شناسه خبر : 2529

ناکامی شورای رقابت؛

ایران خودرو: خودمان هم معترضیم، سایپا: پراید ۴۰ میلیونی را قبول نداریم

 ایران خودرو: خودمان هم معترضیم، سایپا: پراید ۴۰ میلیونی را قبول نداریم

به نظر می رسید امروز شورای رقابت تصمیم نهایی درباره افزایش قیمت خودروهای داخلی را اعلام کند، اما در نهایت مقرر شد که شورا طی نامه ای از بانک مرکزی درخواست کند که تورم بخشی در ۵ ماه نخست امسال در صنعت خودرو را محاسبه و اعلام کند.

به گزارش چابک آنلاین، سیصد و چهل و پنجمین جلسه‌ شورای رقابت با هدف بررسی بازار خودرو و تغییرات رخ داده در هزینه تولید خودروسازان برگزار شد و قرار بود شورا نظر نهایی خود را درباره افزایش قیمت خودروهای داخلی اعلام کند.

این جلسه در حالی برگزار شد که طی هفته های اخیر شاهد افزایش عجیب قیمت خودروهای داخلی بودیم؛ به طوری که خودرویی همچون پراید افزایش حدود دو برابری را در بازار تجربه کرد.

ولی ملکی، عضو ناظر مجلس در شورای رقابت گفت: در جلسه عصر امروز شورای رقابت بازار خودرو، قیمت خودرو، مسایل و مشکلات خودروسازان، معضلات موجود در تولید و فروش خودرو، دلایل کاهش تولید و افزایش حاشیه قیمت بازار مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

وی افزود: پس از استماع موضوعات مطرح شده از سوی خودروسازان و رفع ابهاماتی که برای اعضای شورای رقابت وجود داشت، این شورا در نهایت تصمیم گرفت که با ارسال نامه ای به بانک مرکزی درخواست کند که این بانک، تورم بخشی در 5 ماه نخست امسال در صنعت خودرو را محاسبه و اعلام کند.

ملکی اظهار داشت: بنا به آنچه که بانک مرکزی اعلام خواهد کرد و در فرمول خاصی که دارد، شورای رقابت در مورد قیمت خودرو تصمیم خواهد گرفت.

افزایش ناگهانی قیمت پراید و پژو 405 بازار کاذبی است

یکه زارع مدیرعامل ایران خودرو در گفت‌وگوی ویژه خبری امشب درباره افزایش ناگهانی قیمت پراید و پژو 405 تصریح کرد: این افزایش قیمت ها بازار کاذبی است که ایجاد شده و صرفا برای ملتهب کردن فضا به وسیله قیمت گذاری توسط فروشنده‌های خرد است. چرا که به نظر نمی‌رسد در سراسر ایران خودروی زیادی با این قیمت بتواند به فروش برسد.

با یک کد ملی، فقط می توان یک خودرو در سال خرید

جهرودی گفت: ما در سیستم فروش عوامل محدود کننده ای را تعبیه کرده‌ایم، مثلا یکی از شروط خرید این است که طی 18 ماه گذشته متقاضی سابقه خرید نداشته باشد و یا با یک کد ملی، فقط می توان یک خودرو در سال خرید، اما در هر صورت با وجود همه این عوامل محدود کننده، باز هم یک جامعه 500 الی 600 هزار نفری متقاضی خودرو وجود دارد که خارج از کنترل خودرو ساز است.

ما شاهد نوسانات و تغییراتی در بحث ارز بودیم و همین طور با گروه بندی‌های انجام شده در این باره، ما خودروسازان با تلاش های وزیر صمت در گروه 1 قرار گرفتیم.

وی افزود: این تغییرات حاکی از ایجاد تغییرات در قسمت تمام شده خودرو بود و مردم این را درک می‌کنند. باید توجه داشت که تمام متقاضیان دلال نیستند، بلکه در میان آها افرادی هستند که حتی یک یا چند خودروی دیگر دارند.

نکته این است که مراجعه کنندگان به دنبال حفظ ارزش دارایی خود هستند و به خودرو به عنوان یک کالای سرمایه ای نگاه می‌کنند و ممکن است به آن هیچ نیازی نداشته باشند و این دلیلی بود که بر بازار ما سوار شد.

یکه زارع در خصوص کاسبان اصلی سود حاصله از تفاوت قیمت کارخانه با بازار تصریح کرد: ما به عنوان خودروساز خود یکی از معترضان هستیم و برای ما هم این اختلاف قیمت زجرآور است؛ اما باید دید عوامل این اختلاف چیست.

ما به این فکر می کنیم که چرا نمی توانیم راهکاری مناسب برای جذب مشتری پیدا کنیم که متقاضی بتواند خودرو را با قیمت مصوب خریداری و از خودروساز تهیه کند. می توان گفت تنها دلیلش همان بازار کاذب است.

تاخیر در دریافت قطعه است که باعث می‌شود نتوانیم در موعد مقرر خودرو را تحویل مشتری دهیم

جهرودی درباره انبار و عدم عرضه خودرو به منظور فروش با قیمتی بالاتر اظهار کرد: احتکار کاری بسیار ناپسند است که تعریف خاص خودش را دارد، خودرو مانند میوه و یا گوشت، قابل احتکار نیست. دلیلی برای این کار وجود ندارد، در واقع تاخیر در دریافت قطعه است که باعث می‌شود ما نتوانیم در موعد مقرر خودرو را تحویل مشتری دهیم.

رایگانی سخنگوی سازمان تعزیرات هم در گفت‌وگوی تلفنی با برنامه درخصوص تایید احتکار خودرو گفت: ما جلسات متعددی را با خودروسازان داشته‌ایم. همانطور که گفته شد مصداق احتکار درمورد خودرو وجود ندارد.

بحث احتکار زمانی پیش می‌آید که الزام به عرضه از سوی وزیر صمت اعلام شود که درباره خودرو اعلام نشده است. عنوانی که در این باره مطرح می‌شود، اختفای خودرو با هدف گرانفروشی نام دارد و از آن به نام احتکار یاد نمی‌شود.

محمد عزیزی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفت‌وگوی تلفنی در رابطه با کشف انبار قطعات ایران خودرو در حوالی استان البرز گفت: این 1900 دستگاه خودرو تولید یک روز ماست.

اگر در سال گذشته در چنین زمانی، با پهپاد بر فراز ایران خودرو پرواز می کردید، متوجه 40 هزار دستگاه خودرو می شدید که آمار عجیبی نیست و کاملا طبیعی است.

پراید 40 میلیونی نادرست است و صحت ندارد

جهرودی با تاکید بر اینکه باید بر روی بحث تحویل فوری خودرو اقدام عاجلی صورت گیرد عنوان کرد: ۱۰ صبح روز چهارشنبه ۵۰ هزار دستگاه خودرو پراید و انواع آن، تیبا و انواع آن و نیسان به صورت پیش فروش با قیمت مصوب و منطبق با زمان تحویل توزیع خواهد شد.

مدیرعامل شرکت خودروسازی سایپا با طرح این سوال که چند نفر پراید ۴۰ میلیون تومانی گرفته اند گفت: این قیمت نادرست است ،شورای رقابت به ما قیمت را اعلام می‌کند، ما ریالی نمی‌توانیم اضافه‌تر بفروشیم تا زمانی که اصلاح قیمت صورت بگیرد.

هفته آینده ۴۰ هزار خودرو را پیش فروش خواهیم کرد

وی با اشاره به اینکه خودروهای وارداتی هیچ رقابتی را برای خودروهای داخلی نداشت، زیرا در کلاس آنها نبود ادامه داد: خودروهای وارداتی گران قیمت بودند و اثری بر روی خودروهای داخلی نداشت.

مدیر عامل گروه صنعتی ایران خودرو خاطرنشان کرد: برای هفته آینده ۴۰ هزار خودرو را پیش فروش خواهیم کرد تا بتوانیم بحث سیاه بازار را بشکنیم.

محمد عزیزی عضو کمیسیون صنایع مجلس طی گفتگوی زنده تلفنی با اشاره به اینکه مسئولیت تنظیم بازار با چه کسی است؟ این پاسخگویی را چه کسی باید داشته باشد؟ آیا واقعا مردم را باید مقصر دانست افزود: چرا بعد از گذشت سی سال نتوانستیم برای پراید قطعات مورد نیاز را تولید کنیم، متاسفانه مردم را بی اعتماد کرده‌ایم.

ارسال نظر