شناسه خبر : 16357

۵۵ درصد مستمری بگیران تامین اجتماعی حداقلی بگیر هستند

۵۵ درصد مستمری بگیران تامین اجتماعی حداقلی بگیر هستند

معاون بیمه‌ای سازمان تامین اجتماعی با اشاره به اجرای متناسب سازی حقوق مستمری بگیران تامین اجتماعی با هدف ترمیم شکاف فاصله ۱۱۴ درصدی حقوق حداقلی بگیران با سایر سطوح که در یک دوره ۲۰ ساله اتفاق افتاده بود گفت: متناسب سازی در دو مرحله انجام شد. با کمک دولت و مجلس در بودجه ۱۴۰۰، ۸۹ هزار میلیارد تومان بابت دیون معوقه دولت به تامین اجتماعی پیش بینی شده است.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایسنا، مهرداد قریب در سلسله نشست های رویای تامین اجتماعی فراگیر که با موضوع «متناسب سازی حقوق مستمری بگیران، از رویا تا واقعیت» برگزار شد، با بیان اینکه متناسب سازی خواسته به حق چندین ساله مستمری بگیران بود گفت: هرساله بر اساس ماده ۹۶ افزایش هایی را اعمال و با توجه به ماده ۱۱۱ متناسب سازی را انجام می دهیم. 

وی افزود: ۵۵ درصد مستمری بگیران ما حداقلی بگیر هستند که هرسال بر اساس ماده ۱۱۱ یک متناسب سازی صورت می‌گیرد.

قریب با بیان اینکه باید به این سوال پاسخ دهیم که علت انجام متناسب سازی برای همه مستمری بگیران چیست و چرا قوانین و مقررات طوری تنظیم نمی‌شوند که نیاز به انجام متناسب سازی نداشته باشیم؟ اظهار کرد: یکی از دلایل اصلی ایجاد شکاف درصد افزایش مستمری ما بین حداقلی بگیران و سایر سطوح، نحوه اعمال افزایش های سالانه است که باعث اختلاف ۱۱۴ درصدی بین حداقلی بگیران و سایر سطوح در دوره ۲۰ ساله از سال ۸۰ تا کنون شده است. برای ترمیم این شکاف قرار شد متناسب سازی اجرا شود.


معاون بیمه ای سازمان تامین اجتماعی به تاریخچه متناسب سازی در سازمان اشاره کرد و گفت: پیش از این متناسب سازی حقوق ها یکبار در سال ۸۱ و یک بار در سال ۸۸ اتفاق افتاد. 

وی با بیان اینکه بر اساس بند ب ماده ۱۲ قانون برنامه ششم توسعه ملزم به انجام متناسب سازی بودیم گفت: این کار از سال ۹۸ کلید خورد و برای اولین بار با مشارکت جدی شرکای اجتماعی صورت گرفت.

قریب با اشاره به اصل ۲۹ قانون اساسی مبنی حق همگانی برخورداری از تامین اجتماعی عنوان کرد: یکسری موانعی برای اجرای متناسب سازی وجود داشت که از جمله آنها می‌توان به قانون بودجه ۹۹ اشاره کرد. قرار شد برای سال ۹۹، ۵۰ هزار میلیارد تومان بابت رد دیون دولت تخصیص یابد که در یک مرحله ۳۹ هزار میلیارد تومان آن محقق شد.


معاون بیمه ای سازمان تامین اجتماعی ضمن تشریح سازوکار افزایش حقوق ها و فرمول های متناسب سازی گفت: ضریب پوشش بیمه ای در سال ۵۴ به ازای هر ۵۴ شاغل یک نفر مستمری بگیر بود که در سال ۹۹ به ۴.۳ رسیده است. ضریب رشد مستمری ها از سال ۵۴ تا اکنون نیز روز به روز افزایش یافته است.

وی با اشاره به لزوم اجرای متناسب سازی مرحله دوم گفت: وقتی متناسب سازی مرحله اول در مرداد ۹۹ عملیاتی شد یک رضایتمندی خوبی در جامعه هدف شکل گرفت. اما در ادامه دو عامل تورم و متناسب سازی در صندوق بازنشستگی کشوری و لشکری و فاصله ایجاد شده، موجب نارضایتی مستمری بگیران تامین اجتماعی شد. قرار شد که متناسب سازی مرحله دوم را از ابتدای سال ۱۴۰۰ داشته باشیم. 

وی ادامه داد: یک تلاش شبانه روزی داشتیم و با کمک دولت و مجلس، اعتبار خوبی در بودجه ۱۴۰۰ تصویب شد تا بتوانیم مرحله دوم متناسب سازی را اجرا کنیم. ۸۹ هزار میلیارد تومان بابت دیون معوقه دولت به تامین اجتماعی در بودجه پیش بینی شد.

قریب افزود: مهمترین آیتم متناسب سازی مرحله دوم این بود که برای جبران افت ۷۵ درصدی زمان برقراری مستمری به یک فرمول مشترک رسیدیم. آیتم دوم افزایش مزایای جنبی مانند کمک هزینه عائله مندی، هزینه مسکن و کمک هزینه اولاد بود. آیتم سوم تفاوت تطبیق متناسب سازی بود. با اعمال تطبیق به عنوان مثال حقوق افرادی که با ۲۰ سال سابقه بازنشسته شده بودند با حق اولاد و همسر کمتر از سه میلیون و ۹۰۰ هزار تومان نشد.

 روزبه کردونی، رئیس موسسه عالی پژوهش تامین اجتماعی نیز در این برنامه با اشاره به اینکه اواخر مرداد ۹۸ که دکتر سالاری به تازگی به عنوان مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی منصوب شده بود موسسه را مکلف به برگزاری‌ نشست هایی با شرکای اجتماعی کرد گفت: در آن زمان شرکای اجتماعی بسیار ناامیدانه درباره مطالبات خود سخن می گفتند. در مرداد ۹۹ بعد از اجرای مرحله اول متناسب سازی نشست دیگری برگزار کردیم که این بار معتقد بودند مطالبه چندین ساله آن ها محقق شده است. 

وی افزود: این سمینار روایت مسائل و چالش هایی است که در یک بازه زمانی مشخص مورد توجه ارکان سازمان قرار گرفت و در راس مسائل اولویت دار حل شد. عرصه سیاست گذاری در کشور شاهد کلکسیونی از مسائل حل نشده است و هدف مهم این جلسه یک یادگیری سیاستی است. وقتی اراده ای برای حل مسئله وجود داشته باشد و بخش های مختلف اجرایی هماهنگ باشند، مسائل قابل حل هستند.

 

ارسال نظر