شناسه خبر : 38577

فرا رسیدن شب در کره ماه "چاندرایان ۳" را برای همیشه خاموش می‌کند؟!

فرا رسیدن شب در کره ماه "چاندرایان ۳" را برای همیشه خاموش می‌کند؟!

سازمان فضایی هند اعلام کرد: ممکن است با فرا رسیدن شب در کره ماه به باتری‌های ماه‌نورد چاندرایان ۳ آسیب رسیده و این ماه‌نورد برای همیشه خاموش شود.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از تسنیم، ماه‌نورد چاندرایان 3 هندوستان یک ماه پیش با موفقیت بر روی قطب جنوبی کره ماه فرود آمد و هند را به نخستین کشوری تبدیل کرد که فرود موفق در نیمه جنوبی کره ماه را تجربه کرده است.

چاندرایان 3 به مدت دو هفته اطلاعات و تصاویر سطح ماه را جمع‌آوری و ارسال کرد تا اینکه با رسیدن شب(روز و شب در کره ماه، به ساعت کره زمین، حدود دو هفته طول می‌کشد)در کره ماه، این ماه‌نورد نیز خاموش شد.

سازمان فضایی هند، می‌گوید امیدوار بوده که با آغاز دوباره روز در کره ماه و تابش آفتاب به سلول‌های خورشیدی چاندریان 3، این ماه‌نورد دوباره شارژ شود و کارش را از سر بگیرد اما تاکنون موفق به این کار نشده و خبری از ماه‌نورد نرسیده است.

این احتمال مطرح شده که شدت سرمای شب کره ماه به باتری‌ها صدمه زده باشد.

هند ماموریت چاندرایان 3 را طوری برنامه‌ریزی کرده بود که ماه‌نوردش در آغاز روز ماه بر سطح آن بنشینند و در دو هفته‌ای که آفتاب وجود دارد، برای تأمین برق مشکلی نداشته باشد.

سازمان فضایی هند(ایسرو) پیش از این‌که  چاندرایان 3 خاموش شود، گفته بود که این ماه‌نورد همه ماموریتش را به انجام رسانده‌ اما ابراز امیدواری کرده بود که در آغاز روز بعدی ماه هم بتوانند دوباره به کار بیفتند.

این درحالی است که کیران کومار؛ رئیس سابق سازمان فضایی هند، گفته است که نمی‌شود روی دوباره بیدارشدن چاندرایان 3 حساب کرد چون در قطب جنوبی ماه، دما در شب تا 250 درجه سانتی‌گراد زیر صفر هم می‌رود و باتری‌ها در چنین دمای پایینی از کار می‌افتد.

سازمان فضایی هند همچنین اعلام کرده است که اگر ماه‌نورد دوباره به کار نیفتد، برای همیشه «به عنوان سفیر هند در ماه» آن‌جا باقی می‌مانند.

space نوشت، پیش‌تر ماه‌نورد چین چند نوبت با طلوع دوباره خورشید در ماه کارش را از سر گرفته بود.

ارسال نظر