شناسه خبر : 19032

رئیس انجمن اسیب شناسی ایران

سازمان‌های بیمه گر توان پرداخت ارز آزاد را به آزمایشگاه‌ها ندارند

سازمان‌های بیمه گر توان پرداخت ارز آزاد را به  آزمایشگاه‌ها  ندارند

رئیس انجمن اسیب شناسی ایران: حذف ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی می‌تواند آسیب‌های زیادی به لحاظ اقتصادی، کمیت و کیفیت دستگاه‌ها و تجهیزات این مراکز وارد کند و اداره کردن آن‌ها کمرشکن خواهد بود.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، آقای محمدرضا امینی فرد امروز در نشست خبری با خبرنگاران گفت: ۳ تا ۵ درصد اعتبارات حوزه درمان به آزمایشگاه‌ها تخصیص یافته و با این بودجه کم، بسیاری از آزمایشگاه‌ها با کیفیت بالا اداره می‌شوند و خدمات تشخیصی را برای درمان بیماری‌ها به مردم ارائه می‌دهند، هرقدر برای این مراکز سرمایه گذاری انجام شود، تشخیص‌ها نیز دقیق‌تر خواهد بود و بیماری‌ها نیز درمان می‌شوند. 
آقای امینی فرد ادامه داد: هم اکنون سهم پرداختی مردم از جیب مردم بالاست و اگر ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی حذف شود، آزمایشگاه‌ها با هزینه بیشتری به مردم خدمات تشخیصی ارائه می‌دهند. با توجه به ناتوانی مردم در پرداخت هزینه این مراکز، خود درمانی شیوع پیدا خواهد کرد و وضعیت سلامت مردم به خطر می‌افتد. 
رئیس انجمن آسیب شناسی ایران تأکید کرد: ۳۰ تا ۴۰ درصد هزینه حوزه سلامت و اقتصاد درمان صرف دارو می‌شود و اگر تعرفه‌های آزمایشگاهی را واقعی کنیم، تشخیص‌ها نیز درست باشد، دارو نیز کمتر و منطقی تجویز خواهد شد. 
 
دبیر انجمن آسیب شناسی ایران نیز در این نشست گفت: با توجه به اینکه تعرفه ها‌ی خدمات سلامت افزایشی زیادی نداشته، با تعلق گرفتن ارز دولتی به این خدمات، هزینه‌های مراکز تشخیصی نیز کنترل می‌شد، حذف ارز دولتی و تبدیل به ارز نیمایی و آزاد می‌تواند باعث افزایش ارز و ناتوانی مراکز آزمایشگاهی در اداره و ارائه خدمات به بیماران شود و اکنون نیز در این زمینه نگرانی شدیدی ایجاد شده است. 
آقای مهران قهرمانی تصریح کرد: خدمات بهداشتی و درمانی نباید مرتبط با ارز باشد، اگر ارز دولتی حذف شود هزینه‌های آزمایشگاهی ۴ برابر افزایش می‌یابد و بیماران باید از جیب خود پول بیشتری را بپردازند و حتی این امر منجر به تعطیلی این مراکز نیز می‌شود. 
وی افزود: اکنون آزمایشگاه‌ها در فشار اقتصادی زیادی اداره می‌شود و رو به تعطیلی هستند، سازمان‌های بیمه گر توان پرداخت ارز آزاد را به این مراکز ندارند و این موضوع باعث می‌شود بسیاری از پزشکان و پاتولوژیست‌ها به فکر مهاجرت باشند و سیستم بهداشتی و درمانی مختل می‌شود. 
آقای قهرمانی تأکید کرد: این موضوع همچنین باعث می‌شود بیش از ۶ هزار مسؤول فنی آزمایشگاه‌ها و ۲۰ تا ۳۰ هزار کارمند شاغل در این مراکز بیکار شوند و مشکلات فراوانی ایجاد خواهد شد، از مسؤولان می‌خواهیم در این زمینه بیشتر بیاندیشند و نظرات انجمن‌های پزشکی را در تصمیم گیری‌ها جویا شوند. 
وی گفت: جامعه پزشکی کشور در فشار اقتصادی هستند و بیمه‌ها نیز چندان قدرتی برای حمایت ندارند و مردم نیز نمی‌توانند از جیب خود هزینه‌های درمانی را بپردازند. 
 
نایب رئیس انجمن آسیب شناسی ایران گفت: تصمیم گیری‌ها برای حوزه سلامت باید با مشورت و همفکری دست اندرکاران مربوطه باشد اگر قرار است ارز دولتی حذف شود باید به تبعات آن توجه کنیم و اینکه چه آسیب‌هایی به آزمایشگاه به عنوان اصلی‌ترین مراکز تشخیصی و درمانی وارد می‌شود. 
آقای فرید کرمی تصریح کرد: آزمایشگاه‌ها در چند سال اخیر با چالش‌های زیادی مواجه شدند و رو به ورشکستگی هستند.
ارسال نظر