شناسه خبر : 21013

اختصاصی چابک آنلاین؛

بیمه نیمی از قالیبافان قطع شد

بیمه نیمی از قالیبافان قطع شد

رییس اتحادیه تولیدکنندگان و بافندگان فرش دستباف تبریز، اظهار کرد: آن تعداد از اعضای اتحادیه متبوع وی که تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی هستند از بیمه تکمیل درمان هم استفاده می‎کنند.

چابک آنلاین، بهاره تاجر باشی، "اسماعیل چمنی" درگفت و گو با چابک‌آنلاین، گفت: قالیبافان از بیمه‌ای که یارانه دولتی دارد و مصوب مجلس است استفاده می‌کنند و تمامی افرادی که در سطح کشور به شغل قالیبافی و صنایع همگن می‌پردازند شامل این قانون می‌شوند.

وی، با بیان اینکه قالیبافان براساس قانون باید بیمه تامین اجتماعی شوند، افزود: از 27 درصد حق بیمه ، 7 درصد را بیمه شده و 20 درصد را دولت پرداخت می‎کند اما درسال‌های گذشته بیمه تعداد بسیاری از قالیبافان در سراسر کشور قطع شده است. 

رییس اتحادیه تولیدکنندگان و بافندگان فرش دستباف تبریز، تصریح کرد: استان آذربایجان شرقی در حوزه فرش دستباف در صدر کشور قراردارد و بیشترین تعداد قالیبافان و بیشترین تولید و اشتغال در این حوزه متعلق به فرش دستباف این استان است.

چمنی، ادامه داد: 8 سال پیش در سطح کشور نزدیک به 650 هزار خانواده بیمه شده قالیباف وجود داشت که با توجه به ظرفیتی که درسطح کشور دراین زمینه وجود دارد باید سیر صعودی پیدا کرده و به ظرفیت 2 میلیون نفری می‌رسید زیرا ظرفیت کشور در حوزه قالیبافی بسیار بالا است.

وی، خاطرنشان کرد که ظرفیت 650 هزار نفری قالیبافان درحال حاضر به زیر سیصد هزار خانواده رسیده که بیمه بیش از این نیمی از این تعداد به دلایل مختلف قطع شده است.

رییس اتحادیه تولیدکنندگان و بافندگان فرش دستباف تبریز، گفت: امید قالیبافان به بیمه بود که از بین رفت و قالیبافان استان آذربایجان شرقی هم از این قاعده مستثنی نیستند .

چمنی، با اشاره به جمعیت 200 هزار نفری قالیبافان استان آذربایجان شرقی، افزود: در سطح شهر تبریز بیش از 100 هزار نفر قالیباف وجود دارد که با خانواده‌های خود در سطح استان به نزدیک به 500 هزار نفر می‌ رسند یعنی نزدیک به 500 هزار قالیباف در استان آذربایجان شرقی از شغل قالیبافی و صنایع همگن ارتزاق می‌کنند.

وی، اذعان داشت که حدود 90 هزار قالبیاف بیمه شده در استان وجود داشت که درحال حاضر این تعداد به 40 هزار خانواده رسیده که 20 درصد ظرفیت استان است. 

رییس اتحادیه تولیدکنندگان و بافندگان فرش دستباف تبریز، اظهارکرد:  یکی از شاخص‌های اصلی قالیبافان بیمه بود که دیگر نمی‌توانند بیمه شوند و تامین اجتماعی بیمه گذار جدید هم قبول نمی‌کند، بنابر این، این ظرفیت کمتر شده است.

چمنی، گفت: بیشترین اشتغالزایی در کشور درحوزه بخش خصوصی متعلق به فرش دستباف و صنایع بافتنی‌های دستی است و  قالیبافی در31 استان کشور دایر است. 

وی، با اشاره به کاهش صادرات فرش در سال های 97 و 98، گفت: صادرات دراین سال ها به زیر 50 میلیون دلار رسیده درصورتیکه صادرات در اوایل دهه 70 سالانه 2 میلیارد دلار بوده است.

رییس اتحادیه تولیدکنندگان و بافندگان فرش دستباف تبریز، با بیان اینکه قالیبافی یکی از مشاغل مهم کشور است، افزود: در لایحه بودجه امسال هم مبلغی به بیمه قالیبافان که دغدغه اصلی این قشر است تخصیص داده نشده که این می‌تواند یکی از دلایل اصلی کاهش تولید فرش دستباف در کشور باشد.

ارسال نظر