شناسه خبر : 3603

دبیرکل سندیکای بیمه گران ایران بیان کرد :

احتمال افزایش نرخ فرانشیز در بیمه درمان از سال آینده

احتمال افزایش نرخ فرانشیز در بیمه درمان از سال آینده

دبیرکل سندیکای بیمه گران ایران افزایش نرخ حق بیمه ها در سال آینده را اجتناب ناپذیر دانست و اظهار داشت: ممکن شرکت های بیمه برای کاهش ضریب خسارت، به افزایش نرخ فرانشیز در بیمه درمان تکمیلی مجبور شوند.

چابک آنلاین  : «سیدمحمد علیپور» ، از وضعیت حاکم بر بازار بیمه کشور سخن گفت و از اینکه برخلاف عرفه جهانی از بیمه نامه عوارض و مالیات بر ارزش افزوده اخذ می شود، گلایه کرد.

وی بر این باور است که رشد صنعت بیمه در ایران در گرو خودداری شرکت های بیمه از رقابت های ناسالم و امتناع از ارایه نرخ های غیرفنی به بیمه گذاران است.

وی با اعلام اینکه حوزه درمان در سال جاری به دلیل افزایش نرخ ارز، با افزایش قیمت ها روبرو بوده است، افزود: با کاهش فهرست خدمات مشمول بیمه های پایه، تعهدات بیمه های تکمیلی افزایش یافته است که در نتیجه تحمل حق بیمه آن برای فرد بیمه شده سخت تر و ضریب خسارت آن نیز برای شرکت های بیمه بیشتر خواهد شد.

بیمه مرکزی تکلیف آتیه سازان حافظ را روشن کند

- چندی پیش رئیس کل بیمه مرکزی، شرکت بیمه آتیه سازان حافظ را جزو شرکت های غیرمجاز از نظر این نهاد ناظر اعلام کرد و به دنبال آن مدیران این شرکت به استناد مصوبه های شورای عالی سلامت، خود را در حوزه ارایه بیمه تکمیلی درمان محق دانستند.

علیپور گفت : در این زمینه باید بیمه مرکزی یکبار برای همیشه موضوع را حل و فصل کند؛ اول باید ماهیت آتیه سازان حافظ مشخص شود؛ اگر یک شرکت بیمه ای است باید زیر نظر بیمه مرکزی کار کند و مسایل مربوط به واگذاری اتکایی آن هم روشن شود. مشکل کنونی عدم شفافیت است که باید حل شود.

-شرکت های بیمه می توانند منابع خود را در بورس، ساختمان یا بانک سرمایه گذاری کنند اما به نظر می رسد تمایل آنها به حوزه ساختمان و بانک بیشتر است.

علیپور بیان کرد: طبق آیین نامه سرمایه گذاری در صنعت بیمه، برای هر یک از این روش های سرمایه گذاری حدوی تعیین شده است که البته این آیین نامه در دست تجدیدنظر است؛ با این حال شرکت ها نمی توانند همه سرمایه خود را در ساختمان سرمایه گذاری کنند زیرا با توجه به اینکه برای پرداخت خسارت ها نقدینگی می خواهند باید بخشی از منابع آنها در دسترس باشد. از این رو در رشته هایی همچون عمر که تعهدات بلندمدت شرکت های بیمه است، باید سرمایه گذاری ها طوری باشد که بازدهی منابع پاسخگوی تعهدات آنها در زمان های لازم باشد اما در موارد دیگری چون درمان یا ثالث نقدشوندگی از اهمیت بالاتری برخوردار است و از این رو به سپرده گذاری در بانک و نظایر آن روی می آورند.

تصمیم های سندیکای بیمه نیاز به ضمانت اجرایی دارد

- علت تصمیم شرکت های بیمه برای بازنگری در اساسنامه سندیکای بیمه گران به عنوان نهاد صنفی این صنعت چیست؟ آیا به دنبال اخذ ضمانت اجرایی برای مصوبه های شورای عمومی سندیکا هستید؟

علیپور گفت : تصویب اساسنامه سندیکا به سال 1383 یعنی دوره ای باز می گردد که هنوز خصوصی سازی به شکل کنونی در صنعت بیمه اتفاق نیفتاده بود. در آن زمان صنعت بیمه بر حضور چهار شرکت دولتی و استقرار نظام تعرفه گذاری استوار بود و از این رو بسیاری از مقررات متناسب با آن دوران نگاشته شده است در حالی که اکنون با ورود شرکت های خصوصی از سویی و نیز حذف نظام تعرفه ای با چالش های جدیدی روبرو هستیم.

درباره ضمانت اجرایی مصوبه های سندیکای بیمه نیز باید گفت که موارد اینچنینی به طور حتم در زمان اصلاح اساسنامه در محدوده مقررات در نظر قرار خواهد گرفت./ایرنا

 

 

ارسال نظر