعی مولد می‌کنند، کارآمدتر می‌شوند، به این معنی که در مشاغل سنتی به تعداد زیادی از افراد نیاز نخواهند داشت.

شرکت‌ها در حال حاضر شروع به جایگزینی برخی از نیروی انسانی خود با هوش مصنوعی کرده اند. یکی از این شرکت‌ها به دلیل موفقیت خود در اتوماسیون و انتقال به هوش مصنوعی تیتر خبر‌ها قرار گرفت. شرکت فین‌تک سوئدی Klarna اخیراً فاش کرد که دستیار هوش مصنوعی آن کاری را که قبلاً توسط ۷۰۰ کارمند انجام می‌شد، به عهده گرفته است. این خبر یک سال پس از اخراج تقریباً همین تعداد کارمند توسط شرکت منتشر شد.

در حالی که عصر هوش مصنوعی سر و صدای زیادی به همراه دارد، هنوز بسیار گران است. هزینه نصب و راه اندازی این فناوری بیشتر از این است که یک انسان این کار را انجام دهد. همچنین، هوش مصنوعی در حال حاضر نمی‌تواند جایگزین انسان‌ها در اکثر مشاغل، مانند معلمان، نانوا‌ها و ارزیاب‌های املاک و مستغلات شود.

مطالعه‌ای که توسط آزمایشگاه هوش مصنوعی MIT-IBM Watson AI انجام شد نشان داد که تنها ۲۳ درصد از مشاغل را می‌توان با هزینه مقرون به صرفه با هوش مصنوعی جایگزین کرد. محققان همچنین پیش‌بینی کردند که دهه‌ها طول می‌کشد تا وظایف بینایی رایانه، حتی با کاهش هزینه‌ها سالانه ۲۰ درصدی از نظر مالی برای شرکت‌ها کارآمد شود.

شایان ذکر است که سام آلتمن، مدیر عامل OpenAI در کنفرانس داووس گفت که هوش عمومی مصنوعی (AGI) که شکلی فرضی از هوش مصنوعی است و آن را قادر می‌سازد وظایفی مانند انسان انجام دهد، جهان را تغییر خواهد داد.

در حالی که برخی به خطرات هوش مصنوعی بر عملکرد انسان اشاره می‌کنند، برخی دیگر خلاف آن را بیان و خاطرنشان می‌کنند که شبکه‌های عصبی مصنوعی با تقلید از برخی از عملکرد‌های مغز انسان به نتایجی مشابه نتایج انسان دست می‌یابند، اما این سیستم‌ها مغز انسان نیستند. بدون دادن اطلاعات به آن‌ها و شناسایی وظایف، آن‌ها به هیچ چیز نخواهند رسید.

اگر به تاریخ فناوری از انقلاب صنعتی به بعد نگاه کنیم، می‌بینیم که نوآوری‌ها اغلب با ترس از دست دادن شغل همراه است، اما منجر به استاندارد‌های بهتری برای زندگی و دستمزد شده اند.

در دهه ۱۹۸۰، ورود نرم افزار‌های حسابداری مانند مایکروسافت اکسل، انتظارات از بین رفتن حسابداری و تعداد زیادی از مشاغل را افزایش داد، اما در واقع، ۱.۱ میلیون شغل جدید با درآمد بهتر مانند مدیران مالی و تحلیلگران مدیریت در بین سال‌های ۱۹۸۷ و ۲۰۰۰ ایجاد کرد، در حالی که باعث از دست رفتن تنها نیم میلیون شغل شد.

در سال‌های آتی، هوش مصنوعی یک نیروی دگرگون‌کننده در هر صنعتی خواهد بود و شیوه کار مردم را تغییر می‌دهد و اقتصاد را در سراسر جهان تقویت می‌کند. این فناوری این قدرت را دارد که روش کار جهان را تغییر دهد، اما درست مانند سایر فناوری‌ها، فقط انسان‌ها هستند که آن را آموزش می‌دهند.

در حالی که هوش مصنوعی می‌تواند یک همکار فوق العاده سازنده باشد و بهترین قابلیت‌ها را در هر کارمندی آزاد کند، جایگزینی برای انسان‌ها نیست. شرکت‌های موفق آینده کارگران انسانی را به نفع هوش مصنوعی کنار نخواهند گذاشت بلکه انسان و ماشین پا به پای هم و در کنار یکدیگر پیش خواهند رفت.

 

ارسال نظر