شناسه خبر : 38186

اختصاصی چابک آنلاین؛

عملکرد بیمه‌گران در پوشش جراحی‌های زیبایی نیازمند بازنگری

عملکرد بیمه‌گران در پوشش جراحی‌های زیبایی نیازمند بازنگری

افزایش شدید جراحی‌های زیبایی درکشور آن‌هم بدون داشتن نقص جسمی و با هدف ایجاد تغییر، باعث شده تا بیمه گران فارغ از مرزبندی‌های دقیق، از پوشش خسارت این جراحی ها شانه خالی کنند اما این موضوع بیماران بسیاری را با چالش های درمانی مواجه کرده است.

چابک آنلاین، زهرا نامداری، براساس آمارها ایران در بین 206 کشور دنیا رتبه بیستم را از نظر تعداد جراحی های زیبایی به خود اختصاص داده است.

بسیاری از افراد جراحی‌های زیبایی را بدون داشتن هیچ نقصی و تنها برای ایجاد تنوع در ظاهر و یا افزایش اعتماد به نفس خود انجام می دهند.

 به همین دلیل بیمه های پایه جراحی‌های زیبایی را تحت پوشش قرار نمی دهند.

به طور کلی، هیچکدام از شرکت‌های ارائه دهنده خدمات بیمه تکمیل درمان هم، هزینه‌های جراحی زیبایی را به صورت مستقیم تحت پوشش قرار نمی‌دهند.

بیماران در این نوع جراحی‌ها باید شخصا تمامی هزینه‌ها را پرداخت کنند.

البته بیمه های تکمیلی در موارد مختلفی هزینه‌های جانبی جراحی زیبایی را تحت پوشش قرار می دهند و در موارد اندکی نیز هزینه این جراحی ها را با شرایطی خاص پرداخت می کنند.

به عنوان مثال ، بیمارانی که عملکرد تنفسی آنها به دلیل شکستگی بینی دچار مشکل شده و  یا مخروط داخلی بزرگ در بینی و تنگ شدن دهلیز بینی برای آنها مشکل ساز شده باشد.

به نظر می رسد که بسیاری از جراحی های زیبایی بدون داشتن هیچ نقصی انجام می شود اما صرفنظر از این موضوع، بخشی از بیماران برای درمان و رفع مشکلات فیزیکی که مانعی در سلامت آنها ایجاد کرده به انجام جراحی های زیبایی روی می‌آورند.

درحال حاضر جراحی‌ها و خدمات پزشکی که از آنها به نام زیبایی نام برده می شود چالش هایی را نیز برای بیماران مبتلا به سرطان، ارتوپدی فنی، جراحی چشم، انواع لیزر و حتی سوختگی‌ها به وجود آورده است.

چراکه گستره جراحی‌ها و خدمات پزشکی زیبایی بهانه ای شده تا بیمه های پایه و تکمیلی این موارد را به صورت کلی از فهرست تحت پوشش خود خارج کنند.

در همین رابطه رییس هیات مدیره انجمن ققنوس (جمعیت حمایت از بیماران سوخته) به چابک‌آنلاین،گفت: گاهی بیماران سوختگی در اعمال جراحی زیبایی دچار اشکال می‌شوند زیرا  بیمه‌ها معتقدند که جراحی زیبایی بیماران ناشی از سوختگی حتی برای فردی که صورت او سوخته و دهانش بد باز می‌شود عمل زیبایی است ، درحالیکه این جراحی‌ها در اغلب اوقات برای بهبود عملکرد بیماران است.

محمدجوادفاطمی، تاکیدکرد: بسیاری از عمل‌های بیماران ناشی از سوختگی باید ازمحدوده زیبایی خارج شود و بیمه‌ها به‌خصوص بیمه‌های درمان تکمیلی در بیمارستان‌های خصوصی و دولتی این بیماران را تحت پوشش قراردهند.

رییس هیات مدیره انجمن ققنوس، گفت که سالانه 30 هزار نفر درکشور بابت سوختگی شدید در بیمارستان‌ها بستری می‌شوند که 40 درصد آنها را کودکان تشکیل می‌دهند و سالیان طولانی‌تری با عوارض سوختگی مواجه هستند.

از سوی دیگر عدم شناخت دقیق بیمه گران از جراحی های زیبایی باعث شده تا بیمه های پایه و حتی اغلب شرکت های بیمه بازرگانی برخی از روش های درمانی مطابق با تکنولوژی روز را هم به صورت کلی از موارد تحت پوشش خود خارج کنند.

برای مثال در بسیاری از موارد،بیماران به‌جای جراحی در اتاق عمل و دریافت بی‌هوشی برای خارج کردن یک توده خوش‌خیم یا بدخیم می توانند از تکنولوژی های جدیدتری مانند لیزر استفاده کنند.

 مشکل اینجا است که در اغلب موارد درمان با لیزر از نظر بیمه گران یک عمل زیبایی به شمار می رود و از تعهد آنها خارج است.

شرکت های بیمه بازرگانی و چالش های بیمه نامه درمان

گزارش ها نشان می دهد که رشته بیمه درمان حدود نیمی از حق بیمه تولیدی و خسارت پرداختی شرکت های بیمه بازرگانی را به خود اختصاص داده و بالاترین ضریب خسارت را در بین انواع بیمه نامه ها به همراه دارد.

photo_2023-09-13_10-44-34در واقع بیمه نامه درمان به دریچه‌ای برای ورود بیمه گران در دست یابی به سایر پرتفوهای یک مشتری تبدیل شده است.

همین موضوع رقابت بیمه گران در رشته بیمه درمان را افزایش داده و درنتیجه برخی از شرکت های بیمه ای در اقدامی امتیازات زودگذر را فدای منافع بلند مدت کرده و با رویکردی غیر فنی، نرخ های خود را به صورت چشمگیر کاهش می دهند.

در این خصوص، معاون فنی بیمه های اشخاص شرکت بیمه آرمان، به چابک آنلاین گفت: شرکت های بیمه ای از  قدیمی و جدید نرخ شکنی می کنند زیرا سعی دارند که ازطریق بیمه نامه درمان به سایر پرتفوی‌های بیمه گذاران دست پیدا کنند.

مسعود همتی گل‌سفیدی، اذعان داشت که بیمه نامه درمان، فدای سایر رشته‌ها می‌شود و حق بیمه‌های درمان مرتب دچار نرخ شکنی می‌شود اما این نرخ شکنی ها بر روی خدمات شرکت‌های بیمه‌ای تاثیرگذار است.

وی مدعی شد که بیمه گران به دلیل ضریب خسارت بالا از خدمات خود صرف نظر می کنند که در اینجا بیمه گر و بیمه گذار هر دو دچار زیان می‌شوند.

photo_2023-09-13_10-44-38از طرف دیگر ، نبود  زیر ساخت های لازم در شرکت های بیمه ای باعث شده تا بخشی از مبالغ خسارت پرداختی بیمه گران به خسارت های تقلبی در این رشته اختصاص یابد.

مدیر بیمه های اشخاص شرکت بیمه کارآفرین معتقد است که شرکت‌های بیمه‌ای به دلیل نداشتن زیرساخت‌های لازم در پرداخت خسارت‌های غیر واقعی ضرر زیادی می‌کنند.

سعید بیژنی، در گفت و گو با چابک آنلاین اذعان داشت که اگر زیرساخت پرداخت خسارت‌ها در صنعت بیمه تقویت شود، میزان خسارت‌های تقلبی به حداقل ممکن خواهد رسید.

بی تردید نحوه عملکرد بیمه گران در مواجه با جراحی های زیبایی نیازمند ریشه یابی عمیق بوده و از زوایای گوناگون قابل بررسی است.

امروزه پیشرفت تکنولوژی های درمانی سرعت قابل توجهی به خود گرفته و نیاز است که بیمه گران با شیوه های جدید خدمات تحت پوشش این بیمه نامه آشنا تر شوند.

از زاویه دید مخاطبان، عملکرد فعلی تعدادی  از شرکت های بیمه ای در رشته بیمه درمان قابل قبول نیست و نارضایتی هایی زیادی در این خصوص بیان می شود.

درعین حال کارشناسان صنعت بیمه همواره درخصوص ضریب خسارت کنونی شرکت های بیمه ای در رشته بیمه درمان هشدار می دهند.

به نظر می رسد که شرکت‌های بیمه‌ بازرگانی باید در مواجهه با رشته بیمه نامه درمان  تکمیلی  عملکرد را مورد ارزیابی مجدد قرارداده  تا علاوه بر حفظ منافع خود، رضایت بیشتری را از سمت مشتریان کسب کنند.

 

ارسال نظر