شناسه خبر : 37738

ارزش ۶۵۳ هزار میلیارد تومانی معاملات الکترونیکی دولتی

ارزش ۶۵۳ هزار میلیارد تومانی معاملات الکترونیکی دولتی

مرکز توسعه تجارت الکترونیکی در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرد: بیش از ۴۲۱ هزار و ۷۳۱ معامله الکترونیکی دولتی در سال ۱۴۰۱ انجام شده که بر اساس گزارش «ستاد»، ارزش معاملات الکترونیکی دولتی را به ۶۵۳ هزار میلیارد تومان رسانده است.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایرنا، در گزارش وضعیت تجارت الکترونیکی مربوط به سال ۱۴۰۱ که سازمان توسعه تجارت الکترونیکی آن را منتشر کرده، تعداد کل تراکنش‌های تجارت الکترونیکی از ۲ میلیارد و ۹۸۳ میلیون عدد عبور کرده رشدی را در این زمینه شاهد نبودیم و بنابر آمار تراکنش‌های تجارت الکترونیکی منفی ۱۷ درصد گزارش شده است.

بنابر این گزارش، مجموع مبالغ تراکنش‌های خرید از طریق درگاه پرداخت اینترنتی ۱.۲۸۳ هزار میلیارد تومان، پرداخت در محل و سایر روش‌های پرداخت ۵۵۰ هزار میلیارد تومان و ارزش کل گردش مالی تجارت الکترونیکی کشور ۱.۸۳۳ هزار میلیارد تومان بوده است.

با افزایش نرخ دسترسی مردم کشور به اینترنت و توسعه پلتفرم‌های متعدد، تجارت الکترونیکی در پنج سال اخیر روند صعودی را طی کرده است. در سال ۹۸ ارزش اسمی تجارت الکترونیکی ۴۲۳ هزار میلیارد تومان، سال ۹۹ بیش از ۱۰۰۰ هزار میلیارد تومان، سال ۱۴۰۰ بیش از ۱۲۳۰ هزار میلیارد تومان و در سال ۱۴۰۱ با رشد ۴۸ درصدی مواجه و به ۱۸۳۳ هزار میلیارد تومان رسیده است.

ارزش ۶۵۳ هزار میلیارد تومانی معاملات الکترونیکی دولتی/ کاهش تراکنش‌های تجارت الکترونیکی

یکی دیگر از آمارهای این گزارش، مربوط به رشد مبالغ خرید اینترنتی در اکثر ماه‌های سال ۱۴۰۱ است. بیشترین میزان رشد مبالغ تراکنش‌های خرید اینترنتی مربوط به ماه‌های خرداد، مرداد، دی بوده و در اسفندماه با رشد ۹۶ درصدی توانسته رکوردشکنی کند. بر خلاف مبالغ تراکنش‌های خرید اینترنتی، اما تعداد تراکنش‌ها در تمام ماه‌ها به جز اسفند کاهشی بوده و در ماه‌های شهریور، مهر و آبان تعداد تراکنش‌ها با افت بیش از ۳۰ درصد مواجه شده است.

در بخش دیگری از این گزارش، نسبت ارزش مالی معاملات تجارت الکترونیکی به تولید ناخالص داخلی مورد بررسی قرار گرفته است. بر اساس آمار، ارزش اسمی تولید ناخالص داخلی به قیمت‌های جاری با احتساب نفت (GDP۲۱) در سال ۱۴۰۱ با رشد ۵۲ درصدی نسبت به سال ۱۴۰۰ به حدود ۱۴.۱۲۳ هزار میلیارد تومان رسیده است.

همچنین ارزش اسمی تولید ناخالص داخلی به قیمت‌های جاری بدون احتساب نفت حدود ۱۱.۷۲۳ هزار میلیارد تومان اعلام شده که این میزان نسبت به سال قبل با رشد حدودا ۵۱ درصدی همراه بوده است. (مرکز آمار ایران ۱۴۰۱).

ارزش ۶۵۳ هزار میلیارد تومانی معاملات الکترونیکی دولتی/ کاهش تراکنش‌های تجارت الکترونیکی

رشد ۱۱۶ درصدی معاملات الکترونیکی دولتی در سال ۱۴۰۱

معاملات الکترونیکی دولتی نیز در سال ۱۴۰۱ با رشد ۱۱۶ درصدی نسبت به سال ۱۴۰۰ به حدود ۶۵۳ هزار میلیارد تومان رسیده است. این معاملات در سه دسته خرید، مناقصه و مزایده طبقه‌بندی شده‌اند. در این گزارش مبلغ خرید کالا حدود ۶۲ هزار میلیارد تومان و مبلغ خرید خدمت حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان اعلام شده است. همچنین تعداد معاملات الکترونیکی دولتی با رشد ۲۲ درصدی نسبت به سال قبل به ۴۲۱ هزار و ۷۳۱ فقره رسیده است.

ارسال نظر