شناسه خبر : 40354

اختصاصی چابک آنلاین؛

بازار مشتقات فرصتی ارزشمند در اقتصاد ایران

نویسنده: مهدی فرهادی
بازار مشتقات فرصتی ارزشمند در اقتصاد ایران

بازار مشتقات ایران به عنوان یکی از بازارهای نوظهور در اقتصاد ایران مورد توجه فعالان بازارهای مالی قرار گرفته است.

به گزارش چابک آنلاین، این بازار با ایجاد سازوکارهایی، ریسک نوسانات قیمتی سهام شرکت ها را بین افراد ریسک گریز و ریسک پذیر جابجا می کند.

در واقع سازوکار اجرایی این توزیع ریسک در  قراردادهایی با سررسید و قیمت های مختلف است.

آشنایی بیشتر با این بازار توسط مدیران نهادهای مالی و سرمایه گذاری می تواند به کارایی بیشتر بازار سهام و مشتقات منجر شود.

این بازار درکنار داشتن ریسک، فرصت هایی را برای کنترل دامنه نوسان قیمتی برای سهام بسیاری از شرکت ها یا صندوق های سرمایه گذاری ایجاد می کند.

با توجه به اطلاعات آماری در دسترس از این بازار، می‌توان نگاهی توسعه‌ای به رشد بخش مهمی از بازار سرمایه که در سال های پیش‌رو توجه بخشی از فعالان و بدنه بازار را به خود جلب کرده است، داشته باشیم.

این بازار که از سال 1395 آغاز به کار کرده در حال حاضر بروی 43 نماد بورسی و فرابورسی فعال بوده که طی یکسال گذشته با توجه به فراز و فرودهایی که  بازار سرمایه داشته است، توانسته عملکرد قابل قبولی را در ارزش و حجم معاملات داشته باشد.

در نمودار زیر روند میانگین ارزش معاملات هفتگی یکساله اخیر بازار اختیار معامله به تصویر کشیده شده است.

همان طور که ازروند نمودار قابل مشاهده است متناسب با فراز و فرودهای قیمت سهام پایه، ارزش معاملات

اختیارات منتشر شده روند کاهشی یا افزایشی داشته اند.

 اما برای ارزیابی بهتر از وضعیت بازار اختیارات باید روند حجم معاملات نیز بررسی شود.

1

در این نمودار حجم معاملات اختیار معامله طی 52 هفته گذشته به نمایش درآمده است.

همان طور که حجم معاملات نشان می دهد علی رغم کاهش ارزش معاملات، حجم معاملات روند افزایش داشته که حکایت از افزایش توجهات مدیران سرمایه گذاری و سایر سرمایه گذاران به این بازار دارد.

همچنین بررسی همزمان ارزش و حجم معاملات حاکی از این است که با افزایش دارایی پایه قراردادهای اختیار معامله و ایجاد قرادادها با سررسید و قیمت ها مختلف، بازار با رونق نسبی همراه بوده است.

2

 

براساس اطلاعات معاملاتی،  نمادهای اختیار معامله سه دارایی پایه ایرانخودرو، سایپا و شستا تأثیرگذارترین نمادها بر روی ارزش و حجم معاملات هستند.

بیشترین ارزش و حجم معاملات مربوط به اختیار خریدها بوده که باتوجه به شرایط رکودی بازار و خلاء وجود بازار دوطرفه به تدریج بخش اختیار فروش در بازار اختیارمعامله فعال‌تر شده است.

بنابراین  می‌توان انتظار رونق گرفتن این بخش در آینده نه چندان دور را داشت.

با توجه به توسعه معاملات اختیار معامله دریک سال اخیر، بازار اختیارات معامله فرصت مناسبی برای مدیریت ریسک پرتفوی سبدهای سرمایه گذاری ایجاد می کند.

به نظر می رسد که مدیران سرمایه گذاری با رویکرد پوشش ریسک سهام شرکت هایی که قرارداد اختیار معامله فعال دارند، به خلق ثروت بیشتر برای مشتریان خود اقدام کنند.

 

مهدی فرهادی، کارشناس بازار سرمایه

 

  • مهدی توتی

    خیلی عالی بود ممنون از آقای فرهادی عزیز

ارسال نظر