شناسه خبر : 35451

ساخت مسکن تدریجی زمینه صاحب‌خانه شدن مستاجران را فراهم می کند

ساخت مسکن تدریجی زمینه صاحب‌خانه شدن مستاجران را فراهم می کند

شیوه ساخت مسکن تدریجی علاوه بر کاهش هزینه ساخت می‌تواند زمینه صاحبخانه شدن مستاجران را فراهم کند و دولت باید با تامین زمین مناسب، از این روش در تامین سرپناه مردم بهره ببرد.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از فارس، مسکن یکی از ضروری‌ترین نیازهای اولیه به حساب می‌آید که هر فرد برای زندگی و تشکیل خانواده به آن نیازمند است به همین دلیل یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های هر فرد تامین سرپناه مناسب خواهد بود.

این نیاز در شرایطی است که به دلیل قیمت بالای این کالا نسبت به درآمد افراد، از روش‌های معمول تامین مالی امکان صاحبخانه شدن وجود ندارد. بر این مبنا هر فرد در ابتدای جوانی که درآمد بالا و پس انداز آن‌چنانی ندارد، مجبور به تهیه‌ مسکن است که هزینه‌ بالایی دارد. حال در صورتی که بتوان هزینه‌‌ مسکن را کاهش داد، امکان خانه‌دار شدن تعداد افراد بیش‌تری فراهم می‌شود.

* مسکن تدریجی چیست؟

با توجه به مقدمه یاد شده، حرکت به سوی راهکارهایی که هزینه مسکن را کاهش می‌دهد، باید در دستور کار قرار گیرد. در این بین شیوه ساخت مسکن تدریجی، راهبردی برای ساخت مسکن است که در آن بخش کوچک و اصلی مسکن مدنظر ساخته‌ می‌شود و در طول زمان این بخش به تدریج تکمیل می‌شود. این شیوه از ساخت در کشورهای مختلف راهکاری آزموده شده به منظور خانه‌دار کردن خانواده‌های کم‌ درآمد به حساب می‌آید و مزایای قابل توجهی را برای دولت، سازنده و مردم به همراه خواهد آورد. 

بر اساس نظر کارشناسان، نخستین ویژگی مثبت ساخت مسکن به شیوه تدریجی کاهش هزینه اولیه نسبت به شیوه‌های دیگر ساخت مسکن است، در این راستا، علی نادری شاهی، کارشناس اقتصادی و مسکن با اشاره به این ویژگی ساخت واحدهای مسکونی تدریجی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس عنوان کرد: مسکن تدریجی معمولاً شامل ساخت یک واحد مسکونی کوچک و پایه در ابتدا و افزودن به آن در طول زمان است.

* کاهش هزینه ساخت در قالب ساخت مسکن تدریجی

وی افزود: این بدان معنی است که هزینه‌های اولیه کمتر از ساخت یک خانه کامل است که می تواند آن را برای خانواده های کم درآمد مقرون به صرفه تر کند.

این کارشناس اقتصادی و مسکن تاکید کرد: به دلیل این‌که مسکن تدریجی معمولا یک طبقه ساخته‌ می‌شود هزینه‌ تمام شده‌ در نهایت کم‌تر خواهد بود و همین مسئله می‌تواند سهم خانواده‌هایی که می‌توانند از این راهکار ساخت مسکن صاحب‌خانه بشوند، افزایش خواهد یافت.

نادری شاهی تاکید کرد: به طور کلی می‌توان گفت به دلیل هزینه تمام شده‌ پایین‌تر، نیاز به تامین مالی از بخش بانکی نیز کاهش می‌یابد و فشار کم‌تری به منابع بانکی وارد خواهد شد.

* مسکن تدریجی راهکار مناسب صاحب‌خانه کردن مستاجرها

کاهش تامین مالی برای صاحب‌خانه‌شدن تنها مزیت ساخت مسکن تدریجی نیست. بر این اساس، مسکن تدریجی به خانواده‌ها اجازه می دهد تا با تغییر نیازها با گذشت زمان و بهبود منابع، خانه های خود را به تدریج گسترش دهند. این بدان معناست که آن‌ها می‌توانند اتاق‌ها یا امکانات اضافی را طبق توانایی خود اضافه کنند، نه اینکه منتظر بمانند تا تمام پول مورد نیاز برای ساخت یک خانه کامل را داشته باشند.

محمد حمیدزاده، کارشناس مسکن در تشریح مزایای ساخت مسکن تدریجی در گفت‌وگو با فارس بیان کرد: فراهم شدن شرایط برای ساخت مسکن به صورت تدریجی، به خانواده‌ها این فرصت را می‌دهد تا در مقایسه با وضعیت اجاره‌نشینی در مقابل تکانه‌های زندگی تاب آوری بالاتری داشته باشند و  کیفیت زندگی خود را بهبود بخشند.

وی افزود: این می تواند به احساس قدرت و مالکیت بیشتر بر خانه‌های آنها منجر شود، در وضعیت تورمی خانواده‌ای که اجاره نشین هست به سختی می‌تواند پس‌اندازی داشته باشد و به همین دلیل امکان صاحب خانه شدن را هیچ‌گاه نخواهد داشت، در حالی که با ساخت مسکن تدریجی با نوسانات اجاره بها مواجه نخواهد شد.

یکی از وعده‌های دولت سیزدهم ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال  و خانه‌دار کردن خانواده‌های اجاره نشین می‌باشد. بر این اساس یکی از روش‌هایی که برای خانه‌دار کردن خانواده‌هایی با درآمد پایین پیشنهاد می‌شود استفاده از روش ساخت مسکن تدریجی است. استفاده از این روش نیازمند الحاق زمین به محدوده‌ی شهرهاست که با توجه به جدیت دولت در این زمینه می‌توان انتظار داشت، بخش بزرگی از خانواده‌های کم درآمد از این مسیر خانه‌دار شوند.

ارسال نظر