شناسه خبر : 40177

اختصاصی چابک آنلاین؛

بیشترین و کمترین دارنده کفایت سرمایه بانک‌های دولتی مشخص شدند

بیشترین و کمترین دارنده کفایت سرمایه بانک‌های دولتی مشخص شدند

دو بانک ملی ایران و توسعه صادرات ایران با منفی ۶.۵۷ و مثبت ۱۳.۲۰ درصد، کمترین و بیشترین کفایت سرمایه را در سال گذشته در بین بانک های دولتی به خود اختصاص دادند.

به گزارش چابک آنلاین، بر اساس این گزارش، بانک های توسعه صادرات ایران  با 13.20درصد، مسکن با 12.89درصد، قرض الحسنه مهر ایران با 9.51درصد و توسعه تعاون با 6.63درصد، صنعت و معدن با 5.79 درصد و کشاورزی با 3.64،  6بانک دولتی هستند که دارای کفایت سرمایه مثبت هستند.

ناگفته نماند که بانک های توسعه صادرات ایران، مسکن و قرض الحسنه مهر ایران در سال گذشته کفایت سرمایه بالای 8 درصد را کسب کرده اند.

بانک ملی ایران با منفی 6.57 درصد تنها بانک دولتی است که در سال گذشته دارای نسبت کفایت سرمایه منفی بود.

نسبت کفایت سرمایه یکی از معیارهای کمی برای ارزیابی وضعیت بانک‌ها و موسسات مالی اعتباری است.

کفایت سرمایه نشان می دهد که یک بانک تا چه اندازه می تواند ریسک های موجود را به وسیله سرمایه خود پوشش دهد. 

بانک مرکزی حداقل این شاخص برای شبکه بانکی ایران را 8 درصد تعیین کرده است.

photo_2023-11-04_09-40-00

براساس استانداردهای کمیته بال، حداقل نسبت کفایت سرمایه برای بانک ها و موسسات اعتباری، معادل 12 درصد تعیین شده است.

کمیته بال یا کمیته باسل Basel Committee on Banking Supervision یا BCBS مرکب است از نمایندگان ارشد بانک‌های مرکزی تعدادی از کشورهاکه معمولاً هر سه ماه یک بار توسط بانک تسویه‌های بین‌المللی به عنوان دبیرخانه دائمی آن در شهر باسل سوئیس تشکیل می‌ شود و به همین دلیل به کمیته باسل معروف شده‌است. 

 این کمیته دارای قدرت قانونی نیست، ولی اکثر کشورهای عضو آن بطور ضمنی موظف به اجرای توصیه‌های آن هستند.

اعضای این کمیته را کشورهای آرژانتین، استرالیا، بلژیک، برزیل، کانادا، جمهوری خلق چین، فرانسه، آلمان، هنگ کنگ، هند، اندونزی، ایتالیا، ژاپن، کره جنوبی، لوکزامبورگ، مکزیک، هلند، روسیه، عربستان سعودی، سنگاپور، آفریقای جنوبی، اسپانیا، سوئد، سوئیس، ترکیه، بریتانیا و ایالات متحده آمریکاتشکیل می دهند.

از مهمترین اقدامات کمیته بال تهیه و انتشار اصول پایه در نظارت بانکی کارآ و مؤثر و همچنین مقررات مربوط به کفایت سرمایه‌است.

 

ارسال نظر