شناسه خبر : 5898

زمان محاسبه یکساله برای توانگری مالی شرکت ها نظارت بیمه مرکزی را به حداقل می رساند

زمان محاسبه یکساله برای  توانگری مالی شرکت ها نظارت بیمه مرکزی را به حداقل می رساند

عضو هیئت مدیره شرکت بیمه کارآفرین اظهارکرد: فرمول محاسبه توانگری مالی شرکت های بیمه ای نیاز مند ارزیابی مجدد بوده و زمان بررسی توانگری مالی که یکساله است، زمان بسیار زیادی است.

چابک آنلاین، بهاره تاجرباشی؛ علیرضا حجتی در گفت و گو با چابک آنلاین گفت: توانگری مالی، توانایی مالی موسسات بیمه ای برای پوشش ریسک های پذیرفته شده آن شرکت است اما زمان محاسبه که یک زمان یکساله است، این امکان را برای شرکت ها  فراهم می کند که نظارت بیمه مرکزی بر توانگری خود را به حداقل برسانند.

وی،بیان کرد: محاسبه توانگری مالی شرکت های بیمه درپایان سال و بعد ازبستن صورت های مالی انجام می شود و  درحال حاضر درطول مقاطع زمانی سه ماهه و شش ماهه این امکان وجود ندارد و افزود که  قراربراین بود که این امکان فراهم شود که توانگری مالی در مقاطع سه ماهه، شش ماهه و نه ماهه و درآخریکساله مورد بررسی قرارگیرد که اگراین اقدام انجام شود،محاسبه توانگری دقیق است.

عضو هیئت مدیره شرکت بیمه کارآفرین ادامه داد: همانند بورس، درزمانی که شرکتی وارد بورس می شود سازمان بورس آن شرکت را موظف به ارائه  گزارش سه ماهه می کند برای تطبیق با بودجه ای که ثبت کرده، که آیا انحراف دارد یا نه؟ تا بتواند به سهامداران آن شرکت  اطلاع رسانی کند اما در توانگری مالی شرکت های بیمه این قسمت که می خواستند از یکساله به مقاطع فصلی تبدیل کنند ابترمانده است.

حجتی افزود: این امر باعث می شود که شرکت هادرطول یکسال ریسک ها و تعهدات بالایی را قبول کنند فارغ از اینکه شاید در پایان سال توانگری مالی آنها کاهش پیدا کند.

وی،گفت:موضوع دیگرخسارت معوق درصورت های مالی است، خسارت معوق به درستی گرفته نمی شود وتعهدات شرکت ها به درستی در صورت های مالی نشان داده نمی شود  که این امر باعث  شده که توانگری خدشه دار شود. وقتی یک شرکت می گوید توانگری من یک است، باید ایفای تعهداتش هم درهمان اندازه باشد وبابت همین موضوع است که توانگری حتما باید در مقاطع سه ماهه ،شش ماهه و فصلی انجام شود .

عضوهیئت مدیره شرکت بیمه کارآفرین عنوان کرد: باتوجه به اینکه سیستم های آی تی در بیمه مرکزی خیلی پیشرفته تراز قبل شده و کد یکتا آمده وسیستم هایی وجوددارد که تمام اطلاعات شرکت ها را با یک بازه زمانی 24 یا 48 ساعته می تواند آنلاین بگیرد باید امکان را برای قسمت نظارت مالی هم فراهم  کند.

حجتی پیشنهاد کردکه در گام اول محاسبه توانگری مالی شرکتهارا از مقاطع یکساله به  شش ماهه  و بعد شش ماهه را به سه ماهه تبدیل کنندو اگر توانگری مالی آنها بابت یک موضوعی مانند خسارت معوق یا تعهدات پذیرفته شده شرکت،افزایش سرمایه ومواردی از این قبیل کاهش یافت این  امر در آخرسال انعکاس پیدا نکند.

عضو هیئت مدیره بیمه کارآفرین تصریح کرد:  آئین نامه توانگری در زمان خود آئین نامه خوبی بوده است، اما نیاز به بازنگری مجدد دارد. یکی از ایراداتی که دارد تجدید ارزیابی داراییها است وایراد دوم، زمان اعلام توانگری است که یکساله است وزمان بسیار بالایی است وایرادات  دیگری نظیر خسارت معوق هم وجود دارد.

 

ارسال نظر