شناسه خبر : 2909

معاون عمرانی استاندار مرکزی اظهار داشت:

در استان مرکزی فقط ۳۰ درصد محصولات کشاورزی تحت پوشش بیمه هستند

در استان مرکزی فقط ۳۰ درصد محصولات کشاورزی تحت پوشش بیمه هستند

مهدی زندیه‌وکیلی گفت: تنها ۳۰ درصد محصولات کشاورزی در استان مرکزی تحت پوشش بیمه قرار دارد.

به‌گزارش چابک آنلاین به نقل از تسنیم، مهدی زندیه‌وکیلی ظهر امروز در سمینار مشترک آموزشی ترویجی افزایش ضریب نفوذ بیمه کشاورزی اظهار داشت: بروز خسارات محصولات کشاورزی قابل پیش‌بینی و پیشگیری است و می‌توان با اقدامات ترویجی این خسارات را تا حد زیادی کاهش داد.

وی افزود: عدم توجه به خسارات ناشی از بلایای طبیعی به منابع درآمدی روستائیان از جمله تخریب دامداری‌ها جای نقد دارد، وقتی مناطق روستایی در معرض بلایای طبیعی  مانند زلزله و سیل قرار می‌گیرد، علاوه بر خانه‌ها به محصولات کشاورزی و دامداری‌ها هم آسیب می‌رسد، در این شرایط برای اسکان آسیب‌دیدگان برنامه‌ریزی و اقدام می‌شود، اما برای منابع درآمدی آنها که تخریب شده فکر نمی‌شود.

معاون عمرانی استاندار مرکزی تصریح کرد: بیمه محصولات کشاورزی و منابع درآمدی روستائیان یکی از راهکارهای جبران خسارات است، شرکت‌های بیمه قسمتی از خسارات را جبران می‌کنند که بخش زیادی از آن هم توسط یارانه دولتی تامین می‌شود.

زندیه‌وکیلی بیان کرد: درحال حاضر تنها 30 درصد محصولات کشاورزی تحت پوشش بیمه قرار دارد، تنها راه منطقی افزایش میزان جبران خسارات محصولات کشاورزی و منابع درآمدی روستائیان، فراگیری گستره دامنه بیمه در مناطق روستایی یا به زبان ساده بالا بردن تعداد بیمه‌گزاران و موارد مشمول بیمه است. 

وی ادامه داد: یکی از وظایف شرکت‌های بیمه‌گر ارائه خدمات ترویجی است، با توجه به پیشرفت‌های چشم‌گیر علم در بخش کشاورزی، ارائه نظرات کارشناسی به کشاورزان در زمینه کاشت محصولات، نوع ملک و محل وقوع آن، روش‌های کاشت، داشت و برداشت، با کمک سازمان نظام مهندسی کشاورزی، می تواند در کاهش خسارات ناشی از سرمازدگی، خشک‌سالی، سیل و آفات فراگیر محصولات کشاورزی، تاثیر زیادی داشته باشد.

معاون عمرانی استاندار مرکزی عنوان کرد: برگزاری نشست‌های آموزشی ترویجی برای آگاهی‌بخشی و فراگیری دامنه بیمه محصولات کشاورزی و منابع درآمدی روستائیان ضروری است، دستگاه‌های ذیربط با هماهنگی فرمانداری‌ها و بخشداری‌ها برای برگزاری نشست‌های آموزشی ترویجی در سطح شهرستان‌ها برنامه‌ریزی کنند و این موضوع را در راس کارهای خود قرار دهند.

ارسال نظر