شناسه خبر : 38112

نجات جان از امواج سهمگین خزر

نجات جان از امواج سهمگین خزر

واکاوی داده های آماری جمعیت هلال احمر کشور در بین ۶ استان آبی کشور ‌مازندران بیشترین عملیات در این حوزه را انجام می دهد اما چرایی این موضوع در پسِ چند موضوع نهفته است.

به گزارشچابک آنلاین به نقل از ایرنا، ‌در آمار هفتگی عملیات امداد و نجات جمعیت هلال احمر به عنوان نهاد تخصصی و متولی امور مربوط به امداد و نجات در سطح کشور نشان دهنده فاصله زیاد انجام عملیات میان استان های آبی وجود دارد که این آمار از سویی بیانگر حجم بالای عملیات بر دوش یک استان و از سوی دیگر ضرورت دیده شدن امکانات و زیرساخت ها در استان مورد نظر است.

مازندران ، ‌گیلان، ‌گرگان، ‌ سیستان و بلوچستان، ‌ هرمزگان و بوشهر استان های شمالی و جنوبی کشور در جوار دریا هستند که حضور مسافران و افراد بومی در سواحل دریا همواره با مشکلات و چالش هایی همراه است. خطر شدن اصلی ترین و مهمترین خطر در این استان به شمار می رود.

به نظر می رسد با توجه به برخورداری این استان ها از سواحل دریا و حضور مسافران در طول سال در این استان نباید حجم بالای عملیات امداد و نجات آبی تنها به گردن یک استان بیفتد اما آمار جمعیت هلال احمر کشور چیز دیگری می گوید اینکه از مجموع ۱۰۶ عملیات امداد و نجات در محیط های آبی که در مدت یک هفته انجام ۸۷ عملیات در مازندران انجام شد.

یعنی ۱۹ عملیات باقی مانده سهم پنج استان دریایی دیگر کشور است و مازندران به تنهایی کانون و نقطه انجام تمامی این نوع عملیات ها در کشور است.

کارشناسان می گویند که در محیط‌های آبی ۶ استان کشور ۱۰۶ مورد عملیات نجات و امداد توسط نجاتگران جمعیت هلال‌احمر انجام شد و در این مدت همچنین ۹۲ نفر نجات یافتند و به مناطق امن منتقل شدند که چهار نفر از مصدومین به مراکز درمانی ارجاع و ۳۹۷ نفر در محل حادثه درمان شدند.

بیشترین عملیات امدادونجات در محیط‌های در استان‌های مازندران (به دلیل انجام طرح کاهش غریق) با ۸۷ عملیات و گیلان (به دلیل انجام طرح کاهش غریق) با ۱۵ عملیات بود.

البته نقطه حائز اهمیت دیگر در انجام این عملیات ها قابل ذکر است ضمن نجات جان مغروغین بیشتر، ‌پایین بودن تعداد تلفات ناشی از غرق شدن است موضوعی که رئیس فدراسیون نجات غریق و غواصی بر روی آن صحه گذاشت است.

رئیس فدراسیون نجات غریق و غواصی گفت: تاکنون بیش از ۲ هزار نفر از هموطنان توسط منجیان غریق از غرق شدن در آب‌های استان‌های ساحلی شمال کشور(گیلان، گلستان و مازندران) نجات یافتند.

مهدی حیدری اظهارداشت: خوشبختانه این تعداد از هموطنان هنگام استفاده از دریا و زمانی که با خطر غرق شدن مواجه شده بودند توسط منجیان غریق نجات یافتند.

وی به کاهش تعداد مغروقین نیز اشاره کرد و افزود: البته در بخش نجات جان هموطنان به طور حتم نسبت به سال گذشته روند صعودی خواهیم داشت و خوشبختانه، با کاهش تعداد مغروقین مواجه هستیم.

رئیس فدراسیون نجات عریق و غواصی ادامه داد: با توجه به آمارهای ارائه شده شاهد کاهش تعداد مغروقین در استان های گیلان، مازندران و گلستان هستیم؛ آمار دقیق تعداد غرق شدگان تا پایان شهریور ماه ارائه خواهد شد.

اما اینکه چرا مازندران در سرلیست انجام ماموریت های امداد و نجات آبی قرار دارد را مدیرعامل جمعیت هلال احمر مازندران ناشی از چند عامل دانسته است که واضح ترین آن حضور میلیونی و پُرشمار مسافر و گردشگر به این استان است.

غلامعلی فخاری روز دوشنبه افزود:‌ در یک برهه تعطیلات مختصر شاهد حضور بیش از پنج میلیون مسافر در این استان هستیم که غالب مقصد سفر این افراد سواحل دریا است و بالتبع این حضور میلیونی مسافر به همراه خود حوادثی همچون غرق شدن را رقم می زند. وی همچنین یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار بر افزایش عملیات امداد و نجات دریایی در مازندران را ناشی از اجرای موفق آزادسازی سواحل در دولت سیزدهم ذکر کرد و گفت :‌این آزادسازی ها و بازگشایی باعث شده تا مسیرهای جدید برای دسترسی به سواحل دریا پیش روی مسافران قرار گیرد.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر مازندران اظهار داشت : به طوریکه امسال و برای اجرای طرح سالمسازی دریا شناسایی نقاط حادثه خیز در دستور کار این نهاد و هیات نجات غریق قرار گرفت تا این نقاط جدید شناسایی و در لیست مکان های اجرای سالمسازی دریا قرار گیرند.

وی ادامه داد:‌ برای این منظور پایش اولیه شناسایی نقاط حادثه خیز سواحل انجام شد و با افزایش ۱۴۵ نقطه تعداد نقاط حادثه خیز به ۵۲۰ نقطه افزایش یافته است.

۴۷۳ کیلومتر از ساحل دریای خزر در مازندران وجود دارد که برابر با ۵۵ درصد از سواحل شمال کشور است، با اقدامات صورت گرفته اکنون ۴۲۴ کیلومتر از سواحل دریای مازندران در این استان آزادسازی شده است.

طبق اعلام مسوولان مازندران، به طور تقریبی همه دستگاه های دولتی حریم ۶۰ متری دریا را آزاد کرده اند بخش اندکی که باقی مانده است یا غیرقابل عقب‌نشینی است مانند بنادر که تاسیساتشان باید در حریم ۶۰ متری باقی بماند و یا این که نیازمند هماهنگی و زمان بر است.

در همین راستا و برای حفظ امنیت مسافران در حین استفاده از سواحل دریا در مازندران طرح سالمسازی دریا با رویکرد افزایش تعداد نقاط حادثه خیز مورد توجه قرار گرفته است.

فخاری همچنین افزایش تعداد پایگاه های امداد و نجات هلال احمر مازندران را از دیگر عوامل تاثیرگذار در افزایش امداد و نجات آبی برشمرد و گفت : با توجه به وجود این پایگاه ها و در دسترس بودن آنها تعداد تماس ها ودرخواست برای اعزام امدادگر نیز افزایش می یابد.

وی همچنین اجرای طرح ساحل هوشمند را یکی دیگر فاکتورهای اثرگذار در زمینه افزایش عملیات آبی در مازندران دانست و گفت :‌هیات نجات غریق مازندران با حمایت استانداری و فدراسیون غواصی و نجات غریق طرحی را با نام ساحل امن به سرانجام رساند که یکی از جدیدترین شیوه‌های پایش ساحل و دریا به کار گرفته شود.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر مازندران گفت :‌ این طرح که به پیشنهاد هیات نجات غریق و توسط دانشگاه مازندران تهیه شد و تاکنون در کشور مورد استفاده قرار نگرفته و به همین دلیل مازندران را به استان پیشتاز در استفاده از فناوری‌های نوین ارتباطی برای پایش تصویری شناگاه‌ها و نجات افراد در معرض غرق شدن تبدیل کرده است.

وی گفت :‌ با اجرای این طرح ساحل هوشمند یک مرکز مانیتورینگ در بابلسر ایجاد شد و از طریق مچ‌بندهای هوشمند و مجهزی که در اختیار منجیان غریق قرار گرفته متصل است؛ پایش تصویری سواحل سراسر مازندران و ارتباط مستقیم منجیان با مرکز مانیتورینگ در هنگام نجات غریق انجام می شود.

 
ارسال نظر