شناسه خبر : 19444

پرداخت بیمه به اسناد کاغذی از اول دیماه ممنوعیت قانونی دارد

پرداخت بیمه به اسناد کاغذی از اول دیماه ممنوعیت قانونی دارد

دبیر طرح نسخه نویسی الکترونیک کشور با اشاره به اینکه پرداخت بیمه به اسناد کاغذی از اول دیماه ممنوعیت قانونی دارد و به منزله تصرف در اموال دولتی خواهد بود گفت: اول دی آخرین مهلت استفاده اختیاری از دفاتر بیمه کاغذی در کشور است.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایرنا، محمد جعفری روز یکشنبه در جمع خبرنگاران افزود: استفاده از نسخ کاغذی به خط پایان نزدیک شده و اجرای طرح نسخه نویسی الکترونیک درخواست ریاست جمهوری، قانون و استانها است و همه مایل به رسیدن نسخه نویسی کاغذی به خط پایان و اجرای تمام و کمال طرح نسخه نویسی الکترونیک هستند.

وی ۱۵ روز باقی مانده تا اول دی ماه را به نوعی شمارش معکوس برای اتمام نسخه نویسی کاغذی و اجرای طرح نسخه نویسی الکترونیک اعلام کرد و اظهار داشت: این طرح برای نظام سلامت کشور طبق قانون بودجه سال جاری الزام اجرا دارد.

دبیر طرح نسخه نویسی الکترونیک کشور گفت: ماهانه ۲ میلیون و ۲۵۰ هزار نسخه الکترونیک در کشور در قبال ۶۰۰ هزار نسخه کاغذی صادر می شود.

وی اظهار داشت: بر اساس یکی از پروژه هایی که سال جاری در کشور در دست اجرا بوده، جاری شدن طرح نسخه نویسی الکترونیک بر اساس بند "ث" ماده ۶۷، بند "چ" ماده ۷۰ برنامه ششم توسعه و بند "ج" تبصره ۱۷ قانون بودجه بالغ بر ۷۵ درصد نسخ کشور به صورت الکترونیکی صادر می شود و این مقدار در کرمان ۹۹ درصد است و به عنوان استان پیشرو در کشور مطرح است.

جعفری ادامه داد: بیش از ۹۵ درصد مطب پزشکان، داروخانه و آزمایشگاه ها به سامانه نسخه الکترونیک متصل هستند و فقط ۱۵ روز تا مهلت اختیاری اجرای طرح نسخه نویسی الکترونیک باقی مانده که با توجه به حمایت رئیس جمهوری از الکترونیک سازی فرایندها، بر اساس قانون بودجه ۱۴۰۰ موسساتی که نسخه کاغذی صادر می کنند تا اول دی ماه فرصت دارند خود را به سامانه وصل کنند.

وی تاکید کرد: بر اساس قانون بودجه، سازمان نظام پزشکی، صنف پزشکان، سازمان های بیمه گر و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی موظف به همکاری در طرح نسخه نویسی الکترونیک هستند و پرداخت بیمه به اسناد کاغذی از اول دی ماه ممنوعیت قانونی پیدا خواهد کرد لذا پزشکان از ارائه نسخه کاغذی و دستی جدا خوداری کنند.

مدیرکل بیمه سلامت استان کرمان تاکید کرد: مردم باید در مراجعه به مراکز درمانی سرپایی و بستری به حق خود در زمینه اجرای طرح نسخه نویسی الکترونیکی آگاه باشند و آن را مطالبه و موسسات درمانی نیز زیرساخت های اجرای این طرح را تامین کنند.

مدیرکل بیمه سلامت

پایان زمان جولان نسخ کاغذی در کشور

وی با بیان اینکه موسسات تشخیصی و درمانی و پزشکان طی ماه های اخیر الزام آورتر از گذشته به اجرای طرح نسخه نویسی الکترونیک روی آورده اند تصریح کرد: موسسات جامانده از این طرح طی ۱۵ روز آینده خود را به زیرساخت های اجرای طرح مجهز خواهند کرد.

جعفری گفت: ماهانه ۱۳۰ هزار نسخه الکترونیکی در کرمان صادر می شود در حالی که در ماه گذشته فقط هزار و ۲۰۰ نسخه کاغذی صادر شده است.

مردم باید از اجرای طرح نسخه نویسی الکترونیک آگاهی کامل داشته باشند

وی با بیان اینکه موسسات درمانی و تشخیصی نسبت به گذشته برای اجرای طرح نسخه نویسی الکترونکی آماده تر و ۲ سال در حال آموزش دیدن هستند، افزود: اما مردم باید در این زمینه آگاه شوند تا بتوانند در این طرح همراهی کنند در حالی که گاهی مشاهده می شود مردم از تمام تغییرات ایجاد شده در این راستا با وجود اطلاع رسانی های فراوان با خبر نیستند و بعد از اتمام دفاتر بیمه مجدد درصدد دریافت دفتر بیمه جدید هستند.

مردم چگونه از مدت اعتبار دفاتر بیمه خود مطلع شوند؟

وی یکی از دغدغه های بحق مردم را در اجرای طرح نسخه نویسی الکترونیک بی اطلاع ماندن از اتمام تاریخ انقضای دفاتر بیمه عنوان و تصریح کرد: گاهی مردم از بی اطلاعی در مورد تاریخ اعتبار دفاتر بیمه ابراز نگرانی می کنند که بیمه سلامت با ایجاد پنل شهروندی پاسخ این سئوال و رفع دیگر مشکلات مردم را نیز داده است.

جعفری تاکید کرد: مردم می توانند با مراجعه به پنل شهروندی  https://www.bimehsalamatiranian.ir از تاریخ اعتبار بیمه و سایر اطلاعات مورد نیاز بدون مراجعه حضوری مطلع شوند.

وی اظهار داشت: همچنین بیمه شدگان می توانند در گوگل واژه "تبدیل دفترچه بیمه سلامت" را جستجو کنند و سیستم به طور خودکار درگاه مورد نظر را پیشنهاد می دهد و بیمه شده می تواند از این طریق و بدون مراجعه حضوری بیمه خود را تمدید، عضو جدید خانواده را اضافه، و عکس بیمه شدگان را بروز کند.

مدیرکل بیمه سلامت استان کرمان تاکید کرد: بیمه شدگان همچنین می توانند با شماره گیری کد دستوری #۱۶۶۶* علاوه بر اطلاع از اعتبار بیمه از پزشک خانواده و سایر اطلاعات نیز مطلع شود.

وی به اطلاع رسانی های گسترده از طریق رسانه ها، فضای مجازی و پیامک در زمینه اجرای طرح نسخه نویسی الکترونیک در کرمان اشاره کرد و گفت: با وجود این تبلیغات هنوز برخی از اجرای این طرح مهم بی اطلاع هستند.

حاشیه نشین

چتر بیمه سلامت اینبار بر سر حاشیه نشینان کشور

مدیر پروژه ساماندهی بیمه درمان سکونتگاه های غیررسمی کشور با اشاره به اینکه بیمه سلامت، حاشیه نشینان را نیز تحت پوشش بیمه رایگان قرار داده، به شعار "هر ایرانی باید بیمه شود" اشاره و تصریح کرد: بیمه سلامت آمادگی پوشش بیمه ای برای اقشار مختلف را دارد.

وی گفت: طرح بیمه درمان رایگان حاشیه نشینان و ارائه پزشک خانواده به این گروه در کرمان اجرا و بعد از سفر مدیرعامل بیمه سلامت به این استان به کل کشور تعمیم داده شد.

جعفری تاکید کرد: بیمه رایگان اهالی شهرک پدر انجام شده و اکنون این طرح در شهرک صنعتی در دست اجرا است.

وی گفت: بعد از کرمان، تهران دومین استان اجرا کننده بیمه رایگان سلامت برای حاشیه نشینان است و در این راستا ۲۵۸ نقطه حاشیه نشین در دستور کار قرار گرفته که کار بزرگی است و بعد از آن رفع سایر مشکلات این قشر نیز در دستور کار قرار خواهد گرفت.

پرداخت های بیمه سلامت در بخش بستری، سرپایی و پزشک خانواده بروز است

مدیرکل بیمه سلامت استان کرمان با تاکید بر اینکه پرداخت های بیمه سلامت در بخش بستری، سرپایی و پزشک خانواده بروز است گفت: این استان بروزترین پرداخت ها را در بین سازمان های بیمه گر کشور دارد.

وی با اشاره به اینکه بیمه سلامت با جمعیت بیمه شده یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر بیش از ۶۰ درصد جمعیت استان کرمان را تحت پوشش دارد و ماهانه حدود ۸۲ میلیارد تومان مطالبات مراکز درمانی را پرداخت می کند تا مسیر درمان و حفاظت مالی بیمه شدگان را به خوبی به انجام برساند.

مردم بدانند از اول دی ماه بیمه به نسخه های کاغذی تعلق نمی گیرد

معاون بیمه و درمان اداره کل بیمه سلامت استان کرمان با بیان اینکه برای اجرای هر طرحی در ابتدای راه مشکلاتی وجود دارد تصریح کرد: بستر سازمان های بیمه گر در ارائه خدمات تغییر کرده و این بستر از نوع دفترچه ای که معایب و محاسن خودش را داشت به شکل الکترونیک تغییر کرده است.

علی قوام به مزایای اجرای طرح نسخه نویسی الکترونیک اشاره کرد و افزود: سیاست های کلی کشور به دلیل کاهش اشتباهات، پیگیری سهل تر، دسترسی بیمار به پرونده در طرح نسخه نویسی الکترونیک به سمت اجرای این طرح رفته است.  

وی تصریح کرد: اکنون یقین داریم نیازهای زیرساختی اجرای طرح نسخه نویسی الکترونیک تا حدود زیادی برطرف شده و مانعی برای ارائه خدمات در این طرح وجود ندارد.

قوام اظهار داشت: مردم باید به حق خود در اجرای طرح نسخه نویسی الکترونیک آگاه شوند و آن را از پزشکان و موسسات درمانی مطالبه کنند.

وی گفت: رسانه ها مردم را به این حق خود آگاه کنند و مردم بدانند از اول دی ماه بیمه به نسخه های کاغذی تعلق نمی گیرد.

ارسال نظر