شناسه خبر : 36593

اختصاصی چابک آنلاین ؛

بیشترین نرخ بهبود شاخص توسعه فناوری اطلاعات قاره آسیا از آن ایران

بیشترین نرخ بهبود شاخص توسعه فناوری اطلاعات قاره آسیا از آن ایران

فناوری اطلاعات و در رأس آن اینترنت، شرایطی تازه را پدید آورده که در آن، تولیدکنندگان، تامین کنندگان، فروشندگان و مشتریان و تقریبا همه عوامل دست اندرکار یک چرخه اقتصادی، قادرند در فضای مجازی مشترک با یکدیگر در ارتباط باشند و به تبادل اطلاعات، خدمات، محصولات و پول بپردازند.

به گزارش چابک آنلاین، اینترنت، نظریات جدیدی را به میان آورده که یکی از آنها اشتغال پیوسته است.

در این نوع اشتغال، فرد شاغل کار خود را با استفاده از امکانات رایانه ای انجام می دهد و حاصل کار را از طریق اینترنت در اختیار کارفرما یا مشتریان قرار می دهد.

جالب تر اینکه دریافت دستمزد یا پرداخت مبالغ نیز با استفاده از اینترنت و از طریق مجاری اعتباری اینترنتی نظیر حساب های اینترنتی و کارت های اعتباری صورت می گیرد.

مجموعه این فعالیت ها و تعاملات در قالب آنچه که امروزه تجارت الکترونیک نامیده می شود، قابل بررسی است. در واقع تجارت الکترونیکی یکی از نمودها و کاربردهای ویژه فناوری اطلاعات است.

هم اکنون حجم وسیعی از تعاملات بازرگانی در کشورهای پیشرفته به شیوه الکترونیکی صورت می پذیرد.

بنابراین کشورهای درحال توسعه ، با انتخاب استراتژی استفاده داخلی از این صنعت، قادر خواهند بود، مراحل توسعه اقتصادی را به راحتی پشت سر بگذارند.

یعنی با گسترش فناوری اطلاعات و ارتباطات درکشور، همه آحاد جامعه قابلیت دسترسی به فناوری های مدرن را خواهند داشت و این استراتژی باعث گسترش فناوری های مدرن با بهره وری بالا در جامعه خواهد شد.

با توسعه زیرساخت های ارتباطی در ایران در طول یک دهه گذشته، ارتقای دسترسی به خدمات ارتباطی و همچنین ورود گوشی های هوشمند،کسب و کارهای مبتنی بر ICT ناگهان از رشد خیره کننده ای برخوردارشدند، چنان که  که بخشی از سنتی ترین کسب وکارها را نیز دگرگون  کردند.

بر اساس شاخص جهانی توسعه فناوری اطلاعات  IDI در سال 2022 ایران در میان 176 کشور دنیا، جایگاه 82 را به خود اختصاص داده است.

درشاخص جهانی آمادگی امنیت سایبری، ایران  در میان 165 کشور جهان رتبه 60 را به خود اختصاص داده است. 

بیشترین نرخ بهبود شاخص توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات در قاره آسیا به ایران تعلق داشته است.

درکشورهای اروپایی وآمریکایی به دلیل ساختار اقتصادی متفاوت، نمی توان  نتایجی مشابه تاثیر ICT بر رشد اقتصادی در کشورهای توسعه یافته را انتظار داشت.

در کشورهای درحال توسعه با ساختار اقتصاد سنتی که مبتنی بر تولید و صادرات مواد خام و محصولات کشاورزی است، استفاده از ICT تاثیر چندانی بر رشد اقتصادی ندارد.

افزون بر این، در کشورهای در حال توسعه به دلیل محدودیت های بودجه، زیرساخت این بخش یا موجود نبوده یا تکامل یافته نیست.

این وضعیت مانع استفاده موثر و ایجاد اثرات ICT در کل اقتصاد می شود.

یکی دیگر از مشکلات کشورهای در حال توسعه، نبود آموزش های کافی و فقدان نیروی کار آموزش دیده به منظور استفاده از تجهیزات ICT است.

به همین علت در کشورهای درحال توسعه استفاده از ICT تاثیر قابل توجهی بر رشد اقتصادی بر جای نمی گذارد و شواهد اندکی در زمینه اثرگذاری ICT   بر بهره وری و رشد اقتصادی قابل مشاهده است.

بنابراین انجام اقداماتی به منظور گسترش استفاده از ICT  در کشورهای در حال توسعه می تواند یکی از منابع محتمل افزایش بهره وری در کشورهای مورد نظر باشد.

با وجود این،ICT از این قابلیت برخوردار است که حتی با وجود موانعی که ناشی از وجود اقتصاد سنتی است،  اطلاعات باارزشی را میان بخش های سنتی به اشتراک بگذارد که زمینه بهبود رشد اقتصادی، بهداشت و آموزش

را فراهم می کند و به صورت غیرمستقیم ، رشد اقتصادی را تحت تاثیر قرار می دهد.

 

ارسال نظر