شناسه خبر : 17779

یک فلوشیپ طب مادر و جنین عنوان کرد:

شایع ترین عوارض کرونا بر زنان باردار

شایع ترین عوارض کرونا بر زنان باردار

یک متخصص زنان و زایمان و فلوشیپ طب مادر و جنین، شایع ترین عوارض کروناویروس را بر زنان باردار برشمرد.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایسنا، "دکتر راضیه وندا" در گفت و گوافزود: شایع ترین عوارض کرونا در حاملگی، افزایش بروز  سقط، مرگ داخل رحمی جنین، زایمان زودرس، وزن کم جنین و مسمومیت حاملگی هست و همچنین افزایش احتمال بستری مادر  در ICU و افزایش احتمال عوارض کرونا مثل نارسایی تنفسی شدید، عوارض ترومبوتیک و اختلالات کبدی و کلیوی در زنان حامله است.

وی اظهارکرد: شایع ترین عوامل سقط جنین معمولا مشکلات کروموزومی، اختلات جنین و بیماری‌های مادر بخصوص قند کنترل نشده و تیروئید بودند.

این متخصص زنان و زایمان و فلوشیپ طب مادر و جنین خاطرنشان کرد: با توجه به فرهنگ کشور و بخصوص استان کهگیلویه و بویراحمد و تمایل به بچه های تپل داشتن معمولا مادران باردار را به خوردن زیاد تشویق می‌کنیم اما باید توجه شود که خیلی از عوارض حاملگی مثل قند، فشار خون، زایمان زودرس یا حتی مرگ داخل رحمی جنین و سقط با اضافه وزن مادر و چاقی ارتباط مستقیم دارد بنابراین همیشه کنترل اضافه وزن باید مدنظر مادر باردار و خانواده او باشد و مصرف مکمل ها با نظر پزشک انجام شود.

وندا تصریح کرد: مادران باردار بدون اجازه و مشورت با پزشک‌شان اقدامی نکنند و به پزشک خود اعتماد داشته باشند و از پزشک مجرب تر و یا در رشته تخصصی تر مشورت بگیرند.

وی ادامه داد: مهم‌ترین دلایل مرگ و میر مادران، عوارض خونریزی، عفونت حول و حوش زایمان و مسمومیت حاملگی است و البته عوارض قلبی و عروقی و چاقی نیز رو به افزایش می باشد.

این متخصص زنان و زایمان و فلوشیپ طب مادر و جنین عنوان کرد: به مادرانی که قصد بارداری دارند توصیه می شود وزن خود را از قبل از بارداری کنترل کنند، به پزشک برای مشاوره مراجعه کنند، «چکاب» قبل از حاملگی و شناسایی بیماری‌های زمینه ای را انجام دهند و همین طور طی حاملگی زیر نظر یک پزشک جلو بروند و به توصیه های پزشک دقت کنند.

وندا تاکید کرد: بهترین سن حاملگی در رده سنی ۱۸ تا ۴۰ سالگی است و خارج از این طیف همراه با افزایش عوارض مادری و جنین هست و حتما والدین با تصمیم قبلی و برنامه ریزی حاملگی رو انتخاب کنند.

وی با اشاره به دلایل ناباروری در سال‌های اخیر بیان کرد: در بین مردانه اختلات اسپرم و تخمک گذاری و مشکلات لوله ای ناشی از عفونت در بین زنان جز شایع ترین دلایل ناباروری هستند.

یک متخصص زنان و زایمان و فلوشیپ طب مادر و جنین گفت: والدین سعی کنند حاملگی برنامه ریزی شده داشته باشند و قبل از بارداری مادر از نظر سلامت جسمی و روحی تا حد پایه بررسی شده باشد و مراحل اولیه چک شود.

زن باردار

وندا افزود: بحث غربالگری مشکلات کروموزومی که این روزها بحث داغ و مهمی هست به سهم خودم عرض می کنم که تا کنون هم اجباری نبوده و به مادران پیشنهاد می شده، هر چند مشاوره با مادر حامله واقعا سخت هست و شاید همه همکاران من برای این مسأله وقت نمی گذارند اما باز هم بعنوان یک پزشک به نظرمی رسد که غربالگری و سونوهای سلامت هفته ۱۲ و ۱۸ یک فرصت برای والدین جهت بررسی سلامت جنین هست و نباید از مردم گرفته شود.

وی اظهارکرد: ویزیت قبل از حاملگی رو به همه مادران توصیه می‌کنم تا یکسری بررسی های پایه انجام شود و در آن جلسه به سوالات مادر پاسخ داده شود.

این متخصص زنان و زایمان و فلوشیپ طب مادر و جنین بیان کرد: مسئولان باید تلاش کنند که پوشش بیمه ای برای اقدامات تشخیص و درمان نازایی و بررسی های سلامت مورد نیاز و اساسی برای مادر و جنین طی حاملگی فراهم شود.

ارسال نظر