نیمی از تصادفات پایتخت مربوط به موتورسواران است/ هر دقیقه یک تصادف در شهر تهران رخ می‌دهد

نیمی از تصادفات پایتخت مربوط به موتورسواران است/ هر دقیقه یک تصادف در شهر تهران رخ می‌دهد

معاون عملیات پلیس راهور تهران بزرگ گفت: هر ۱۵ دقیقه یک تصادف جرحی و هر روز میانگین یک تصادف فوتی در شهر تهران داریم

به گزارش چابک آنلاین به نقل از مرکز اطلاع رسانی پلیس راهور تهران بزرگ محمد رازقی صبح امروز در برنامه زنده شهر امن در استودیو پلیس پایتخت که از شبکه پنج سیما پخش می‌شد حضور یافت و در خصوص شروع ترافیک صبحگاهی و تصادفات در شهر تهران توضیح داد.

وی افزود: ما در شهر تهران هر یک دقیقه یک تصادف داریم و از یک تصادف ساده داریم و تصادفات شدید و هر ۱۵ دقیقه یک تصادف جرحی و هر روز تقریبا ۳/۱ هم میانگین تصادف فوتی در شهر تهران روی می‌دهد که متاسفانه این آمار بالاست و می‌بایست در این خصوص چاره اندیشی کنیم.

رازقی گفت: بیشترین علل تصادفات برمیگردد به عدم توجه کافی به جلو که بیشترین علل بروز تصادفات از نظر همکاران بنده در سر صحنه تصادفات نیز همین مورد است و علل بعدی عدم رعایت حق تقدم است و بطور کلی اگر بخواهیم تصادف نکنیم باید قوانین و مقررات را رعایت نماییم.

معاون عملیات پلیس راهور تهران بزرگ افزود: تقریبا نیمی از تصادفات ما مربوط به موتورسواران و ۲۵ درصد نیز مربوط به عابرین پیاده است لذا این گروه بیشترین کاربران ترافیک هستند که بیشترین نقش را در تصادفات دارند و این‌ها می‌بایست بیشتر قوانین و مقررات را رعایت نمایند و اگر بخواهیم دقیق‌تر راجع به این موضوع صحبت نماییم باید بگوییم که رعایت قوانین و مقررات از سوی این دو گروه می‌توانند باعث کاهش جدی تصادفات در شهر تهران گردند.

وی گفت: با توجه به مراجعه صبحگاهی اکثر شهروندان به محل کار خود شاهد ترافیک در سطح شهر تهران هستیم که رفته رفته در ساعت ۷ و ۷:۳۰ دقیقه ترافیک به اوج کار خود می‌رسد و بعد از آن ترافیک رفته رفته کاهش یافته و معابر تخلیه می‌گردد.

معاون عملیات پلیس راهور تهران بزرگ با اشاره به نموداری از ترافیک شهر تهران گفت: اگر بخواهیم به الگوی ترافیکی شهر تهران اشاره کنیم، باید بگوییم که شروع بار ترافیکی شهر تهران از ساعت ۶ صبح است که آن لحظات ترافیک شروع شده و اوج بار ترافیکی از ساعت ۷ و ۷:۳۰ دقیقه است و بعد از آن ترافیک روبه کم شدن است.

رازقی ادامه داد: مجددا ترافیک شهر تهران از ساعت ۱۰ و ۱۱ شروع شده و بخش دیگری از ترافیک را در شهر تهران داریم و بین روز ترافیک تخلیه شده و بین روز در ساعت ۱۶:۰۰ به بعد تا قبل از ایجاد محدودیت‌های شبانه ترافیک به اوج خود می‌رسد و این ترافیک تقریبا برای هر روز می‌باشد.
 

وی گفت: شهروندان برای اینکه مدیریت خوبی داشته باشند و بتوانند تردد‌های خود را کنترل و مدیریت نمایند و چه موقعی از منزل خارج شوند می‌توانند مطابق این وضعیت و الگو رانندگی خود را کنترل و مدیریت نمایند.

وی به راکبین موتورسیکلت توصیه کرد که حتما به صورت ویژه قوانین و مقررات را رعایت نمایند و موتورسیکلت، چون وسیله‌ای است که به راحتی واژگون می‌گردد و راکب و راننده خود را به راحتی در معرض خطر قرار دهد می‌بایست بیشتر به قوانین و مقررات توجه نمایند و آنرا رعایت کنند.

وی گفت: عدم استفاده از کلاه ایمنی ضربات جبران ناپذیری را به راکبین موتورسیکلت در تصادفات وارد می‌آورد و کلاه ایمنی درصد بالایی از تصادفات جرحی و فوتی را کاهش دهد.

رازقی گفت: ما برای آنکه بتوانیم تصادفات موتورسواران را کنترل و کاهش دهیم طرحی با نام طرح موتوریار را در دستورکار خود داریم که به عنوان مجازات جایگزین از آن نام می‌بریم و قبلا کسی که تخلف می‌کرد مورد اعمال قانون قرار می‌گرفت و وسیله نقلیه وی منتقل به پارکینگ می‌شد و از آنجاییکه دیگر آن طرح کارایی لازم را نداشت تصمیم به فرهنگ سازی و افزایش انضباط ترافیکی طرح موتوریار را اجرا کردیم که به عنوان مجازات جایگزین کسی که مرتکب تخلف می‌شود با انتخاب خودش در محل ارتکاب تخلف به عنوان موتوریار حدود دو ساعت در کنار همکاران بنده حضور داشته باشد و نقش پلیس را ایفا نماید.

رازقی بیان داشت: در بحث موتورسواران متاسفانه سرعت غیر مجاز و عدم رعایت سرعت مطمئنه و حرکات مخاطره آمیز از دلایل تصادفات موتورسواران است بنابریان رعایت سرعت می‌تواند تا حدود زیادی از تصادفات موتورسواران بکاهد که افزایش سرعت‌ها می‌تواند بر شدت تصادف بیافزاید و تبعات جبران ناپذیری، چون جرح و فوت را دنبال داشته باشد.

رازقی به رانندگان توصیه کرد: حتما با توجه به وضعیت ترافیکی شهر تهران مدیریت سفر داشته باشند و زمانی از منزل خود خارج شوند که کمترین میزان ترافیک را در معابر و شهر تهران داشته باشیم.

 

ارسال نظر