شناسه خبر : 3648

استقبال فعالان بخش خصوصی از اقدامات تازه بانک مرکزی

استقبال فعالان بخش خصوصی از اقدامات تازه بانک مرکزی

محدودیت سقف عمومی تراکنش از طریق پوز یکی از اقدامات مثبت و تاثیرگذار بانک مرکزی در کنترل نوسانات قیمتی بویژه نرخ ارز بوده است؛ اما تا رسیدن به نقطه مطلوب، اقدامات دیگری نیز باید انجام شود.

چابک آنلاین : افزایش بی‌سابقه نقدینگی در سال‌های اخیر در کنار عواملی چون انباشت تورم و عدم ساماندهی تراکنش‌ها موجب نوسانات شدید قیمت‌ها به خصوص در بازار ارز شده است. محدودیت سقف عمومی تراکنش از طریق پوز یکی از اقدامات مثبت و تاثیرگذار بانک مرکزی در کنترل نوسانات قیمتی بویژه در نرخ ارز بوده است. 

«بخشنامه رعایت سقف تراکنش‌ها» یکی از بخشنامه‌های مهمی است که طی هفته‌های گذشته از طرف رئیس کل بانک مرکزی به بانک‌ها و موسسات اعتباری ابلاغ شده است. بانک مرکزی در این بخشنامه‌ خواستار پایبندی بانک‌ها و موسسات اعتباری به دستورالعمل‌های پنج بندی در زمینه نظام‌های پرداخت شده است.

یکی از مهمترین بندهای این بخشنامه این است که سقف عمومی تراکنش خرید کارتی برای هر فقره کارت در هر شبانه روز مبلغ ۵۰ میلیون تومان است. البته این سقف تراکنش، مشمول تراکنش‌های پذیرندگان حساب‌های دولتی و پذیرندگان با کدهای صنفی خاص نمی‌شود. تا قبل از این بخشنامه، افراد با یک کارت بانکی می‌توانستند چندین بار در یک روز تراکنش ۵۰ میلیون تومانی انجام دهند. این امر باعث شده بود دلال‌های خارج از کشور، به‌وسیله دستگاه‌های کارتخوان بانک‌های داخلی که به صورت غیرقانونی از کشور خارج شده بود؛ اقدام به خرید و فروش ارز در مبالغ بالا کنند و بازار را متلاطم سازند. 

این اقدام بانک مرکزی موجب کاهش هیجانات بازار شده و از طرف دیگر مانعی برای دلالان ارز در داخل و خارج کشور ایجاد می‌کند. ابلاغ این بخشنامه و اجرای آن باعث محدود شدن افرادی می‌شود که روزانه با استفاده از کارت بانکی حتی تا 30 تا 40 مرتبه تراکنش 50 میلیون تومانی انجام می‌دادند . 

پس از اجرای این بخشنامه، دلال‌های ارزی برای انجام تراکنش‌های خود از طریق دستگاه‌های پوز، دچار مشکل شده و کاهش فشار تقاضا، موجب شده است اندکی از تلاطم بازار ارزی کاسته شود و در نتیجه نرخ ارز کاهش پیدا کند./مهر

 

 

ارسال نظر