شناسه خبر : 19322

سرطان پروستات در میانگین سنی ۵۰ سال به بالا در مردان بروز می یابد

سرطان پروستات در میانگین سنی ۵۰ سال به بالا در مردان بروز می یابد

یک متخصص رادیو آنکولوژی با بیان اینکه مردان، سرطان پروستات را جدی بگیرند، گفت: سرطان پروستات در میانگین سنی ۵۰ سال به بالا در مردان بروز می یابد.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از انجمن آنکولوژی ایران، دکترحمیدرضا دهقان منشادی افزود: سرطان پروستات دومین سرطان شایع در میان مردان پس از سرطان ریه است و سالانه تعداد زیادی را در جامعه گرفتار می کند.  

وی اظهار داشت:  از آنجایی که پروستات در مسیر مثانه و مجاری ادراری قرار دارد ایجاد سرطان با علائم ادراری مانند شب ادراری و تکرر ادرار همراه است که این علائم می‌تواند مشابه علائم هایپرپلازی پروستات یا همان بزرگ شدن پروستات باشد.  

دهقان منشادی با اشاره به اینکه پزشک متخصص بر اساس انجام معاینه فیزیکی مقعد و آزمایش PSA می تواند متوجه شود که آیا علائم ناشی از بزرگی پروستات یا سرطان پروستات است، ادامه داد: اگر نتیجه آزمایش PSA بالا باشد تشخیص سرطان پروستات داده می شود به عبارتی اگر این عدد دو نانوگرم در میلی لیتر در خون باشد نشان دهنده یک اختلال در فرد است که می تواند حاکی از بزرگ شدن پروستات و یا سرطان باشد که راه افتراق با روش آزمایشگاهی و توسط پزشک انجام می‌گیرد.  

وی خاطر نشان کرد: اگر این عدد بالاتر از دو باشد و در معاینه هم تومور مشخص باشد باید حتماً سونوگرافی، سی تی اسکن و ام آر آی انجام گیرد و اگر مشکوک به بدخیمی بود باید بیوپسی انجام شود به ویژه اگر این عدد بالای ۴ باشد  سپس مسیر درمانی برای بیمار مشخص شود.  

دهقان منشادی یادآور شد: بیمارانی که مبتلا به سرطان پروستات می‌شوند سه دسته هستند؛ دسته اول کسانی که در مرحله پایین این بیماری هستند و تومور هنوز رشد جدی نداشته که با روش جراحی و رادیوتراپی می‌توان آنها را درمان کرد دسته دوم و سوم کسانی هستند که مرحله بیماری آنها به سطح متوسطه و پیشرفته رسیده و حتماً باید درمان رادیو تراپی برای آنها صورت گیرد و اصولاً جراحی توصیه نمی‌شود.  

وی خاطر نشان کرد: انجام غربالگری از طریق آزمایش PSA در سنین بالای ۵۰ سال در تشخیص به موقع این بیماری و درمان موفقیت آمیز آن بسیار حائز اهمیت است.

نتایج آخرین تحقیقات آژانس بین‌المللی مطالعات سرطان نشان می‌دهد در سال ۲۰۱۸ میلادی حدود ۹ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر به دلیل ابتلا به این بیماری جان خود را از دست خواهند داد. این سازمان همچنین تخمین زده است که تعداد موارد جدید ابتلا به سرطان به ۱۸.۱ میلیون مورد برسد.

این مرکز تحقیقاتی و پژوهشی همچنین می‌گوید در سال ۲۰۱۲ و به صورت تخمینی، ۸ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر بر اثر ابتلا به بیماری سرطان جان خود را از دست دادند. این در حالی است که موارد جدید ابتلا به این بیماری ۱۲ میلیون و ۱۰۰ هزار مورد بوده است.

سرطان های پروستات، سینه، ریه و معده بیشترین میزان ابتلا به این بیماری ها را به خود اختصاص داده‌اند.

ارسال نظر