شناسه خبر : 17166

وضعیت بافندگان فرش روستایی اصلاً خوب نیست

وضعیت بافندگان فرش روستایی اصلاً خوب نیست

نائب رییس اتحادیه مرکزی اتحادیه‌های استانی فرش دستبافت روستاییان ایران گفت: با پرداخت وام ۲۰ میلیون تومانی قرض‌الحسنه می‌شود در روستا یک اشتغال خانگی ایجاد کرد.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از میزان، در خصوص نحوه فعالیت و تعداد اعضای اتحادیه فرش دستبافت روستایی ایران، گفت: اتحادیه استانی در سراسر کشور با حدود ۲۷۰ تعاونی در سطح شهرستان‌ها و با حدود ۴۵۰ هزار بافنده فرش روستایی که عضو تعاونی‌ها هستند فعالیت می‌کنند. که از طریق تأمین مواد اولیه و کنترل کیفیت تولیدات و... با تولیدکنندگان فرش دستبافت روستایی همکاری می‌کنیم.

وی در خصوص وضعیت معیشتی بافندگان روستایی گفت: اگر فرش دستبافت با نگاهی عمیق و به‌عنوان یک سرمایه و ثروت پنهانی که در دل روستاها وجود دارد دیده شود خیلی از مسائل و مشکلات اشتغال، ناهنجاری‌های اجتماعی، ارزآوری و ... حل خواهد شد.

شهبازی افزود: متأسفانه وضعیت بافندگان فرش روستایی اصلاً خوب نیست به دلیل اینکه درآمد سرانه یک بافنده فرش فوق‌العاده پایین است. در حال حاضر به‌طور کلی یک بافنده روستایی اگر در روز ۵ الی ۷ ساعت پشت‌دار قالی بنشیند و کار کند درآمد ماهیانه او زیر یک میلیون تومان خواهد بود.

نائب رییس اتحادیه مرکزی اتحادیه‌های استانی فرش دستبافت روستاییان ایران افزود: بافنده ها از لحاظ رفاهی و خدماتی مثل بیمه و یا پرداخت وام‌های کم‌بهره حمایت و کمک نمی‌شوند.

وی گفت: ما قبلاً در فرایند تولید فرش دستبافت حداقل ۲ تا ۱۰ میلیون نفر اشتغال داشته‌ایم، اما متأسفانه در حال حاضر فقط ۲۰ درصد این بافندگان به فعالیت خود ادامه می‌دهند. و در آمد نامناسب ونبود حمایت و... باعث شده است که بافنده‌های روستایی از ردیف اشتغال در حوزه تولید فرش دستبافت خارج شوند، و برای کسب درآمد بیشتر به حاشیه کلان‌شهرها مهاجرت کنند و معضلات اجتماعی زیادی را موجب شوند.

نائب رئیس اتحادیه مرکزی اتحادیه‌های استانی فرش دستبافت روستاییان ایران در خصوص چگونگی عرضه محصولات بافندگان به بازارهای داخلی و خارجی گفت: با مسئولین جلسات متعددی برگزار کرده‌ایم و پیگیر عرضه محصولات این بافندگان بوده‌ایم، اما حل معضلات تولید فرش در اولویت دستگاه‌های دولتی نیست.

شهبازی افزود: ضمناً فقط حدود ۳۰ الی ۳۵ درصد از تولید فرش داخلی روستایی به اتحادیه ما مربوط می‌شود و مابقی در نهادهای دیگر انجام می‌شود. درنتیجه مایک سوم بازار فرش کشور را می‌توانیم پوشش دهیم.

وی گفت: تهیه مواد اولیه جهت تولید فرش دستبافت به‌ واسطه این که تهیه آن وابسته به واردات است، فوق‌العاده گران شده است و فرش دستبافت ذاتاً محصول گران‌قیمتی است و در سبد اقتصاد خانوار جزو کالاهای لوکس به‌حساب می‌آید. لذا این تولیدات باید بیشتر صادر شوند.

نائب رییس اتحادیه مرکزی اتحادیه‌های استانی فرش دستبافت روستاییان ایران افزود: اما باوجود همه موانع برای تسهیل در عرضه تولیدات فرش بافندگان روستایی اتحادیه ابتدا مواد اولیه را تهیه و باقیمت مناسب در اختیار اعضای تعاونی‌ها قرار می‌دهیم و در قبال این هم بافنده بعد از تولید فرش  را در تعاونی‌ها یا اتحادیه عرضه کند تا قیمت‌گذاری شود و مخیر است که فرش را به  اتحادیه بفروشد، و در غیر این صورت باقیمت گذاری در اتحادیه قیمت واقعی تولیدات مشخص می‌شود و بافنده با آگاهی برای عرضه مستقیم تولید خود به بازار اقدام می‌کند، و دچار مشکل نخواهد شد.

وی افزود: برای صادرات نیز دچار مشکلاتی ازجمله زیادشدن رقبا، تغییر ذائقه ها در آرایه‌گری زندگی کشورهای هدف هستیم، باشیوع بیماری کرونا نیز در ۲ سال اخیر هیچ تاجر وبازرگانی برای خرید فرش دستباف وارد کشور ما نشده است واز طرفی هزینه سنگین شرکت در نمایشگاه های خارحی نیز مانع عرضه محصولات تولیدی بافندگان روستایی در این نمایشگاه ها شده است.

شهبازی گفت: اما در حال حاضر مشکل اصلی صادرات فرش دستباف وجود تحریم‌ها است، لذا با توجه به مجمو ع عوامل ذکر شده و محدودیت صادرات فرش با توجه به اینکه تولید فرش یکی از ارکان اقتصاد روستایی است، صادر نشدن فرش ضربه بزرگی به اقتصاد روستای وارد کرده است.

ارسال نظر