شناسه خبر : 41812

بازرسی از ۱۴۰ هزار واحد پرخطر تا پایان سال

بازرسی از ۱۴۰ هزار واحد پرخطر تا پایان سال

مدیرکل بازرسی کار وزارت کار درباره بازرسی از واحدهای پرخطر گفت: طبق برنامه ریزی تا پایان سال از ۱۴۰ هزار واحد پرخطر بازدید می شود.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از تسنیم، یکی از آسیب های جدی کارگران عدم نظارت برشرایط کارگاهی است که منجر به حوادث شغلی می شود.

وقوع حادثه شغلی می تواند به دلایلی مانند مهیا نکردن محیط کار ایمن توسط کارفرما، عدم ارائه مهارت های حفاظت فنی و ایمنی در محیط کار برای نیروی کار، نبود نظارت های کافی نهادهای مرتبط در اجرای قوانین و مقررات حوزه ایمنی کار و برخی موارد دیگر باشد که البته از نظر کارشناسان مهم ترین این موضوعات به نبود ایمنی لازم محیط کار برای نیروی کار است.  

بر اساس قوانین و مقررات مرتبط با قانون کار و مسائل حاکم بر روابط کار، کارفرمایان موظف به تامین ایمنی محیط کار، خریداری تجهیزات ایمنی و حفاظت فنی و برگزاری دوره های مهارتی در خصوص ایمنی کار برای حضور و اشتغال نیروی کار هستند و تخطی از اجرای این موارد می تواند توسط بازرسان مورد پیگیری قرار گیرد و این شرایط است که وظایف کارفرمایان را در برابر نیروی کار سنگین می کند.

احمدرضا پرنده، مدیرکل بازرسی کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی  با بیان اینکه خدمت کردن به حوزه صیانت از نیروی کار به عنوان یک اصل در اولویت است، شمار بازرس‌های فعال کارگاه های پرخطر در سطح کشور را 800نفر اعلام کرد و افزود:‌ در صددیم با همین ظرفیت، بهترین صیانت از نیروی کار را در بیش از یک میلیون و 300هزار کارگاه داشته باشیم.

وی با اشاره به برنامه ریزی صورت گرفته برای انجام 140هزار بازرسی از واحدهای پرخطر در سطح کشور تا پایان امسال، اظهار کرد: در 6ماهه نخست امسال 100درصد برنامه تحولی در بازرسی‌ها از کارگاه‌های پرخطر تحقق یافته است.

پرنده با عنوان اینکه استفاده از ظرفیت تشکل‌های کارگری و کارفرمایی در ارتقای ایمنی کارگاه‌های کشور و مشارکت آن‌ها در برنامه‌های ایمنی و بهداشت کار در دستورکار وزارت کار است، بیان کرد: برنامه بازدید از کارگاه‌های پرخطر به طور کامل محقق شد و 65هزار کارگاه پرخطر توسط بازرسان کار در سطح کشور مورد بازرسی قرار گرفتند.

مدیرکل بازرسی کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بر لزوم مشارکت تمام دستگاه‌های اجرایی در راستای ارتقای ایمنی نیروی کار در کشور تاکید کرد با بیان اینکه بازرسی های ایمنی از واحدهای تولیدی و صنعتی درراستای صیانت از نیروی کار باید افزایش یابد، گفت: اداره‌ کل بازرسی کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی 2برنامه محوری را برای حفظ و صیانت از نیروی کار دنبال می‌کند و در همین راستا نیز کمیته‌های حفاظت ایمنی و بهداشت کار در کارگاه‌های بالای 25نفر باید تشکیل شود.

وی، از تشکیل 25هزار کمیته حفاظت ایمنی و بهداشت کار در کشور خبر داد و افزود: هم اکنون و طبق داده های آماری، 100هزار کارگاه با نیروی کار بالای 25نفر در کشور فعال هستند.

پرنده، راهکار موفقیت در ارتقای ایمنی کشور را مشارکت بخش‌های اقتصادی و تاسیس کمیته حفاظت ایمنی در داخل کارگاه‌ها، خود ارزیابی ایمنی در درون واحدهای اقتصادی و ارایه گزارش به دستگاه‌های نظارتی دانست و با اعلام اینکه دانشگاه‌ها و وزارت علوم در جذب دانشجو در رشته های ایمنی و بهداشت شغلی باید اهتمام بیشتری داشته باشند، بیان کرد: در برخی از استان‌ها با کمبود فارغ‌التحصیل در این رشته مواجه هستیم.

وی، با بیان اینکه برنامه‌های تحولی اداره کل بازرسی کار در 6ماهه نخست امسال به طور کامل محقق شد، گفت که جمهوری اسلامی ایران به مقاوله‌نامه ایمنی و بهداشت شغلی شماره 155سازمان بین‌المللی کار پیوسته است و فرایند الحاق نیز پس از طی مراحل قانونی و با حمایت شرکای اجتماعی به سرانجام رسیده است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه تمام شاغلان در دستگاه‌ها و بنگاه‌های اقتصادی مشمول مقررات ایمنی و بهداشت شغلی هستند، تصریح کرد: چشم‌انداز جمهوری اسلامی ایران برای اجرای این مقاوله‌نامه ما را به این سمت سوق می‌دهد که با وظایفی که برای تمام وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و بنگاه های اقتصادی پیش‌بینی شده است، تمام فرآیند ایمنی و بهداشت شغلی باید رعایت شود.

 

ارسال نظر