شناسه خبر : 43381

اختصاصی چابک آنلاین؛

اقتصاد ایران توان بالایی برای جذب سرمایه گذاران کشورهای حوزه خلیج فارس دارد

اقتصاد ایران توان بالایی برای جذب سرمایه گذاران کشورهای حوزه خلیج فارس دارد

مدیرعامل شرکت خدمات لجستیکی در کشور اردن، اعلام کردکه با افزایش حق بیمه رفت و آمد در بندر "جبل علی" امارات، این امر یک فرصت طلایی برای ایران به وجود آورده است.

به گزارش چابک آنلاین، "منذرعبدالله الحسنات" درگفتگو با خبرنگار بخش عربی چابک آنلاین،درباره وضعیت حمل و نقل دریایی در دریای عمان و خلیج فارس،گفت: بعد از حوادث اخیر درمنطقه، بندر"جبل علی" در امارات متحده عربی که یکی از پر رفت و آمدترین بنادر بازرگانی جهان است، هزینه بیمه برای کشتی های باری را به شدت بالا برده و این اقدام باعث شده تا دیگر رفت و آمد به این بندر مقرون به صرفه نباشد و این یک فرصت طلایی برای جمهوری اسلامی ایران است.

 وی افزود: در حال حاضر برای هر کانتینر 20 فوتی باید حدود 50 دلار به شرکت های بیمه ای در بندر "جبل علی" امارات پرداخت کنیم و برای کانتینرهای 40 فوتی هم حدود 100 دلار، درحالیکه  این مبلغ برای تجار زیاد به شمار می رود و باعث افزایش قیمت اجناس وارداتی می شود.

این بازرگان اردنی درباره وضعیت فعالیت شرکت های بیمه ای در کشور اردن و تعامل آنها با شرکت های حمل و نقل دریایی،گفت: در حال حاضر اقتصاد اردن ضعیف  بوده، از همین رو شرکت های بیمه ای در این کشوراز پرداخت به موقع خسارت به مشتریان شانه خالی می کنند.

وی درباره موقعیت تجاری در ایران هم  گفت:تجارت در ایران یک موضوع بسیار مهم و ارزشمند است زیرا ایران یک کشور صنعتی بوده و در مسیر قرار گرفتن در کنار کشورهای صنعتی پیشرفته قرار دارد.

به گفته وی،داشتن منابع و مواد اولیه بسیار زیاد که در صنایع مختلف به کار می رود، بر اهمیت این موضوع افزوده و ایران دارای منابع انسانی صنعتی ماهر بسیار زیادی هم هست و این موضوع بر چندین برابر شدن اهمیت این موضوع افزوده و باعث شده که انگیزه ها برای تلاش جهت گسترش روابط تجاری اردن و ایران بیشتر شود.

در ۶ ماهه نخست سال ۱۴۰۲ صادرات ایران به کشورهای حوزه غرب آسیا ۱۰ میلیارد و ۳۴۶ میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه پارسال ۶ درصد رشد را نشان می‌دهد.

بر اساس آمارهای منتشر شده توسط گمرک ایران در ۶ ماهه نخست سال ۱۴۰۲ صادرات ایران به کشورهای حوزه غرب آسیا شامل عراق، امارات، کویت، عمان، قطر، عربستان، بحرین، یمن، سوریه، لبنان، اردن و ترکیه ۱۰ میلیارد و ۳۴۶ میلیون دلار بوده است که ۴۵ درصد از صادرات کل کشور به جهان را شامل شده است.

به گفته منذر الحسنات، جنس و کیفیت کالاهای ایرانی عمدتا مناسب هستندو این امر بازاری بسیار خوب را به وجود آورده واین کالاها می تواند به راحتی به بازارهای مختلف جهانی راه پیدا کنند.

مدیرعامل شرکت خدمات لجستیکی در کشور اردن تصریح کردکه تجار ایرانی هم از شهرت خوبی در کشورهای منطقه بخصوص عمان، امارات متحده عربی، قطر، سوریه و ترکیه برخوردار هستند و ما همواره اخبار خوبی در مورد همکاری بین بخش های مختلف بازرگانی ایران با این کشورها شنیده ایم.

این بازرگان اردنی افزود:یکی ازموضوعات مهم درتجارت بین ایران با اردن نبود پرواز مستقیم بین دو کشور بوده درحالیکه اگر چنین ارتباطی وجود داشت، این امکان وجود داشت که مانند قطر، عمان، امارات و دیگر کشورها که با ایران داد و ستد دارند، بین اردن و تهران نیز چنین ارتباطی برقرار شود.

الحسنات گفت: ایران با این حجم از توانمندی هادر حوزه های مختلف اقتصادی به راحتی می تواند سرمایه گذاران کشورهای حوزه خلیج فارس را به خود جذب کند.

 

ارسال نظر