شناسه خبر : 19348

کدام ویتامین ها در فصول سردسال برای مقابله با عفونت‌های تنفسی بهتر است؟

کدام ویتامین ها در فصول سردسال  برای مقابله با عفونت‌های تنفسی بهتر است؟

متخصصان تغذیه معتقدند؛ در فصول سرد سال که امکان ابتلا به عفونت‌های تنفسی بیشتر است ، مصرف آنتی اکسیدان کافی به منظور تقویت ایمنی بدن تاکید می شود.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از خبرگزاری صداوسیما، در خصوص نیاز‌های تغذیه افراد در فصول سرد سال، توصیه می شود که در روز‌های سرد باید مصرف آنتی اکسیدان‌ها را افزایش داد چراکه به علت شرایط موجود، زمان بیشتری در فضای بسته سپری می‌شود و افراد در معرض ابتلاء به عفونت‌های تنفسی قرار می‌گیرند، به ویژه در این دوران که کشور‌ها درگیر پاندمی کرونا هستند باید ایمنی و مقاومت بدن را در مقابل ویروس‌ها و باکتری‌ها بالا برد.

در فصل سرد به علت خشکی هوا، رطوبت لایه مخاط دستگاه تنفسی و توان لایه مخاطی برای دفع ذرات میکروبی و ویروسی کاهش می‌یابد.
میوه‌ها، سبزی‌ها، گروه نان و غلات و سایر گروه‌های اصلی مواد غذایی آنتی اکسیدان مورد نیاز بدن را تأمین می‌کنند، و  مواد غذایی سرشار از ویتامین A و پیش ساز‌های آن، ویتامین C، ویتامین E و ویتامین D آنتی اکسیدان‌ها قوی هستند که مصرف روزانه آن توصیه می‌شود.
 میوه‌های زرد و قرمز همچون خرمالو و سبزیجاتی مثل کدو حلوایی که در این فصل به وفور در دسترس هستند، پیش ساز‌های ویتامین A یا همان کاروتن‌های مورد نیاز بدن را تأمین می‌کنند. انواع فلفل شیرین، فلفل سبز و فلفل دلمه‌ای به صورت خام سرشار از ویتامین C هستند.

خرمالو


 مصرف سبزیجات سبزرنگ همچون سبزی خوردن، کاهو و اسفناج به علت افزایش مقاومت بدن در مقابل عفونت‌های تنفسی، تصریح کرد: ویتامین E موجود در دانه‌های روغنی و روغن‌های سالم همچون روغن ذرت و زیتون، آنتی اکسیدان‌هایی هستند که نقش بسزایی در خنثی کردن مواد اکسیداتیو موجود در بدن دارند.
 ماهی‌های همچون قزل آلا و کیلکا به علت دسترسی و قیمت ارزان‌تر، منبع مناسبی برای تأمین امگا -۳ و ویتامین D محسوب می‌شوند. همچنین برگ تازه خرفه نیز سرشار از اسید‌های چرب امگا ۳ است.

ارسال نظر