شناسه خبر : 38711

ساز و کار صندوق ضمانت سپرده‌ها تعیین شد

ساز و کار صندوق ضمانت سپرده‌ها تعیین شد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی ساز و کار صندوق ضمانت سپرده‌ها را در برنامه هفتم توسعه تعیین کردند.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایرنا، در جلسه علنی روز چهارشنبه (۵ مهرماه) مجلس شورای اسلامی، ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه در دستور کار قرار گرفت و نمایندگان با بند (ث) این ماده موافقت کردند.

پیش از آن در بررسی بندهای (پ) و (ت) ماده ۸ لایحه، به دلیل ابهام و نظر حجت الاسلام مجتبی ذوالنوری نایب رییس مجلس، این دو بند مراعا ماند و به کمیسیون تلفیق برنامه ارجاع شد.

در ادامه بررسی بند (ث) در دستور کار نمایندگان قرار گرفت و به تصویب رسید که بر اساس بند (ث) ماده (۹۵) قانون برنامه پنجساله پنجم در رابطه با صندوق ضمانت سپرده‌ها با لحاظ موارد زیر تنفیذ می‌شود:

۱- صندوق ضمانت سپرده‌ها موظف است سپرده‌های تضمین شده سپرده‌گذاران در بانکها و مؤسسات اعتباری غیربانکی درحال گزیر(حل و فصل مالی) را پس از اعلام شورای پول و اعتبار، پرداخت نماید.

۲- پس از پرداخت سپرده‌های تضمین شده، کلیه حقوق و مطالبات سپرده‌گذاران تا سقف مبلغ پرداخت شده توسط صندوق ضمانت سپرده‌ها، به این صندوق منتقل می‌شود. پرداخت مبالغ تضمین شده به سپرده‌گذاران، منوط به موافقت مکتوب آنان با این موضوع است.

۳- سقف تضمین سپرده‌های مشمول ضمانت صندوق، باهدف ثبات و سلامت نظام بانکی و حمایت از حقوق مشتریان خرد و با لحاظ نرخ تورم، حداقل هر دوسال یکبار با پیشنهاد بانک مرکزی به تصویب شورای پول و اعتبارمی‌رسد.

سید البرز حسینی نماینده مردم زنجان در موافقت با این بند عنوان کرد: موضوع تنظیم گری در این بند مطرح است و حتما در ساختار نظام بانکی باید این اتفاق رخ دهد و این بند به این موضوع تاکید دارد.

ارسال نظر