شناسه خبر : 5374

مدیران صنعت بیمه با آزاد سازی نرخ‌ها مخالف هستند

مدیران صنعت بیمه با آزاد سازی نرخ‌ها مخالف هستند

صنعت بیمه در اقتصاد جهان یکی از بخش های پیشرو در بازار سرمایه است. بیمه به عنوان یکی از ابزارهای کارای مدیریت ریسک، تأمین امنیت و آرامش خاطر از یک سو سبب گسترش رفاه اجتماعی و از سوی دیگر باعث رشد سرمایه گذاری شده و درادامه آن تولید با سرعت بیشتری رشد و اقتصاد رونق می گیرد.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از عصر اقتصاد ، صنعت بیمه به عنوان یکی از شاخص های توسعه یافتگی از یک سو به عنوان یکی از عمده ترین نهادهای اقتصادی مطرح بوده و از سوی دیگر فعالیت سایر نهادها را پشتیبانی می‌کند.

پیشرفت بیمه با توسعه اقتصادی همواره ملزم بوده و با ترمیم وضعیت اقتصادی یک کشور، افزایش مبادلات، ترقی سطح زندگی و توسعه سرمایه گذاری موجب پیشرفت و نیز با بهبود وضع معیشت افراد، به حفظ ثروت ملی و تشکیل پس‌اندازهای بزرگ کمک می‌کند.
در حال حاضر یکی از معضلات صنعت بیمه نرخ شکنی است، یعنی شرکت‌های بیمه باید یک حداقل‌هایی را برای ارائه نرخ‌ها رعایت کنند و سندیکای بیمه‌گران نیز می‌تواند در رعایت این حداقل‌ها نقش بسزایی ایفا کند، اما متاسفانه در صنعت بیمه شاهد رواج نرخ شکنی‌ها هستیم که این امر در نهایت به ضرر این صنعت تمام خواهد شد.
این در حالی است که عبدالناصر همتی، رئیس کل پیشین بیمه مرکزی مکررا با اشاره به اینکه فروش بیمه نامه با نرخ غیرفنی وکمتر از قیمت تمام شده و فنی هنر نیست، تاکید کرده بود که شرکت‌های بیمه نباید برای ورشکستگی با یکدیگر رقابت کنند.
همتی نرخ شکنی برای جذب پرتفوی درمان را پاشنه آشیل جدی صنعت بیمه دانسته و از مدیران عامل شرکت‌های بیمه خواسته بود که در این خصوص با تدبیر بیشتری عمل کنند.
خوشبختانه این موضوع را رئیس کل جدید بیمه مرکزی نیز مورد توجه قرارداده است و تاکید کرده که بیمه مرکزی ماموریت دارد از آسیب به شرکت‌های بیمه پیشگیری کند، اما به هیچ عنوان به دنبال ورود به عرصه نرخ‌گذاری نیست.
عبدالمحمود ضرابی، عضو هیات مدیره بیمه کارآفرین درخصوص نرخ شکنی در صنعت بیمه، گفت: نرخ شکنی به ضرر صنعت بیمه است و بیش از دو دهه گریبانگیر این صنعت بوده است .
وی افزود: درگذشته شرکت‌های بیمه، دولتی و تعداد محدودی خصوصی بود و به همین دلیل شرکت‌ها برای اداره امور مالی فعالیت خلاف بیمه‌ای ( نرخ شکنی) انجام نمی‌دادند. در حال حاضر به دلیل افزایش تعداد شرکت‌های بیمه خصوصی ، برای اداره امور مالی وکسب بازار بیشتر در تلاشند تا نرخ های پایین تری ارائه کنند.
ضرابی ادامه داد: درگذشته نظارت بیمه مرکزی بر شرکت‌های بیمه بیشتر بود، اما با حذف تعرفه ها توسط بیمه مرکزی اخلاق حرفه‌ای نیز کمتر رعایت شده است.
این کارشناس صنعت بیمه با اشاره به کاهش دانش فنی در میان مدیران صنعت بیمه، تصریح کرد: در حال حاضر مدیران فعال در صنعت بیمه، تجربه بیمه‌ای کافی نداشته و برای سود و زیان شرکت فعالیت می‌کنند . به گفته وی، آثار نرخ شکنی در صنعت بیمه قطعا تا چند سال آینده نمایان خواهد شد .
ضرابی اظهار کرد: تمام مدیران صنعت بیمه با آزاد سازی نرخ‌ها ، مخالف هستند ، اما در عمل برای کسب سود بیشتر آن را انجام می‌دهند.
وی در خصوص راهکار جلوگیری از نرخ شکنی در صنعت بیمه بیان کرد: باید تمام شرکت‌های بیمه در این خصوص اقدام فنی انجام داده و از افراد حرفه‌ای در این صنعت استفاده شود چراکه دستوری هیچ اقدامی نتیجه مثبت ندارد.
عضو هیات مدیره بیمه کارآفرین ادامه داد: نرخ گذاری در صنعت بیمه در صورت تربیت افراد حرفه‌ای ونظارت‌های مالی اقدامی مناسب است؛ بنابراین حسابداران حرفه ای و آموزش دیده باید بر عملکرد شرکت های بیمه نظارت کنند.
ضرابی در خصوص وضعیت بیمه های اتکایی بعد از تحریم های بین المللی علیه ایران، اظهار کرد: با اعمال تحریم‌های بین المللی علیه ایران، شرکت‌های بیمه به ناچار پوشش‌هایی که از بیمه‌های خارجی دریافت می‌کردند، از داخل باید تامین کنند؛ بنابراین با توجه به اینکه شرکت‌های اتکایی تعدادشان محدود است ، لذا باید بیمه مرکزی کمک کند ؛ البته پوشش اتکایی در داخل کشور حرفه‌ای نیست و باید چاره جویی شود.
وی در خصوص چالش‌ها و معضلات صنعت بیمه، ادامه داد: بیمه شخص ثالث ویترین و اصلی ترین چالش صنعت بیمه است . طی سال های متمادی بیمه شخص ثالث زیانبار بوده وطبق قانون شرکت‌های بیمه موظف به صدور آن هستند؛ بنابراین شرکت‌های بیمه نیازمند تامین نقدینگی از محل شخص ثالث بوده و به ناچار این بیمه نامه را صادر می کنند.
به گفته وی، دولت نرخ حق بیمه شخص ثالث را تصویب کرده و این نرخ ها با مبالغ دیه همخوانی ندارد؛ بنابراین طبق آمار بیمه مرکزی ، بیمه شخص ثالث برای تمام شرکت‌های بیمه ضررده است .
عضو هیات مدیره بیمه کارآفرین در پایان خاطر نشان کرد : بیمه درمان ، دومین چالش شرکت‌های بیمه است؛ امسال با افزایش تعرفه های پزشکی و بالارفتن آن در سال آینده آسیب جدی به این صنعت وارد خواهد شد.

 


 

ارسال نظر