شناسه خبر : 45924

اختصاصی چابک آنلاین؛

راه اندازی مرکز ملی ریسک به کجا رسید؟

راه اندازی مرکز ملی ریسک به کجا رسید؟

مراکز ملی مدیریت ریسک در بسیاری از کشورها فعالیت می کنند و مسئولیت‌هایی نظیر تجزیه و تحلیل ریسک‌های مختلف، برنامه‌ریزی برای مواجهه با چالش ‌ها و توسعه استراتژی‌های کاهش ریسک را بر عهده دارند.

چابک آنلاین، زهرا نامداری، در حقیقت ، مراکز مدیریت ریسک به منظور افزایش امنیت و مقابله با چالش‌های مختلف اقتصادی ایجاد می شوند و ارتباط نزدیکی با صنایع مختلف از جمله صنعت بیمه دارند.

این مراکز با ارائه تجزیه و تحلیل ریسک‌ها به سازمان های مختلف از جمله ، بیمه‌گذاران و شرکت‌های بیمه کمک می‌کنند تا استراتژی‌ها و پوشش‌های بهتری را در مقابله با ریسک‌های مختلف ایجاد کنند و برنامه‌ریزی برای مواجهه با بحران‌ها، و تدوین سیاست‌ها و راهکارهایی برای افزایش امنیت اجتماعی و اقتصادی داشته باشند.

همچنین، اطلاعات فراهم شده توسط این مراکز می‌تواند به بهبود تعیین نرخ بیمه وتصمیم‌گیری‌های مربوط به سیاست‌های شرکت های بیمه کمک کند.

این مراکز با همکاری با بخش‌های مختلف اقتصادی و اداری، شرکت‌های بیمه، و سایر سازمان‌های ذیربط به تقویت سیستم مدیریت ریسک جامع در کشورها کمک می‌کنند. 

درهمین راستا، محمود اسعدسامانی، رئیس سابق مرکز توسعه مدیریت ریسک بیمه مرکزی، نزدیک ترین سازمان به موضوع «مدیریت ریسک» را بیمه ها دانسته و تاکید داشت که صنعت بیمه کشور به این نتیجه رسیده که با راه اندازی یک مرکز، شناخت و درک سازمان ها را نسبت به موضوع مهم مدیریت ریسک ارتقا دهد.

سال 1398 نیز غلامرضا سلیمانی، رییس کل اسبق بیمه مرکزی در آیین افتتاحیه نشست علمی بیست و ششمین همایش ملی بیمه و توسعه اعلام کرد که صنعت بیمه پرچمدار مدیریت  ریسک در کشور خواهد بود و مرکز ملی ریسک در کشور با محوریت صنعت بیمه و ریسک‌های بزرگ مراکز تولیدی خدماتی و سایر نهادهای اقتصادی راه‌اندازی خواهد شد.

به اعتقاد وی، متولی اصلی مدیریت ریسک در کشور صنعت بیمه است و تاسیس مرکز ملی مدیریت ریسک یک تحول بزرگ در تعادل اقتصادی کشور رقم خواهد زد.

به گفته رییس کل اسبق بیمه مرکزی، با راه‌اندازی مرکز ملی مدیریت ریسک، فعالان حوزه کسب‌وکار، تولید و خدمات، شبکه‌های واردات و صادرات و بنگاه‌های دیگر اقتصادی می‌توانند در فضایی آرام به فعالیت بپردازند. 

گفته می شود که مرکز ملی مدیریت ریسک بنا داشت تا ساختار حاکمیت ریسک را در کشور با ارائه مشاوره های تخصصی در حوزه مدیریت ریسک، بررسی صلاحیت حرفه ای مدیران مرتبط با موضوع ریسک تقویت کند. 

با این حال در شیوه کارکرد مرکز ملی مدیریت ریسک،قرار بود تا  این مرکز تنها گزارش های راهنمایی کننده تهیه کند.

استفاده از عنوان ملی برای این مرکز هم به این دلیل بود که مرکز ملی مدیریت ریسک خدمات خود را برای همه سازمان ها ارائه می کند و محدود به صنعتی خاص نباشد.

از اینرو پورتال مرکز توسعه مدیریت ریسک در سایت رسمی بیمه مرکزی ایجاد شد و از این طریق آخرین فعالیت ها و برنامه های مربوط به مدیریت ریسک اطلاع رسانی شد.

هر چند که در نهایت مرکز ملی مدیریت ریسک که زمانی قرار بود تمام صنعت خدمات مالی را دربر بگیرد شکل نگرفت و تنها محدود به مرکز توسعه مدیریت ریسک بیمه مرکزی شد.

درهمین پیوند، علی جعفری، رئیس مرکز توسعه مدیریت ریسک بیمه مرکزی به چابک آنلاین گفت که پورتال مرکز توسعه مدیریت ریسک با این هدف تعبیه شد تا به عنوان یک سازمان مستقل تحت عنوان مرکز ملی ریسک، تاسیس و شروع به فعالیت کند اما به واسطه محدودیت های قانونی که وجود داشت و وجود دارد این اجازه داده نشد.

وی،اذعان داشت که درحال حاضر مرکز توسعه مدیریت ریسک بیمه مرکزی، از نظر سطحی کمی بالاتر از یک اداره کل یا مدیریت کل است و دیگر دیدگاه قبلی به آن بخش وجود ندارد.

 

ارسال نظر