شناسه خبر : 41923

«تولیدات بار اول» در خنثی‌سازی تحریم‌های نفت و گاز موثر است


«تولیدات بار اول» در خنثی‌سازی تحریم‌های نفت و گاز موثر است

عضو کمیسیون ‌صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تولیدات بار اول در شرایط تحریمی به رشد صنعت نفت و گاز کمک می‌کند، گفت: تولیدات بار اول و حمایت از دانش بنیان‌ها در خنثی‌سازی تحریم‌ها موثر است و دولت باید نگاه ویژه‌ای به این موضوع دارد.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایرنا، شرکت‌های دانش بنیان، به ویژه نوپا، اغلب محصول یا محصولاتی تولید می‌کنند که تاکنون موفق به فروش آن نشده‌اند یا در بهترین حالت، فروش بسیار محدودی داشته‌اند؛ چنانچه این محصول از نوعی باشد که مشتری نهایی آن صرفاً دستگاه‌های دولتی، خصولتی، عمومی و شرکت‌ها و موسسات وابسته به آنها باشد، موضوع فروش تولیدات بار اول بسیار پیچیده‌تر خواهد بود.

دانش بنیان‌ها برای فروش محصولاتشان با مشکلات جدی مواجه هستند و باید برای فروش محصول وارد فرآیند مناقصه شود. لازمه ورود به فرآیند مناقصه این است که شرکت دانش بنیان موفق شده باشد محصولات خود را در لیست بلند دستگاه متقاضی محصول ثبت کند یا دارای رتبه پیمانکاری قابل قبول برای ورود به مناقصه باشد. به دلیل نداشتن مرجع و سابقه فروش قابل قبول، این امر برای بسیاری از شرکت‌های دانش بنیان میسر نیست.

«علی جدی» عضو کمیسیون ‌صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به این موضوع که قانون ترک تشریفات مناقصه با هدف ایجاد بازار فروش برای دانش بنیان‌ها و تولیدات بار اول مصوب شد، اظهار کرد: از این طریق توانستیم یک بازار ۷ هزار میلیارد تومانی برای دانش بنیان‌ها تدارک ببینیم. این به معنای حمایت از دانش بنیان‌هاست تا رشد کرده و به اقتصاد ملی کمک کنند.

وی ادامه داد: دولت باید نگاه ویژه‌ای به تولیدات بار اول و حمایت از آن‌ها داشته باشد. محصولات دانش بنیانی که برای بار اول در کشور تولید می‌شوند، درنهایت به تقویت رشد اقتصادی در کشور می‌انجامد و ما را از واردات بی‌نیاز می‌کند.

عضو کمیسیون ‌صنایع و معادن مجلس خاطرنشان کرد: همراهی دستگاه‌های دولتی با قانون ترک تشریفات مناقصه و طرح تولید بار اول معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری کمک می‌کند که این طرح‌های حمایتی دستاوردهای بیشتری داشته باشد و در شرایط تحریمی به رفع نیازهای خود از منابع داخلی اقدام کنیم.

جدی گفت: تولیدات بار اول و حمایت از دانش بنیان‌ها در خنثی‌سازی تحریم‌های به خصوص صنعت انرژی که علیه کشورمان به اجرا شده، مفید است. تولیدات بار اول کمک می‌کند که در شرایط تحریمی صنعت نفت و گاز، کشور سر پا بماند و این صنعت توانسته است که مشکل نیازهای مهم خود را از طریق تولید بار اول حل کند.

وی ادامه داد: هر چقدر بتوانیم کالاهای وارداتی را با تولیدات بار اول و دانش بنیانی جایگزین کنیم، قدم بزرگی رو به جلو برداشته‌ایم. قانون ترک تشریفات مناقصه زمینه را برای حمایت از تولیدات بار اول توسط دولت فراهم کرده است و نیاز به اراده‌ی حاکمیتی داریم تا این امر محقق شود.

این نماینده مجلس در خصوص این موضوع که از طریق اجرای طرح تولید بار اول و قانون ترک تشریفات مناقصه گفت: توانستیم دستاوردهای مهمی در صنایع نفت و گاز کسب کنیم و حتی در صدور اقلام راهبردی مانند کاتالیست موفق و صدور خدمات فنی و مهندسی را به دیگر کشورها داشته باشیم،

جدی تاکید کرد: تمامی این نتایج بر اثر اعتماد به توان داخلی و دانش بنیانی کشور به دست آمده است و مثبت ارزیابی می‌شود. در برنامه هفتم تأکید بیشتری بر حمایت از تولیدات بار اول و دانش بنیانی داشتیم.

وی در خصوص قرارداد معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با رئیس شرکت ملی نفت ایران در خصوص صرفه‌جویی ۵۰۰ میلیارد تومانی برای تولید اقلام راهبردی مورد نیاز صنایع نفت و گاز کشور، توضیح داد: این نوع قراردادها مثبت ارزیابی می‌شود و می‌تواند در حمایت از دانش بنیان‌ها موثر باشد. این قراردادها نباید به حوزه‌ی نفت و گاز محدود شود بلکه در تمامی صنایع می‌توانیم این قراردادها را داشته باشیم و از دستاوردهای دانش بنیانی و تولیدات بار اول استفاده کنیم.

 

ارسال نظر