شناسه خبر : 39075

۱۳.۳ میلیارد دلار از وام‌های صندوق توسعه ملی معوق شده است

۱۳.۳ میلیارد دلار از وام‌های صندوق توسعه ملی معوق شده است

رییس هیات عامل صندوق توسعه ملی گفت: در ۱۰ سال گذشته در مجموع به ۳۶۴ طرح با مبلغ ۳۶ میلیارد دلار تسهیلات اختصاص یافته که تنها ۵ میلیارد دلار آن پرداخت شده و ۱۳.۳ میلیارد دلار معوق شده است.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایرنا، مهدی غضنفری در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار داشت: در ۱۰ سال گذشته ۴۶ طرح نیروگاهی به میزان ۳.۷ میلیارد دلار پشتیبانی مالی شدند که ظرفیت آنها ۷۲۰۰ مگاوات است که ۶ هزار مگاوات به شبکه متصل شده و تنها ۱۰۰ میلیون دلار از وام‌ها بازگشت داده شده است.

وی افزود: صندوق به ۵۶ طرح نفت و گاز به میزان ۱۶.۵ میلیارد دلار وام داده و تنها ۱.۲ میلیارد دلار بازپرداخت شده است و ۱۰ میلیارد دلار آن بازگشت نداشت.

وی گفت: در دو سال آینده در نظر داریم ۲ میلیارد دلار تسهیلات به نیروگاه تجدیدپذیر بپردازیم تا ۱۵ هزار مگاوات برق تجدیدپذیر در کشور تولید شود و باید توجه داشته باشیم که بازپرداخت تسهیلات در این نیروگاه‌ها بهتر از نیروگاه‌های فسیلی است.

غضنفری بیان کرد: از مجلس تشکر می‌کنیم که مصوب کرد در برنامه هفتم توسعه ۱۰۰ میلیارد دلار طلب صندوق توسعه ملی از دولت‌ها را از طریق میادین نفت و گاز بازپس بگیریم.

مدیرعامل صندوق توسعه ملی اظهار داشت: بررسی تجربه‌های ١٠ سال گذشته حاکی از این است که باید تغییر روش داشته باشیم و بر این اساس مقرر شد برای سرمایه گذاری در طرح‌های بالای ١٠٠ میلیون دلار، نوعی مشارکت و سرمایه گذاری را پیشنهاد دهیم.

غضنفری ادامه داد: در بحث بازگرداندن مطالبات صندوق هم پیشنهاد دادیم که وارد سرمایه‌گذاری در چاه‌های نفتی مشترک شویم چراکه امکان استخراج و فروش نفت وجود دارد.

وی تاکید کرد: صندوق توسعه ملی نهاد مالی است و وارد حفاری میادین نخواهد شد و این اقدام از سوی شرکت‌های تخصصی انجام می‌شود.

 
ارسال نظر