شناسه خبر : 39050

تولید ۲۷.۵ درصد از تولید ناخالص ملی در روستاها

 تولید ۲۷.۵ درصد از تولید ناخالص ملی در روستاها

مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید با اشاره به اینکه در حال حاضر در روستاها حدود ۶میلیون شاغل داریم گفت:بیش از۲۷.۵درصد تولید ناخالص داخلی کشور توسط روستا‌ها انجام می‌شود.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از تسنیم، یکی از مشکلات روستاییان در دریافت  تهسیلات برای اشتغالزایی و کارآفرینی بحث مجوز و ضمانت است که طبق گفته مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید حداکثر تا دو ماه دیگر؛دریافت مجوز کسب و کار در روستا‌ها ساده‌تر می‌شود.

 نعمت الله رضایی, مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید درباره وضعیت اشتغالزایی در روستاها گفت:بعد از انقلاب در حوزه زیرساختی تقریبا تمامی دولت‌ها فعالیت‌های خوبی انجام دادند.

به طوری که در زمینه‌ زیرساخت‌های مربوط به راه، مدرسه، برق، آب آشامیدنی و بحث‌های مختلف وضعیت نامناسبی نداریم و در منطقه وضعیت مناسبی داریم. اما با وجود این سرمایه گذاری، شاهد مهاجرت از روستا‌ها به سمت شهر‌ها بودیم که باید دلیل آن را در عوامل اقتصادی پیدا کنیم. توجه به اقتصاد روستا در دهه‌های قبل کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

رضایی با بیان اینکه 26درصد جمعیت کشور در روستا‌ها مستقر هستند اظهار داشت: اما بیش از27.5درصد تولید ناخالص داخلی کشور در روستا‌ها تولید می‌شود. این در حالی است که سهم روستا‌ها از اشتغال نزدیک به سهم جمعیتی آن‌هاست و درحال حاضر 6میلیون شاغل در روستا‌ها داریم.

رضایی گفت: عمده مشکلات فعالیت‌های اقتصادی در روستا و کسب و کار، بازار و تامین مالی است. ما در صندوق کارآفرینی این موضوعات را در قالب صندوق‌های خرد محلی سامان دادیم و تاکنون بیش از 6هزار صندوق خرد محلی در روستا‌های کشور برای کسب و کار‌های مختلف ایجاد شده است.

رضایی یکی از دلایل طولانی شدن فرایند صدور مجوز برای بخش روستایی را ارتباط با بحث‌های سلامتی دانست و گفت: در ارتباط بخش روستایی با سلامت خانوار که عمده فعالیت‌های آن‌ها در بخش دامی و کشاورزی است، لازم است استاندارد‌هایی رعایت شود که البته استاندارد‌ها باید به گونه‌ای باشد که امکان تسهیل وجود داشته باشد.

در معاونت توسعه روستایی، کارگروهی ایجاد شده که این استاندارد‌ها را به صورت موردی بررسی می‌کنند و متناسب با آن اقداماتی را با وزارت اقتصاد انجام می‌دهند.

با تلاش‌هایی که در حال انجام است تا دو ماه آینده اثربخشی مناسبی در بحث صدور مجوز در روستا‌ها اتفاق خواهد افتاد. در حال حاضر 9درصد مجوز‌ها با تاخیر صادر می‌شود که اگرچه این درصد باید کم شود، اما نشان می‌دهد تلاش‌های مناسبی برای تسهیل صدور مجوز انجام گرفته است.

مدیرعامل صندوق کار‌آفرینی امید اظهار داشت:  از 24 میلیون شاغل در کشور طبق آمارگیری در بهار سال جاری شاغلان روستایی 5.95 میلیون نفر بودند که سهم روستاییان از اشتغال 26 درصد اما سهم آنها از تولید کشور 27.5 درصد است.

نرخ بیکاری در همه جای دنیا براساس آمار دستگاه‌های تخصصی دارای شبهه است، اما آنچه از نرخ بیکاری اعلام می‌شود، براساس مشاهدات مرکز آمار ایران و آمارهای فصلی استان‌ها طی سال‌های 87 تا 88 انجام می‌شود.

رضایی گفت: براساس آمار نمونه‌گیری مرکز آمار خالص شغل ایجاد شده در بهار سال 1402 نسبت به بهار سال قبل 872 هزار شغل مطلق در کشور ایجاد شده که البته آماری که دولت اعلام کرده که میلیون شغل ایجاد شده است، تعداد مطلق شاغلان عدد بیشتری نسبت به کل شاغلان را نشان می‌دهد.

وی همچنین ادامه داد: در حالی که نرخ بیکاری کشور 8.2 درصد است، اما این نرخ در روستاها 5.6 درصد است که اگر نرخ بیکاری به 5 درصد برسد، عادی‌ترین نرخ بیکاری در اقتصاد خواهد بود.

مدیرعامل صندوق کار‌آفرینی امید تعداد مطلق بیکاران را در بهار سال گذشته 405 هزار نفر و در بهار امسال 353 هزار نفر اعلام و عنوان کرد: یعنی 51 هزار نفر مطلق بیکار در روستاها کم شده است.

 

ارسال نظر