شناسه خبر : 39993

سامانه هوشمند پیش‌بینی سرطان سینه به مرحله تجاری‌سازی رسید

سامانه هوشمند پیش‌بینی سرطان سینه به مرحله تجاری‌سازی رسید

سامانه طراحی‌شده دانشجوی دکتری هوش مصنوعی دانشگاه تهران برای تشخیص سرطان سینه با دقت بالای ۹۸ درصد به مرحله تجاری‌سازی رسید.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایرنا، این سامانه توسط مهدی حمصیان دانشجوی دکتری هوش مصنوعی و محاسبات نرم پردیس بین‌المللی کیش دانشگاه تهران طراحی شده است که در اجرای پایلوت روی هفت هزار بیمار، دقت تشخیص بالای ۹۸ درصد را نشان داده است.

طراح این سامانه گفت: این نرم‌افزار جهت بالا بردن دقت تشخیص و بهره‌وری بالاتر بر روی بیماران مبتلا به سرطان سینه پیاده‌سازی شده است، ضمن اینکه این الگوریتم روی هفت هزار نفر بیمار سرطانی در ایران به صورت پایلوت اجرا شده و با دقت ۹۸.۶ درصد اندازه‌گیری شده است.

حمصیان افزود: کاربرد این روش در تشخیص بیماری سرطان سینه با استفاده از ابزار کمک تشخیصی تصویر ماموگرافی است. رادیولوژیست‌ها از طریق این روش می‌توانند برای افزایش دقت تشخیص و کاهش زمان جواب دهی تصاویر ماموگرافی استفاده کنند؛ ضمن اینکه این نوع از سرطان را در مراحل اولیه شناسایی می کند.

وی، کاهش خستگی چشم رادیولوژیست به علت کار با تصاویر کاملاً رنگی، افزایش دقت رادیولوژیست به علت طیف‌بندی رنگی براساس میزان تراکم در تصویر، افزایش میزان دقت در تشخیص میکروکلسیفیکاسیون‌ها به علت تفاوت بارز رنگی در تصویر ماموگرافی، افزایش میزان دقت در تشخیص تومورها به علت تفاوت بارز رنگی در تصویر ماموگرافی و کاهش زمان تشخیص توسط رادیولوژیست به علت ساده‌سازی تصویر با طیف‌بندی رنگی را از دیگر ویژگی‌های این سامانه عنوان کرد.

طراح این سامانه تشخیصی یادآور شد: این سامانه با عنوان «سامانه هوشمند پیش‌بینی سرطان سینه» با شماره ۹۱۸۳۶ در سازمان مالکیت معنوی ایران در طبقه‌بندی بین‌المللی A۶۱l ۱۵/۵۶ به ثبت رسیده است.

براساس اعلام دانشگاه تهران، این سامانه در رویداد فن‌نما که به تازگی با حضور شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور از سراسر کشور برگزار شد، پس از بررسی‌های تیم داوری سازمان جهانی مالکیت معنوی و اختراعات، موفق به کسب مدال طلای این مسابقات شد.

اولین مقاله علمی استخراج شده از پژوهش‌های این دانشجوی دانشگاه تهران در زمینه طراحی این سامانه تشخیصی در سال ۲۰۱۶ به عنوان یکی از مقالات برتر کنگره بین‌المللی سرطان سینه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی انتخاب شد.

ارسال نظر