شناسه خبر : 21351

رشد ۲ برابری توزیع سود از طریق سامانه سجام

رشد ۲ برابری توزیع سود از طریق سامانه سجام

مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه (سمات) گفت: سال گذشته ۱۳۰ شرکت سود سهام خود را از طریق سامانه سجام پرداخت کردند و امسال شاهد رشد ۲ برابری توزیع سود از طریق سامانه سجام هستیم.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایرنا، دریافت سود سالیانه سهام شرکت‌ها به دلیل وجود صف‌های طولانی بانک‌ها از جمله معضلاتی بود که بارها مورد اعتراض سهامداران قرار گرفت. 

به دنبال رفع چنین مشکلی، از چهار سال گذشته تدابیر جدیدی برای آسودگی خاطر سهامداران و نیز واریز سود آنان از طریق سامانه سجام در دستور کار قرار گرفت که این امر در ابتدا با بی توجهی شرکت‌ها برای اجرایی شدن آن همراه شد.

حل مشکل پرداخت سود شرکت‌ها از طریق سامانه سجام

به مرور و با گسترش ورود سهامداران به بورس، افزایش ورود نقدینگی به این بازار و نیز کاهش سودهای دریافتی سهامداران در عرضه اولیه‌ها، تصمیماتی از سوی مسوولان حاضر در بازار سرمایه به‌منظور سهولت دریافت سودهای محقق شده اتخاذ شد که در صورت تایید آن همه شرکت‌ها ملزم به پرداخت سود سهامداران از طریق سامانه سجام خواهند شد.

این موضوع در چند وقت گذشته به قدری مورد توجه و اهمیت مسوولان فعلی بازار سرمایه قرار گرفت که اجرای سودهای پرداختی از طریق سامانه سجام در قانون جدید بازار اوراق بهادار مورد تاکید واقع شد و از همان ابتدا قرار بر این بود تا پس از تایید مجلس، این موضوع به همه شرکت‌های ثبت شده نزد سازمان بورس و اوراق بهادار ابلاغ شود و به‌طور کامل به مرحله اجرا برسد.

شرکت‌های متخلف جریمه خواهند شد

در ادامه چنین اقداماتی، دیروز «محسن علیزاده»، عضو ناظر مجلس در شورای عالی بورس از مصوبه مجلس برای الزام قانونی شرکت‌های بورسی برای پرداخت سود سهام از طریق سامانه سجام خبر داد و گفت: اگر سود شرکت‌ها از هر طریق به‌جز سجام به حساب سهامداران پرداخت شود، ناشر مکلف به پرداخت مبلغ سود با ٢٠ درصد جریمه می‌شود.

وی افزود: در بند الحاقی به لایحه بودجه ۱۴۰۱ آمده است که همه ناشران ثبت شده نزد سازمان بورس و اوراق بهادار موظفند سود تقسیمی مصوب مجمع عمومی سالیانه خود را از طریق سامانه سجام و با همکاری شرکت سپرده‌گذاری مرکزی به حساب سهامداران پرداخت کنند.

رشد ۲ برابری توزیع سود از طریق سامانه سجام 

بخش زیادی از عملیاتی شدن واریز سود از طریق سجام مربوط به شرکت سپرده‌گذاری مرکزی و زیرساخت‌های حاضر در این مجموعه است که در این زمینه «محمد باغستانی» مدیرعامل این شرکت امروز (دوشنبه) با بیان اینکه زیرساخت‌های فنی و بانکی برای پرداخت سود همه شرکت‌های بورسی و فرابورسی فراهم شده است، گفت: امیدواریم با تصویب قانون جدید بازار اوراق بهادار در مجلس شورای اسلامی، از سال آینده شاهد توزیع سود سهام همه شرکت‌ها از طریق سامانه سجام باشیم.

وی به تعداد شرکت‌هایی که واریز سود سهام آنها از طریق سجام به حساب سهامداران پرداخت می‌شود، اشاره کرد و افزود: سود سهام ۲۷۶ شرکت بورسی و فرابورسی از طریق اطلاعات سامانه جامع اطلاعات مشتریان (سجام) به حساب سهامداران واریز شده است.

باغستانی مدیرعامل شرکت سپرده گذاری مرکزی ادامه‌داد: از ابتدای امسال تا دیروز (هشتم اسفندماه)، سود سهام ۲۷۶ شرکت به حساب ۴۲ میلیون سهامدار از طریق سامانه سجام واریز شده است.

مدیرعامل شرکت سپرده گذاری مرکزی با تاکید بر اینکه آمارها حاکی از آن است که سال گذشته ۱۳۰ شرکت سود سهام خود را از طریق سامانه سجام پرداخت کردند، گفت: امسال شاهد رشد ۲ برابری توزیع سود از طریق سامانه سجام هستیم.

وی تصریح‌کرد: هم اکنون بیش از ۱۰ شرکت نیز در صف تکمیل مدارک خود برای توزیع سود از طریق سامانه سجام هستند که امیدواریم تا پایان سال بتوانیم توزیع سود این شرکت‌ها را از طریق اطلاعات این سامانه انجام دهیم.​

ارسال نظر