بیمه مرکزی در زمینه بیمه فرسودگی با سازمان محیط زیست همکاری نمی‌کند

بیمه مرکزی در زمینه بیمه فرسودگی با سازمان محیط زیست همکاری نمی‌کند

با توجه به عدم اجرای ماده ۸ قانون هوای پاک مبنی بر ممنوعیت تردد وسایل حمل و نقل فرسوده، سازمان محیط زیست از عملکرد پلیس و بیمه مرکزی در این زمینه انتقاد کرد.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایسنا ، در سی‌وششمین جلسه کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا که در سازمان محیط زیست برگزار شد؛ در مورد ماده ۸ قانون هوای پاک، مبنی بر ممنوعیت تردد موتورسیکلت‌ها و خودروهای فرسوده که اجرای آن برعهده پلیس است؛ وحید حسینی دبیر کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا گفت: متأسفانه این ماده قانونی در هیچ جای کشور اجرا نشده است.

وی با تاکید بر اینکه نمی‌توانیم کل ماده ۸ قانون هوای پاک را متوقف کنیم، گفت: ممکن است این قانون اصلاحاتی داشته باشد اما ممنوعیت تردد خودروهای فرسوده حداقل در کلانشهرها بحث بسیار مهمی است که حتماً باید پیگیری و اجرا شود.

حسینی با اشاره به ضرورت تشکیل کمیته تخصصی برای اجرای این قانون با حضور همه ذی‌نفعان در کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا گفت: برای فرسودگی خودروها و موتورسیکلت‌ها، مالکین باید وسیله نقلیه خود را بیمه کنند اما متأسفانه بیمه مرکزی هیچ همکاری در زمینه بیمه فرسودگی با سازمان محیط زیست نداشته و صراحتاً طی نامه‌ای اعلام کرده که ماده ۸ قانون هوای پاک را اجرا نمی‌کند. بیمه مرکزی بی هیچ واهمه‌ای اعلام کرده که قانون را اجرا نمی‌کند. سازمان محیط زیست نیز این موضوع را به اطلاع دولت رسانده است.

وی ادامه داد: مالکان وسیله نقلیه فرسوده طبق ماده ۸ قانون هوای پاک، باید وسیله نقلیه خود را نزد یکی از مؤسسات بیمه داخلی تحت نظارت بیمه مرکزی کشور بیمه کنند. بیمه کردن وسیله نقلیه فرسوده موضوع بسیار مهمی است که در این ماده قانونی مورد توجه قرار گرفته است.

معاون حقوقی پلیس راهور ناجا اضافه کرد: نکته مهم ماده ۸ قانون هوای پاک آن است که حمل بار و مسافر، صدور گواهی معاینه فنی، تخصیص بیمه شخص ثالث، خرید و فروش و نقل و انتقال و حتی تردد وسایل نقلیه موتوری فرسوده ممنوع است و اگر هر یک از اینها اجرا نشود، مالک وسیله نقلیه مشمول جریمه می‌شود.

محمد ترحمی در ادامه با بیان اینکه در مورد اجرای ماده ۸ قانون هوای پاک مبنی بر ممنوعیت تردد وسایل نقلیه فرسوده مشکلاتی وجود دارد، گفت: در حال حاضر یک میلیون و ۵۰۰ هزار خودرو و ۹ میلیون و ۵۰۰ هزار موتورسیکلت فرسوده و در مجموع ۱۱ میلیون وسیله نقلیه فرسوده در کشور وجود دارد که ماده ۸ قانون هوای پاک شامل آنها می‌شود.

 

 

 


 

ارسال نظر