۵۸ درصد تصادفات عابرین پیاده تهران در بزرگرا‌ه‌ها اتفاق می‌افتد

۵۸ درصد تصادفات عابرین پیاده تهران در بزرگرا‌ه‌ها اتفاق می‌افتد

رابعه جوانبخت کارشناس تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ از نقش عابرین پیاده در تصادفات رانندگی و از میزان سهم آنان در تصادفات گفت.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از مرکز اطلاع رسانی پلیس راهور تهران بزرگ، رابعه جوانبخت صبح امروز با حضور در استودیو پلیس پایتخت و در برنامه شهر امن که از شبکه ۵ سیما به صورت زنده پخش شد گفت: بررسی آمار‌ها حاکی از آن است که ۲۸ درصد از تصادفات فوتی شهر تهران در حال حاضر به عابرین پیاده اختصاص دارد که این نشان دهنده یک عدد حائز اهمیت و از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.

وی گفت: وقتی تصادفات عابرین پیاده و این ۲۸ درصد مورد بررسی قرار می‌گیرد متاسفانه با تصادفاتی مواجه هستیم که می‌بینیم این تصادفات در جا‌هایی روی می‌دهند که ما انتظار حضور عابرین پیاده را نداریم.

جوانبخت گفت: متاسفانه ۵۸ درصد تصادفات ما در شهر تهران در بزرگرا‌هها اتفاق می‌افتد جایی که عابر اصلا نباید تردد داشته باشد و اینکه اصلا این تصادف نباید روی می‌داده است و این نشان دهنده آن است که عابرین پیاده ما عابرین پیاده بی دقتی هستند و از محل‌های امن برای عبور خود استفاده نمی‌نمایند.

وی ادامه داد: رانندگان در بزرگراه انتظار حضور عابرین پیاده را ندارند و وقتی با یک عابر پیاده مواجه می‌شود دیگر فرصتی برای واکنش مناسب ندارند و احتمال وقوع تصادف بالا می‌رود.

وی گفت: بررسی ساعات وقوع تصادف نشان می‌دهد که اولویت اول تصادفات با عابرین بین ساعات ۱۶ تا ۲۰ می‌باشد و در واقع، چون تردد زیاد عابرین را در این ساعت از روز داریم با این تصادفات بیشتر در این ساعات مواجه هستیم.

جوانبخت افزود: این درست است که ساعات ۲۰ تا ۲۴ در جایگاه سوم تصادفات قرار دارد، اما واقعیت این است که تصادفاتی که در این بازه زمانی روی می‌دهد بخاطر اینکه روشنایی معابر را نداریم هر تصادفی که روی می‌دهد یا جرحی بسیار شدید است یا به فوت منجر می‌شود.

وی بیان داشت: در بحث تصادفات عابر پیاده مناطق ۵ تهران با ۱۷ درصد منطقه ۱۵ با ۱۳ درصد و مناطق ۱۸ و ۲۶ و ۲۳ با ۸ درصد در جایگاه سوم قرار دارند که بیشترین درصد فوتی عابرین پیاده را شامل می‌شوند که بسیار مهم است و شهروندانی که در این قسمت‌ها هستند بی دقتی می‌کنند و از مسیر‌هایی که امن و ایمن هستند و کارشناسان ما با کار کارشناسی طراحی می‌نمایند عبور نمی‌کنند و پلیس این انتظار را از عابرین دارد که از محل‌های امن و ایمن عبور نمایند و برای خود و خانواده خود ارزش قایل شوند و آن چند دقیقه‌ای که احساس می‌کنند شاید صرفه جویی در زمان هست و از پل بالا نمی‌روند باور بفرمایید که صرفه جویی نیست و آن دقایق خیلی ارزشمند است و شما با انتخاب خود از روی گذرگاه عابر پیاده می‌توانید دقایقی را با آرامش تردد کنید.
 

وی با اشاره به مناطقی که کمترین وقوع تصادف عابر را دارند گفت: عابرین پیاده در همه جای شهر تهران تردد می‌کنند، ولی عابرین باهوش تری هم هستند که از محل‌ها و مسیر‌های امن عبور می‌کنند و از پل‌های عابر پیاده تردد می‌نمایند.

وی افزود: وقتی شما عابر هستید فکر می‌کنید که راننده شما را می‌بیند، ولی وقتی خود را جای راننده می‌گذارید و در جایگاه وی قرار بگیرید و وقتی با سرعت مشخصی در حال تردد هستید متوجه میشوید که برخی مواقع رانندگان اصلا شما را نمی‌بینند و برخی از رانندگان بعد از تصادف می‌گویند که من اصلا عابر را به علت تیرگی لباس ندیده ام و یا عابر از میان بوته‌ها ناگاه بیرون آمده و ناگهانی به معبر وارد شده و این زمان طلایی را برای راننده از میان می‌برد.

وی گفت: بحث خوب دیدن و دیده شدن یک اصل در رانندگی است که هم شما می‌بایست طوری تردد کنید که توسط راننده دیده شوید و تخمین بزنید که چه زمانی خودرو به شما نزدیک می‌شود و هم راننده می‌بایست طوری حرکت نماید که توسط عابر دیده شود و نباید این زمان طلایی را از دست بدهیم.

وی بیان داشت: ما قوانینی داریم که صراحتا به این موضوع اشاره می‌کند و عابرین پیاده را در برخی تصادفات مقصر می‌شناسد و این موضوع باید اطلاع رسانی شود که عابرین پیاده گمان نکنند که از هر طرفی از معبر تردد کنند راننده مقصر شناخته می‌شود.

وی افزود: توصیه که به عابرین پیاده داریم این است که اگر در ساعاتی تردد می‌کنند که بحث روشنایی خورشید حذف شده و ما از روشنایی معابر استفاده می‌کنیم حتما از محل‌هایی تردد کنند که روشنایی کافی باشد و حتما از لباس‌های روشن در تردد‌هایی که در تاریکی هوا دارند استفاده نمایند.

 

ارسال نظر