شناسه خبر : 37574

۴۰ هزار تن به ظرفیت تولید گوشت کشور اضافه می‌شود

۴۰ هزار تن به ظرفیت تولید گوشت کشور اضافه می‌شود

سرپرست سازمان امور عشایر کشور گفت: با اجرای برنامه طرح زنجیره تولید گوشت قرمز ۴۰ هزار تن به ظرفیت تولید کشور اضافه می‌شود.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از فارس، سیاوش احمدی میرقائد سرپرست سازمان امور عشایر کشور امروز در نشست خبری به مناسبت هفته دولت از اجرای برنامه ارتقای معیشت جامعه عشایری خبر داد و گفت در این برنامه ۴ طرح مهم اجرا می‌شود که از جمله آن طرح زنجیره تولید گوشت قرمز در کشور است.

احمدی میرقائد افزود: طرح زنجیره تولید گوشت قرمز ۵ ساله اجرا می‌شود و پیش بینی شده است با اجرای این طرح ۴۰ هزار تن به ظرفیت تولید گوشت کشور اضافه شود.

وی در توضیح جزئیات این طرح گفت: قرار است با اجرای این طرح 7.5 میلیون راس دام پرواربندی شود، درآمد خانوار عشایر از این محل ۱۱۰ میلیون تومان اضافه شود و ۱۲۴ نفر شغل جدید اضافه خواهد شد.

احمدی با بیان اینکه زمان پیش بینی شده برای تحقق اهداف این طرح تا پایان سال ۱۴۰۷ است، گفت: اجرای این طرح حداقل نیاز به ۲۷ هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی و ۹۰۰ میلیارد تومان کمک‌های دولتی دارد.

احمدی از احیای طرح صنایع دستی در میان جامعه عشایر هم خبر داد و گفت:‌ در صورتی که این طرح محقق شود 20 میلیون تومان به درآمد خانوار هر خانوار عشایری اضافه می شود.

به گفته وی طی سالهای گذشته فعالیت صنایع دستی در این جامعه عشایری کم شده و در بخری مواقع از بین رفته است.

سرپرست سازمان امور عشایر کشور همچنین از طرح توسعه کشت گیاهان دارویی در میان جامعه عشایری خبر داد و گفت: قرار است 6 هزار هکتار از زمین‌های در اختیار عشایر به کشت گیاهان دارویی اختصاص یابد که می تواند درآمد یک هکتار زمین زراعی را به 145 میلیون تومان برساند.

وی با بیان اینکه 2300 گونه گیاه دارویی در کشور وجود دارد که بخش عمده ای از آنها در مناطق عشایری است، گفت: ظرفیت بسیار خوبی در حوزه کشت گیاهان دارویی در مناطق عشایر وجود دارد.

احمدی به احیای طرح گردشگری هم اشاره کرد و گفت: به دلیل تنوع آب و هوایی و جذابیت های سمعی و بصری که در مناطق عشایری و جود دارد می توان گردشگری در این مناطق را ویژه پرداخت.

*اجرای طرح تولید قراردادی گوشت قرمز

وی از اجرای طرح تولید قراردادی گوشت قرمز در جامعه عشایری خبر داد که جلسات آن از امروز بعد از ظهر شروع می شود.

احمدی گفت: در این طرح قرار اس شرکت پشتیبانی امور دام کشور نهاده مدت دار حداقل 120 روزه به دامدار بدهد و آنها دام خود را به قیمت مصوب به سازمان بفروشند.

وی افزود: 180 هزار تن نهاده داده می شود و یک میلیون راس دام پروار بندی خواهد شد.

احمدی در پاسخ به سئوال خبرنگار فارس که نرخ مصوب چگونه تعیین می شود و آیا نماینده عشایر هم وجود دارد؟ گفت: میانگین قیمت روز بازار قصابی ها نرخ مصوب همان روز خواهد شد مثلا روز 27 مرداد میانگین قیمت گوشت گوساله در قصابی ها 415 هزار تومان بود و قرار است لاشه دام از آنها خریداری شود.

وی افزود: دام‌هایی که در به چرخه پرواربندی وارد می شوند پلاک گذاری شده و پس از پروار کامل در کشتارگاه ذبح شده و پس از تحویل پلاک پول آنها تسویه می شود.

به گفته این مسئول سازمان امور عشایر و اتحادیه دامداران در این قرارداد نماینده عشایر است و درواقع مدافع منافع آنها خواهد بود.

*220 هزار پنل خورشیدی به عشایر کشور تحویل می‌شود

سرپرست سازمان امور عشایر کشور با بیان اینکه رئیس جمهور دستور داده است که تا پایان 1404 به میزان 220 هزار پنل خورشیدی به عشایر کشور برای تولید برق و انرژی تحویل یابد، گفت: تاکنون تنها 30 هزار پنل خورشیدی به عشایر تحویل د اده شده بود.

احمدی همچنین از دستور رئیس جمهور برای تخصیص 100 درصد اعتبارات ملی و استانی عشایر خبر داد و گفت: متاسفانه سال گذشته 50 درصد اعتبار منظور شده را تخصیص داده بودند.

به گفته این مسئول د رسال جاری اعتبار سازمان عشایر 3500 میلیارد تومان تعیین شده که نسبت به سال 1400 به میزان 40 برابر رشد کرده است.

*شاخص برخورداری در جامعه عشایر نسبت به مناطق شهری بسیار پایین است

به گفته این مسئول شاخص برخورداری در جامعه عشایر نسبت به مناطق شهری بسیار پایین است به طوری که سهم  برخورداری از آب آشامیدنی در جامعه عشایر 30 درصد، دسترسی به راه 30 درصد، مرگ مادران باردار، 3 درصد، بازماندگان از تحصیل 60 درصد، پوشش تلفن همراه 30 درصد، برخورداری از برق 25 درصد است.

 

ارسال نظر