شناسه خبر : 21944

حوادث قلبی کشنده ناشی از امواج گرما مردان را بیشتر تهدید می کند

حوادث قلبی کشنده ناشی از امواج گرما مردان را بیشتر تهدید می کند

به گفته محققان، افزایش امواج گرما ناشی از تغییرات آب و هوایی هر ساله باعث مرگ صدها نفر بیشتر از مبتلایان به بیماری‌های قلبی می‌شود.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از مهر ، دکتر «سامید احمد خاتانا»، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه پنسیلوانیا، گفت: «این نتایج نشان می‌دهد که میزان کامل اثرات نامطلوب گرمای شدید بر سلامتی گسترده‌تر از آن چیزی است که قبلاً تصور می‌شد.»

وی می‌گوید: «تغییر آب و هوا و پیامدهای آن تأثیر بسیار زیادی از نظر سلامتی بر جامعه خواهد داشت و سلامت قلب و عروق یکی از مؤلفه‌های مهم آن است».

در این مطالعه، تیم تحقیق روندهای دمایی و مرگ و میرهای مرتبط با قلب را در ۴۸ ایالت تجزیه و تحلیل کرد. محققان میانگین حداکثر دمای روزانه هر بخش را از سال ۱۹۷۹ تا ۲۰۰۷ تعیین کردند و سپس روزهای گرمای شدید را از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۷ شناسایی کردند.

روزهای گرمای شدید به روزهایی گفته می‌شود که شاخص گرما به ۳۲ درجه سانتیگراد یا بالاتر می‌رسد.

بین سال‌های ۲۰۰۸ و ۲۰۱۷، به ازای هر روز گرمای شدید اضافی در ماه، افزایش کلی ۰.۱۳ درصدی مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قلبی وجود داشت که به طور متوسط به ۶۰۰ تا ۷۰۰ مرگ اضافی در سال منجر شد.

همچنین محققان دریافتند که تفاوت‌های جنسیتی و نژادی قابل توجهی هم وجود دارد. هر روز گرمای شدید با افزایش ۰.۲۱ درصدی مرگ و میر ناشی از بیماری قلبی در میان مردان همراه بود. اما این ارتباط شدید برای زنان وجود نداشت.

به گفته نویسندگان این مطالعه، یافته‌ها نشان می‌دهد که مردان و سیاه‌پوستان در معرض خطر بیشتری برای حوادث قلبی کُشنده در امواج گرما هستند.

خاتانا افزود: «تأثیر تغییرات آب و هوایی بر سلامتی اتفاق افتاده است و احتمالاً با افزایش دما بدتر خواهد شد».

ارسال نظر