شناسه خبر : 4739

مدیر اشتغال اداره کل تعاون‌،‌کار و رفاه اجتماعی :

در طرح مشوق‌های بیمه‌‌ای کارگاه باید دارای کد بیمه‌ای باشد

در طرح مشوق‌های بیمه‌‌ای کارگاه باید دارای کد بیمه‌ای باشد

مدیر اشتغال اداره کل تعاون‌،‌کار و رفاه اجتماعی گفت: قرار بوده است در سال ۹۷ برای ۱۳۰ هزار نفر از فارغ‌التحصیلان دانشگاهی لیسانس و فوق لیسانس که در یک سال گذشته بیمه پردازی نداشته‌اند در صورت جذب توسط کارفرما تا دو سال دولت ۱۰۰ درصد حق بیمه کارفرما را پرداخت کند.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از فارس ، سعید دهقان مدیر اشتغال اداره کل تعاون‌،‌کار و رفاه اجتماعی استان در جلسه کارگروه اشتغال و سرمایه‌گذاری استان تهران با بیان اینکه نقشه راه دولت در سال 98 در حوزه اشتغال توسعه و حفظ آن بوده است،‌گفت: علاوه بر موارد اعلام شده مهمترین تمرکز دولت بر رعایت تبصره قانون 18 بودجه است. برای هر آنچه که قرار است در حوزه اشتغال در سال‌های 97 و 98 تحولی ایجاد شود بودجه‌ای وجود ندارد. 

وی بیان کرد: پس از تصویب آیین‌نامه تبصره 18 قانون بودجه از شهریور 15 هزار میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی در بحث تسهیلات برای ایجاد اشتغال، نوسازی بافت فرسوده، نوسازی ناوگان شهری برداشت شد همچنین 30 هزار میلیارد تومان بانک مسکن برای ارائه تسهیلات از این صندوق دریافت کرد که تمام کمک‌های یارانه‌ای مربوط به بخش‌های مربوطه تبصره 18 در آن دیده شده است. 

مدیر اشتغال اداره کل تعاون‌،‌کار و رفاه اجتماعی استان افزود: سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی تفاهم‌نامه‌ای انعقاد کرد و براساس آن قرار شد هزینه‌کردها با شفافیت انجام شود. آقای ترکی نسبت به همه دستگاه‌های اجرایی که در تبصره 18 تعهد داشتند اعتباراتشان را تبیین کرد و همه مدیران باید نسبت به دریافت بودجه به وزارتخانه خود مراجعه کنند و پیگیر باشند.

وی با اشاره به اینکه خودتحریمی بیش از سایرین به ما ضربه می‌زند گفت: ما برای دریافت بودجه برای اقدامات مهم ملی باید آن را با چانه‌زنی دریافت کنیم. به طور مثال طرح کارورزی و مشوق‌های بیمه‌ای از موارد مهمی هستند که باید به آن رسیدگی شود. در طرح مشوق‌های بیمه‌ای مشخص شد کارفرمایان می‌گویند اگر در این شرایط تحریم ما کارگری جذب کنیم برای بیمه کردن آنان با مشکلات بسیاری روبرو خواهیم شد. اکنون 38.5 درصد است فارغ‌التحصیلان ما دارای اشتغال هستند که این مورد تهدید مهمی به شمار می‌رود.

وی در ادامه گفت: سازمان تامین اجتماعی با اجرای این طرح مشکلاتی داشت و به عبارتی این طرح با شکست مواجه شد. مطالبه فرمانداران درخصوص دریافت اعتبار به جایی نرسید و اکنون دستگاه‌ها باید از ادارات کل خود بودجه را دریافت کنند زیرا حتی اعتبار با رایزنی فرمانداران اختصاص نیافته است. عدم شناخت کارفرماها از این طرح یکی از مهمترین دلایل شکست آن شده است و ما به دنبال این هستیم تا برای تسهیل در امور جوانان این طرح را محقق کنیم که با اجرای آن برای 3 هزار و 780 نفر در تهران فضای اشتغال ایجاد می‌شود و همچنین در سایر شهرستان‌ها چنین سهمیه‌ای موجود است. 

دهقان افزود: نبود اطمینان به طرح‌های دولتی موردی است که ضربه‌های بسیاری به ما می‌زنند زیرا هر دولتی که روی کار آمده موارد دولت قبل را قبول ندارد و همین مورد اعتماد کارفرمایان به دولت را کم کرده است. پول در صندوق کارآفرینی موجود است و باید به کارفرمایان اطمینان پرداخت هزینه، حق بیمه کارورزان توسط دولت داده شود. 22 بهمن سال گذشته رئیس جمهور در حوزه اشتغال، مشوق‌های بیمه‌ای و کارورزی موارد را اعلام کرد ولی زمانی که اقدامات ستادی جوابگو نیست ما مجبور شدیم وارد حوزه عملیاتی شویم.

مدیر اشتغال اداره کل تعاون‌،‌کار و رفاه اجتماعی استان گفت: قرار بوده است در سال 97 برای 130 هزار نفر از فارغ‌التحصیلان دانشگاهی لیسانس و فوق‌لیسانس که در یک سال گذشته بیمه‌پردازی نداشته‌اند در صورت جذب توسط کارفرما تا دو سال دولت 100 درصد حق بیمه کارفرما را پرداخت خواهد کرد و این اقدام به دلیل دغدغه کارفرمایان انجام می‌شود تا عرصه تولید کشور مشکل دار نشود. 

وی در پایان افزود: در طرح مشوق‌های بیمه‌‌ای کارگاه باید دارای کد بیمه‌ای باشد و پس از جذب ریزش نیرو در آن به وجود نیاید. در سال 97 ، 48 میلیارد تومان اعتبار در این زمینه دریافت شد که نتیجه آن را دیدیم . ما در شهر تهران به 1002 نفر تسهیلات 4 درصد با بازپرداخت 5 ساله که اشتغال مستقل بسیاری ایجاد کرد پرداختیم در این طرح صنعت،‌ معدن و تجارت پای کار آمد و در زمینه ارائه تسهیلات 100 میلیون تومان به کارگاه و 20 میلیون نیز به اشخاص ارائه می‌شود. 

در ادامه این جلسه یکی از حاضرین بیان کرد: آیا این طرحی که شما ارائه کرده‌اید امنیت شغلی در پی خواهد داشت یا خیر زیرا این امر بسیار مهم و بهتر است ابتدا افرادی که حدود 15 سال قراردادی هستند امنیت شغلی پیدا کنند سپس اقدامات بعدی برای سایرین انجام شود. 

 


 

ارسال نظر