شناسه خبر : 4703

۵۳ درصد افراد نسبت به جمعیت کشور تحت پوشش بیمه هستند

 53 درصد افراد نسبت به جمعیت کشور تحت پوشش بیمه هستند

سرپرست سازمان تأمین اجتماعی گفت: تامین اجتماعی نقش بسیاری در رفاه جامعه دارد و مجلس دو جلسه در خصوص تامین اجتماعی داشته است.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از فارس ، محمد حسن زدا در نشست خبری با اشاره به اینکه سازمان تأمین اجتماعی بیش از 42 میلیون نفر بیمه شده دارد، اظهار داشت: دهه فجر و در چهلمین سالگرد انقلاب به عملکرد خود در این مدت مروری خواهیم داشت. زدا گفت :تامین اجتماعی نقش بسیاری در رفاه جامعه دارد و مجلس دو جلسه در خصوص تامین اجتماعی داشته است.

وی افزود: چالش های تامین اجتماعی اگر مرتفع نشود با مشکلات زیادی مواجه خواهیم شد.

زدا گفت: پرداخت سبد معیشتی کالا برعهده تامین اجتماعی نیست ولی به دو هزار و ششصد نفر از بازنشستگان و شش میلیون و یکصد و پنجاه هزار نفر از  بیمه شدگان تامین اجتماعی که کمتر از سه میلیون تومان حقوق می گیرند این بسته حمایتی را دریافت کردند.

سرپرست تأمین اجتماعی خاطرنشان کرد: در این طرح موضوع همپوشانی مطرح شد که  به هر خانواده یک سبد حمایتی توزیع شود و حدود ۱۰ میلیون نفر این بسته حمایتی را دریافت کردند و حدود ۱۰ میلیون نفر هم پرسشگر بودند که چرا این بسته به حسابشان واریز نشده است.

وی افزود: پروژه های تامین اجتماعی در ۱۵ استان به مناسبت دهه فجر افتتاح می شود که قول می دهم اولین بار باشد که این پروژه ها افتتاح می شوند.

وی با اشاره به اینکه تأمین اجتماعی دارای ۴۲ میلیون بیمه شده است، گفت: حدود ۱۴ میلیون نفر بیمه شده اصلی هستند و ۲۱۳ هزار نفر از تأمین اجتماعی مقرر بیکاری دریافت می‌کنند که رقم آن ۳۷۰ میلیارد تومان است ، یک میلیون و ۲۰۰ هزار کارگاه تحت پوشش داریم، ۵۵۶ شعبه و ۲۲۲ شعبه اقماری و همینطور ۲۱۹ کارگزاری، خدمات تأمین اجتماعی را به بیمه شدگان ارائه می‌دهند. 

زدا ادامه داد: ما به این سمت پیش خواهیم رفت که ۶۵ سرویس سازمان تأمین اجتماعی به بیمه شدگان را تا دو ماه دیگر به صورت غیرحضوری به شهروندان ارائه دهیم. 

وی افزود: با تصمیمات اتخاذ شده در سازمان تأمین اجتماعی رویکرد ما این است که خدمات را به مردم تقدیم کنیم که آثار مثبتی در تصمیم‌گیری‌ها و ارکان سازمانی دارد که این موضوع نیز نتیجه زحمات مرحوم نوربخش در سازمان تأمین اجتماعی است.

زدا در مقایسه با تأمین اجتماعی در سال ۵۷ و سال ۹۶ اظهار داشت: در سال ۵۷ افراد تحت پوشش تأمین اجتماعی ۷ میلیون نفر بوده‌اند که در سال ۹۶ به ۴۲ میلیون نفر رسید، در آن زمان ۱۹ درصد افراد نسبت به جمعیت کشور بیمه بودند، ولی در سال ۹۶ این نسبت به ۵۳ درصد رسید. در سال ۵۷ تعداد بیمه شدگان اصلی یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر بود و در سال ۹۶ به ۱۴ میلیون نفر رسید. مستمری‌بگیران ۹۰ هزار نفر بودند که به ۳ میلیون نفر رسیدند، حداقل مستمری دریافتی ۶۳۰ تومان بود، الان به یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان رسیده است. 

وی ادامه داد: نسبت پشتیبانی برای پرداخت حق بیمه، ۲۰ نفر بود، در حال  حاضر به ۵.۱۴ رسیده است. تعداد کارگاه‌های تحت پوشش ۱۸۰ هزار بوده که به یک میلیون و ۲۰۰ هزار کارگاه رسیده، تعداد بیمارستان‌ها ۲۲ مرکز بوده که در حال حاضر به ۷۷ مرکز رسیده است. 

سرپرست سازمان تأمین اجتماعی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا تأمین اجتماعی نیز در بهمن ماه عیدی بازنشستگان را پرداخت خواهد کرد، گفت:‌ دولت در این خصوص باید تصمیم بگیرد که میزان عیدی چقدر است،‌ ولی تمام تلاش خود را خواهیم کرد، در صورت اعلام دولت،‌عیدی بازنشستگان تأمین اجتماعی با حقوق بهمن‌ماه پرداخت شود. ما از قبل تمهیدات لازم را اندیشیده‌ایم و به منظور تأمین به موقع، پرداخت خواهد شد. 

زدا درباره بیمه خبرنگاران نیز اظهار داشت: خبرنگاران که در خبرگزاری‌ها و سایت‌های دارای مجوز مشغول به فعالیت هستند، باید نسبت به تأمین بیمه آنها اقدام شود و خبرنگاران آزاد نیز می‌توانند از طریق بیمه هنرمندان اقدام به تحت پوشش قرار گرفتن بیمه کنند و از سوی دیگر بیمه حرف و مشاغل آزاد نیز است که خبرنگاران می‌توانند در این خصوص نیز اقدام کنند. 

وی درباره بیمه تکمیلی بازنشستگان تأمین اجتماعی نیز اظهار داشت: با بیمه آتیه‌سازان حافظ قرارداد بیمه تکمیلی آنها منعقد شده است و مشکلی در این خصوص نداریم. 

سرپرست سازمان تأمین اجتماعی درباره همسان‌سازی حقوق بازنشستگان نیز اظهار داشت: همسان‌سازی حقوق را برای اولین‌بار از کانون بازنشستگان پیگیری کردیم و جلساتی در این خصوص برگزار شد، گروه‌های مختلف نظرات متفاوتی در این خصوص داشتند و دبیرخانه‌ای در این خصوص تشکیل شده است و بار مالی برای این اقدام وجود دارد که باید تأمین شود و حدود ۱۲ هزار میلیارد تومان است و امیدواریم هر چه زودتر بار مالی آن تأمین شود. 

وی درباره پرداخت بدهی داروخانه‌ها و مراکز درمانی نیز گفت: هزینه داروخانه‌ها از سوی ستاد به استان ها تخصیص پیدا کرده است و دراختیار آنهاست تا نسبت به پرداخت پول داروخانه‌ها و یا بیمارستان‌ها و مراکز درمانی اقدام کنند. 

زدا درباره بدهی دولت به سازمان تأمین اجتماعی گفت: براساس حسابرسی‌های صورت گرفته تا پایان سال ۹۴ حدود ۸۰ هزار میلیارد تومان بدهی دولت به سازمان تأمین اجتماعی بوده است و این پول پرداخت نشده است. 

وی افزود:‌براساس توافقات صورت گرفته تا پایان آذر سال ۹۸ مقرر شد که نمایندگان مجلس و دولت تصمیم بگیرند بازپرداخت این بدهی به چه شکل باشد،‌ولی براساس گفته‌های وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، بدهی دولت به این سازمان حداقل ۱۵۰ هزار میلیارد تومان است.

سرپرست سازمان تأمین اجتماعی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه کمیسیون تلفیق مجلس ۹ سی‌ام درآمدهای درمان را در حسابی نزد سازمان تأمین اجتماعی واریز کند، گفت: امسال با تلاش هایی که صورت گرفته و صحبت‌های انجام شده، نمایندگان مجلس قانع شدند ۹ سی‌ام درآمدها در حوزه درمان را به حسابی در سازمان تأمین اجتماعی نگه دارند و این پول به تأمین اجتماعی بازگردد.

وی گفت:‌ البته مصوبات کمیسیون تلفیق باید در صحن علنی مطرح و در شورای نگهبان نیز به تصویب برسد و این یک کار اضافی بود که به سازمان بازگشت. 

زدا ادامه داد:‌ ما ۱۰۵ قلم درآمد در تأمین اجتماعی داریم که همه آنها شامل ۹ سی‌ام نمی‌شود، به عنوان مثال؛ خرید خدمت سربازی مربوط به گذشته است و فقط حق بیمه محسوب می‌شودو یا ۴ درصد سخت و زیان آور مربوط به کارفرما است و مشمول ۹ سی‌ام نیست. 

وی گفت: خبری مبنی بر اینکه بنده در ۲۹ روز ۹ مشاور را منصوب کرده اند مطرح شده است که این موضوع به این نحو بوده است که مشاوران بنده از سی به نه نفر کاهش یافته است و این نیز یک نوع سطح هنرمندی در حوزه رسانه است که به این نحو خبر را مطرح می‌کنند.

 


 

ارسال نظر