شناسه خبر : 17131

۵۲ درصد مهارت‌آموزان جذب بازار کار شدند

۵۲ درصد مهارت‌آموزان جذب بازار کار شدند

مدیرکل دفتر نظارت، به‌سازی و هدایت شغلی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور گفت: پارسال بر اساس طرح رهگیری شغلی، ۵۲ درصد کارجویان با کسب مهارت‌های فنی و حرفه‌ای، صاحب شغل و جذب بازار کار شدند.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایرنا؛ «علیرضا طاهرپور شلمانی»اظهار داشت: در سال‌های اخیر درصد اشتغال کارجویان مهارت دیده افزایش یافته است به گونه‌ای که در سال ۹۸ حدود ۵۴.۷ درصد، در سال ۹۷ نزدیک به  ۴۹ درصد، در سال ۹۶حدود ۴۲ درصد و در سال ۹۵ نزدیک به ۳۸.۸ درصد از کارجویان صاحب شغل شدند.

وی افزود: سالیانه در مراکز فنی و حرفه‌ای دولتی ۳۷۰ تا ۳۸۰ هزار نفر آموزش‌های مهارتی را در سه‌هزار عنوان شغلی به‌طور رایگان و فقط با پرداخت هزینه‌های آزمون و صدور گواهی سپری می‌کنند.

این مقام مسوول ادامه‌داد: از این تعداد شرکت‌کننده به‌طور میانگین ۶۲ درصد موفق به کسب گواهی مهارتی در آزمون نهایی می‌شوند که این گواهی‌نامه‌ها ارزش بین المللی و قابلیت ترجمه دارد.

وی با اشاره به طرح رهگیری شغلی، بیان‌داشت: پارسال از  ۱۳۹ هزار و ۵۱۲ نفر که در دوره‌های فنی و حرفه‌ای شرکت کرده بودند ۵۶ هزار و ۷۲۹ نفر شاغل شدند و ۲۸ هزار و ۳۷۵ نفر کارجو، ۴۷ هزار نفر غیر کارجو و هفت هزار نفر وضعیت نامشخص دارند.

مدیرکل دفتر نظارت، به‌سازی و هدایت شغلی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور تصریح‌کرد: کارجویان علت شاغل نشدن‌شان را مشکلاتی از جمله کمبود فرصت‌های شغلی، پایین بودن دستمزد و حقوق، ضعف مهارتی، نداشتن سرمایه کافی برای کسب و کار و سایر موارد عنوان می‌کنند.

وی با بیان اینکه ۳۰ هزار نفر به طور کامل مرتبط با آموزش ها شاغل شدند، گفت: سال گذشته هفت تا هشت هزار نفر غیر مرتبط با آموزش های مهارتی جذب بازار کار شدند.

طاهرپور شلمانی بیان‌داشت: در طرح رهگیری اشتغال، دوره های جدید آموزشی را جایگزین دوره‌هایی که درصد اشتغال پایینی دارند می‌کنیم، همچنین به افرادی که متقاضی دریافت مهارت های فنی و حرفه ای هستند، مشاوره می‌دهیم.

وی با تاکید بر اینکه کرونا مانع آموزش های فنی و حرفه ای نشد، گفت: ۲۵ درصد آموزش ها به صورت تئوری و ۷۵ درصد به صورت عملی است که مباحث تئوری به صورت مجازی و چند رسانه ای ارائه شد و در مرحله عملی هم رعایت دستورالعمل های بهداشتی مورد توجه و نظارت قرار گرفت.

مدیرکل دفتر نظارت، بهسازی و هدایت شغلی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور خاطرنشان کرد: یکی از مهمترین پیامدهای مهارت آموزی در جامعه، توانمند شدن است و افراد جویای کار می توانند با حضور در دوره های آموزشی و کسب مهارت جذب واحدهای تولیدی، صنعتی و خدماتی شوند.

به گفته وی، ۶۳۳ مرکز آموزشی دولتی با سه هزار عنوان شغل در سطح کشور پذیرای کارجویان است و علاقمندان می توانند برای شرکت در این دوره‌ها به سامانه جامع آموزش فنی و حرفه ای کشور مراجعه کنند.

بر اساس اعلام مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید، در هشت سال گذشته ۸۵۳ هزار فقره تسهیلات با اعتبار ۱۱ هزار میلیارد تومان پرداخت شده که در مجموع ۵۴۰ هزار فرصت شغلی جدید ایجاد شده است.

ارسال نظر