شناسه خبر : 4294

سازمان های بیمه گر حدود ۶۰ میلیارد ریال به داروخانه های ملایر بدهکار هستند

سازمان های بیمه گر حدود 60 میلیارد ریال به داروخانه های ملایر بدهکار هستند

بدهی میلیاردی سازمان های بیمه گر به داروخانه های ملایر به عنوان مراکز مهم در چرخه درمان و نظام سلامت، هم اکنون به چالشی برای ارایه خدمات به مردم تبدیل شده که ادامه شرایط موجود به طور قطع در روند درمان تاثیرگذار است.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایرنا ، نماینده داروسازان نظام پزشکی ملایر بیان کرد : بدهی بیمه ها به داروخانه های این شهرستان حدود 60 میلیارد ریال است که این رقم نشان می دهد چوب خط بدهی پر شده و شرکت های تامین دارو بیشتر نمی توانند در انتظار پرداخت مطالبات خود بمانند.

در حقیقت حمایت از اقتصاد داروخانه ها حمایت از چرخه درمان است، اما سازمان های بیمه گر بیش از هفت ماه است که بدهی خود را به داروخانه های ملایر پرداخت نکرده اند و در صورت ادامه این روند و وجود بدهی سنگین، داروخانه ها را با بحران مواجه خواهد کرد.

از طرفی به اعتقاد کارشناسان با قطع ارتباط بیمه ها با داروخانه ها ممکن است مردم مجبور شوند نسخه های خود را به صورت نقدی تهیه کنند، در حالیکه با شرایط موجود سازمان های بیمه گر امیدوار به پرداخت بخشی از بدهی خود به داروخانه ها در ماه های آتی هستند.

به اذعان نماینده داروسازان نظام پزشکی ملایر آخرین پرداختی بیمه ها به داروخانه های این شهرستان حدود هفت ماه پیش یعنی از خردادماه بوده است و مطالبات داروخانه های ملایر از بیمه ها حدود 60 میلیارد ریال است.

منصور جلالی فیروزکوهی با بیان اینکه مشکل عمده بدهی مربوط به بیمه دی است که از خرداد امسال تاکنون هیچ پرداختی به داروخانه ها نداشته است ادامه داد: دوره های قبل توازنی بین بازپرداخت بیمه ها و شرکت های دارویی وجود داشت، اما هم اکنون فشار مضاعفی روی داروخانه ها است.

وی گفت: علاوه بر این شرکت های دارویی برای دریافت طلب خود از داروخانه ها تنفسی بین چهار تا 6 ماه در نظر می گرفتند که هم اکنون این تنفس را هم نداریم.

با این اوصاف پرداخت به موقع بدهی بیمه ها به داروخانه ها ذخیره دارویی، امنیت دارویی و رونق اقتصادی را به دنبال دارد و توجه مسئولان برای رفع مشکلات داروخانه ها در حقیقت در راستای پیشگیری از آسیب بر بدنه ارزشمند طرح تحول نظام سلامت خواهد بود.

در حالیکه به اذعان کارشناسان طرح تحول نظام سلامت یکی از اقدامات ارزنده دولت تدبیر و امید به شمار می رود که تاثیر بسیار قابل توجهی بر افزایش سطح رضایتمندی مردم در حوزه بهداشت و درمان و سلامت داشت که نباید با به تعویق افتادن پرداخت مطالبات داروخانه ها و تامین دارو برای بیماران به این طرح ماندگار ضربه وارد شود.

در این میان بیمه سلامت یکی از سازمان هایی است که بخشی از بدهی چندین ماهه به داروخانه ها را شامل می شود و به گفته مدیرکل بیمه سلامت همدان از شهریورماه امسال بدهی ما به داروخانه ها پرداخت نشده است.

سعید فرجی اظهار داشت: قرار است تا پایان دیماه امسال بدهی شهریور به داروخانه های این شهرستان پرداخت شود و سند پرداختی مهر و آبان نیز تهیه شده است.

وی با بیان اینکه ماهانه سه میلیارد و 600 میلیون ریال به داروخانه های ملایر پرداخت می کنیم افزود: در مجموع حدود 40 تا 50 میلیارد ریال به صورت ماهانه توسط بیمه سلامت به داروخانه های استان همدان پرداخت می شود که شهر همدان 10 درصد این مبلغ است.

مدیرکل بیمه سلامت همدان گفت: مسئولان به مشکلات این حوزه به ویژه داروخانه ها اذعان دارند و با وجود مشکلات کنونی نسبت به سایر استان ها در توجه به داروخانه ها همکاری خوبی داشته ایم و در صدد رفع این مشکل هستیم.

فرجی ادامه داد: بیمه سلامت همواره پرداخت بدهی داروسازان را در اولویت قرار داده است و در صدد به روز کردن پرداختی ها هستیم.

وی با موفق ارزیابی کردن طرح تحول نظام سلامت و ارایه خدمات مطلوب به اقشار جامعه بیان کرد: دولت توجه خاصی به حوزه سلامت دارد که این روند باید تداوم یابد.

مدیرکل بیمه سلامت همدان یادآور شد: از سال 93 تا 94 اعتبارات بسیار خوبی در حوزه سلامت داشتیم که در شرایط کنونی نیز تمام تلاش ها در راستای تسویه بدهی داروخانه ها است.

فرجی خاطرنشان کرد: قرار بود پنج تا 6 میلیون تن حق بیمه سلامت همگانی دریافت کنند، اما این تعداد به حدود 11 میلیون تن رسید که در این زمینه محدودیت هایی ایجاد شد و عده ای از افراد که نیازمند نبودند، خدمات کم هزینه دریافت می کنند.

وی یادآور شد: در حال حاضر نیمی از جمعیت استان همدان زیر پوشش بیمه سلامت هستند و از خدمات این بیمه استفاده می کنند.

اما بخش عمده ای از این بدهی به 26 داروخانه ملایر متوجه تامین اجتماعی با حدود 15 میلیارد ریال و به طور متوسط به هر داروخانه 530 میلیون ریال است که مدیر درمان تامین اجتماعی همدان در این زمینه به تاخیر چهار ماهه بدهی این سازمان به داروخانه های این شهرستان اشاره کرد.

علیرضا صفری با بیان اینکه یکی از پرداختی های عمده ما به دانشگاه است گفت: برای حل مشکل بدهی، سازمان قول داده بدهی دانشگاه علوم پزشکی با دولت تهاتری شود که در این صورت دست ما برای پرداخت بدهی به داروخانه ها باز می شود.

وی ادامه داد: طبق قول مساعد سازمان قرار است تا پایان دیماه این مشکل حل شود و بتوانیم پرداختی های خود را به روز کنیم.

دکتر صفری با اشاره به اینکه 78 درصد از بیمه شده های این سازمان حداقل را پرداخت می کنند افزود: این در حالیست که همدان با پرداخت ماهانه 360 میلیارد ریال یکی از استان های ضرر ده است.

بیمه دی اما عمده ترین مشکل را برای داروخانه های ملایر ایجاد کرده که بیشترین زمان بدهی ها را به این صنف دارد و از خردادماه مطالبات خود را پرداخت نکرده است و در اغلب موارد موجب شده برخی داروخانه ها از پذیرش این بیمه سرباز بزنند.

به تازگی اکبر رنجبرزاده عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی اعلام کرد که داروخانه ها صبور باشند، تلاش دولت برای پرداخت بدهی بیمه ها به داروخانه ها جدی است و تا پایان آبانماه بدهی پرداخت می شود.

محمد کاظمی نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی نیز که با جدیت به دنبال حل مشکل داروخانه ها با سازمان های بیمه گر است، در روزهای گذشته با پیگیری های انجام شده عنوان کرد که مقرر شده تا 12 روز آینده بخش زیادی از بدهی داروخانه ها توسط بیمه ها پرداخت شود.

معاون استاندار همدان و فرماندار ویژه ملایر در این نشست قول مساعد داد: با پیگیری های انجام شده به سرعت بدهی های داروخانه ها پرداخت شود.

باب الله فتحی با بیان اینکه شرایط فعلی سخت و بیشتر زحمت بر دوش حوزه سلامت و بهداشت و درمان است افزود: تا پایان دی ماه مشکلات داروخانه های این شهرستان بررسی و پس از آن جلسه های دیگری برای حل مشکل تشکیل می شود.

فرماندار ویژه ملایر خواستار پیگیری مشکل بدهی داروخانه ها از سوی سازمان های بیمه گر همچون بیمه سلامت، تامین اجتماعی و بیمه دی شد و بیان کرد: برای رسیدن به نتیجه مطلوب جلسه ای نیز در استان برگزار می کنیم.

 

 

 


 

ارسال نظر