شناسه خبر : 42650

اختصاصی چابک آنلاین؛

بهره برداری مالکان ساختمان های ناایمن از رویکرد پرتفوی محوری در صنعت بیمه

بهره برداری مالکان ساختمان های ناایمن از رویکرد پرتفوی محوری در صنعت بیمه

بازاربزرگ تهران با معابری مملو ازفروشگاه‌های کوچک و بزرگی که گاه دهانه‌های آنها را به زور می‌توان از هم منفک‌ کرد.

چابک آنلاین، زهرا نامداری، درسوی دیگر، پاساژها و ساختمان های فرسوده در  خیابان جمهوری در قلب پایتخت و یا معابر باریک محله های الهیه، زعفرانیه و محمودیه با برج های سربه فلک کشیده آن هم در کوچه های با عرض اندک  که امکان رسیدن آتش نشانی به آنها وجود ندارد. 

این شرایط ناایمن تنها مختص تهران نیست و در بسیاری از شهرهای کشور شاهد سازه های ناپایدار و با حداقل شرایط ایمنی هستیم. 

به عنوان مثال، شهر اصفهان. 

طبق اعلام منصور شیشه‌فروش، مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان، در مجموع ۴۳۰ ساختمان دارای نواقص ایمنی در اصفهان شناسایی شده اند که ۱۰۵ مورد از آنها تجاری، ۱۰ مورد گردشگری، ۱۰۴ مجتمع مسکونی، ۶۱ بنای اداری و ۳۱ عمارت آموزشی هستند. 

حادثه پلاسکو، آتش سوزی کلینک سینا اطهر و یا فروریختن ساختمان 10 طبقه متروپل آبادان ، بخشی از حوادثی است که در سایه بی توجهی به ایمنی و قانون درکشور رقم خورد. 

عدم رعایت اصول استحکام و مقاومت بنا، اجرای ناصحیح پی و اسکلت ساختمان، استفاده از مصالح نامرغوب و یا ناکافی و در نهایت عدم مدیریت و نظارت کافی بر پروژه های ساختمانی از جمله مواردی است که باعث ناایمنی بسیاری از ساختمان ها شده است. 

اینگونه حوادث در کشور، کم نبوده است. 

به هرروی بروز حوادث سال های اخیرباعث شد تا سخت گیری های سازمان آتش نشانی در برخورد با متخلفان افزایش یابد. 

حتی سازمان آتش نشانی نحوه برخورد خود با متخلفان را تغییر داد و درصورتیکه مالکان ساختمان به اخطار دریافت شده از سوی آتش نشانی بی توجهی کرده و دچار حادثه شوند، این سازمان برعلیه آنها اعلام جرم می کند. 

نمونه آن حادثه انبار لوازم جانبی موتورسیکلت در محله گمرک تهران بود . 

سازمان آتش نشانی اعلام کرد که در این حادثه ۱۱ ایستگاه آتش‌نشانی با ۳۰۰نیروی آتش‌نشان و پشتیبان متحمل هزینه شدند و به همین دلیل ادعای خسارت و جرم علیه کسانی شد که به تذکرات آتش نشانی بی توجهی کرده بودند. 

خرداد ماه امسال کارشناسان آتش نشانی تهران بین ۳۳ تا ۳۴ هزار ساختمان ناایمن در تهران شناسایی و اعلام کردند که ۱۲۹ مورد از این ساختمان در شرایط بسیار پرخطر قرار دارند. 

پس از شناسایی این ساختمان های پرخطر مشخص شد که کاربری بیشتر آنها تجاری، اداری و پزشکی است که محل تجمع و تردد بسیاری از شهروندان هستند. 

خودزنی بیمه گران در بیمه کردن ساختمان های نا ایمن 

یکی از راهکارهای اصولی برای جلوگیری از ساخت و سازهای غیراصولی در دنیا استفاده از بیمه است. 

شرکت های بیمه در صورت بروز حوادث ملزم به پرداخت خسارت به بیمه گذار خود هستند و همین موضوع باعث شده تا برای جلوگیری از پرداخت هزینه‌های بی دلیل نظارت بهتری بر ساختمان‌ها داشته باشند. 

در ایران اما عملکرد شرکت های بیمه‌گر در مقابل مالکان ساختمان های ناایمن چندان مورد رضایت نیست. 

چراکه باوجود هشدارهای مکرر سازمان آتش نشانی هنوز بسیاری از شرکت های بیمه ای اقدام به صدور بیمه‌نامه برای این ساختمان های ناایمن می کنند. 

چندی پیش قدرت اله محمدی ،مدیرعامل سازمان آتش نشانی اظهارداشت: درشرایطی که یک نهاد حاکمیتی به ناایمن بودن یک ساختمان رأی می‌دهد اما جالب است بیمه‌هایی که این ساختمان‌ها را بیمه می‌کنند و اذعان داشت: اینکه بیمه ها ساختمان های ناایمن را بیمه می کنند یک تناقض و ضعف قانونی است و اگر ساختمانی ایمنی نداشته باشد شرکت‌ها و سازمان‌های بیمه گر نباید آن‌ها را بیمه کنند. 

وی، با تأکید بر اینکه سازمان‌های بیمه گر باید شرط بیمه کردن این ساختمان‌ها را دریافت تأییدیه آتش نشانی لحاظ کنند، گفت: ۶۱ شهید آتش نشانی بهترین سند همین بی دقتی‌ها و جدی نگرفتن ایمنی و عدم همکاری سازمان‌های بیمه گر با آتش نشانی است. 

جذب پرتفوی به چه قیمتی ؟ 

مروری برحوادث ساختمانی کشور نشان می دهد که تعداد ی از آنها درسبد پرتفوی شرکت های بیمه ای بزرگ قرارداشته اند.  

به عنوان مثال دراتفاق کلینیک سینا اطهر، این مرکزی درمانی با وجود ناایمن بودن تحت پوشش 3 شرکت بیمه ای بود و حتی در جلسه ای که در بیمه مرکزی دراین خصوص برگزار شد نماینده آتش نشانی بیمه گران را مورد مواخذه قرار دادوگفت که شرکت های بیمه ای باعث می شوند این ساختمان های ناایمن اقدامی در راستای ایمن سازی نکنند. 

یا درمورد آتش سوزی برج رامیلا در شمال کشور، صنعت بیمه 70 میلیارد تومان خسارت پرداخت کرد. 

درحال حاضر رویکرد پرتفوی محوری یکی از معضلاتی است که گریبانگیر صنعت بیمه شده است. 

اما به نظر  می رسد که ضریب خسارت رشته بیمه آتش سوزی یکی دیگر از عواملی است که بیمه گران را به جذب اینگونه پرتفوها وسوسه می کند. 

گفته می شود که پس از هشدارهای سازمان آتش نشانی و حوادث فوق، بعضی از شرکت های بیمه ای سخت گیری هایی را در نظر می گیرند که عمده آن مربوط به سیستم های اطفا حریق است. 

اما باید توجه داشت که ایمنی ساختمان ها را می توان ازمنظر سازه‌ای و مهندسی و هم از منظر تجهیزات و ملازمات اطفای حریق مورد بررسی قرار داد. 

به هرروی همراهی هرچه بهترصنعت بیمه با سازمان آتش نشانی و سازمان نظام مهندسی ساختمان در مواجهه با ساختمان های ناایمن جدای از جلوگیری بروز خسارتهای سنگین، از زیان هرچه بیشتر شرکت های بیمه ای به خصوص در بلند مدت جلوگیری می کند.

 

 

ارسال نظر